وقوع سیلاب و در ادامه جانباختن 19 تن از هموطنان در شهر شیراز موجب شد رئیس جمهوری در پیامی با تسلیت این اتفاق، با ارئه دستوری ازمسوولان ذیربط بخواهد که تلاش های خود را برای کاستن از مشکلات مناطق آسیب دیده و یاری مردم، مضاعف کنند.
کد خبر: ۷۲۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 26 March 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایرنا، وقوع سیل از ابتدای سال 98 تاکنون خسارت جانی و مالی متعددی را در بر داشته و این حوادث واکنش های بسیاری را نیز در نزد مسوولان و مردم در پی داشته است. 

پس از وقوع سیل در شهر شیراز و جان باختن 19 تن از هموطنانمان، رییس جمهوری این اتفاق را تسلیت گفت. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این پیام همچنین با اشاره به اینکه در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت ارزیابی های خسارتهای اخیر بررسی و تصمیمات لازم برای جبران خسارت های حادثه دیدگان اتخاذ خواهد شد، به وزیر کشور دستور داد سریعا علل حادثه شیراز را که شماری از هموطنان در جریان آن جان باختند، بررسی و گزارش آن را به همراه علل و هرگونه کوتاهی یا مقصران احتمالی ارائه دهند.

 

*پیام تسلیت رییس مجلس 

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال پیامی، جان باختن تعدادی از هموطنانمان را در حادثه سیل روز دوشنبه شیراز تسلیت گفت.

در پیام وی آمده است: وقوع حادثه تلخ و تاسف آور جاری شدن سیلاب در شهر شیراز که موجب جان باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان عزیز در ایام نوروز شد موجب تاثر شد.

ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار و طلب رحمت برای جان باختگان‌ و شفای عاجل مصدومان، ضرورت دارد علاوه بر اقدامات امدادی و درمانی ، مسئولین ذیربط نسبت به بررسی علل وقوع این حادثه و قصور انجام گرفته اقدام کرده و با مقصرین در هر مقام و منصب برخورد قانونی صورت گیرد .

همچنین نهادهای خدماتی نسبت به رفع خسارت آسیب دیدگان‌و کاهش آلام‌ و نگرانیهای آنان اقدامات لازم را به فوریت انجام دهند.

 

*تاکید جهانگیری بر آمادگی برای مقابله با سیل

اسحاق جهانگیری در جلسه مدیریت بحران استان تهران گفت: لازم است با مدیریت مناسب، آثار زیانبار سیل کمتر شود.

وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی درباره بارندگی های شدید عنوان کرد: درس امروز شیراز جدی بود. ما گلستان و مازندران رفتیم و شرایط سختی آنجا بود اما لحظات کوتاه شیراز تکان دهنده بود و هموطنان جان خود را از دست دادند .

جهانگیری ادامه داد: مدیران گلستان مازندران تلفات جانی را مدیریت کردند و موارد اتفاق افتاده خیلی مرتبط با سیل نبود البته این اتفاق درد آور است.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش بینی ها بارندگی در تهران ادامه دارد در نتیجه باید مراقبت های لازم صورت گیرد و همه با حساسیت از پایتخت با تمام وجود محافظت کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: در شیراز از لحظه بارندگی تا سیل 20 دقیقه زمان طول نکشید لذا مسوولان باید آماده وقوع سیل در تهران باشند و محل های پرخطر از سوی پلیس و شهرداری شناسایی و اطلاع رسانی شود.

جهانگیری اظهار کرد: ‌امیدوارم این اتفاق نیفتد اما موضوع را جدی بگیرید و کنترل کنید. 

 

*دو نماینده از دولت در شیراز

دکتر نوبخت به نمایندگی از رییس جمهوری و وزیر بهداشت با دستور معاون اول رئیس جمهوری عازم شیراز شدند.

دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور دلجویی از حادثه دیدگان حادثه تلخ سیل امروز ، بررسی خسارات مناطق سیل زده و ارائه راههای جبران آن در جلسه چهارشنبه هیات دولت و تصویب نهایی آنها، به نمایندگی از رییس جمهوری عازم شیراز شد.

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت که برای بازدید و ارزیابی از وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استان لرستان و پیامدهای سیل ویرانگر از مسیر زمینی عازم این استان بود، شامگاه دوشنبه عازم استان فارس شد.

نمکی بلافاصله پس از ورود به شیراز برای بازدید از امکانات و خدمات درمانی و بهداشتی این شهر از مراکز پزشکی و اورژانس بازدید کرد و در نشستی با مدیران ارشد استان فارس، تداوم ارائه خدمات سلامت و نحوه مدیریت سلامت در بحران را بررسی خواهد کرد.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت و پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز در این سفر همراه وزیر بهداشت هستند.

 

*نباید خسارت ناشی از سیل در فارس تکرار شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به اینکه مسافران زیادی در فارس حضور دارند عدم تکرار خسارات سیل در روزهای آینده در استان فارس مساله مهمی است که مورد توجه دولت است و نباید این خسارت به هیچ وجه در این استان تکرار شود.

محمدباقر نوبخت در کمیته بحران استان فارس افزود: با شدت بارندگی در آخرین روزهای سال 97 احتمال وقوع سیل دربرخی نقاط کشور از جمله استان های شمالی می رفت و به دلیل پیش بینی ها و آمادگی بالنسبه ، کمترین خسارت ها در مناطق شمالی کشور و در پی بروز سیل روزهای اخیر ایجاد شد و با کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت خسارت به اموال مردم در این مناطق جبران شد.

نوبخت بیان کرد: اما خسارت سیل روز پنجم فروردین 98 در شیراز که به یکباره و غافلگیرانه وارد شد همه را شگفت زده و متاثر کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از وارد آمدن هرگونه خسارت به اموال و جان مردم پیشگیری شود،گفت: این انتظار می رود که هر نوع تمهیدات لازم اندیشیده شود که دیگر از این دست اتفاقات که با جان مردم بازی کند تکرار نشود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در پی بروز سیل در شیراز و صرف نظر از اظهارات نسنجیده در فضای مجازی باید بررسی شود که سستی و تقصیری صورت نگرفته باشد.

 

**بستری شدن 20 مصدوم در شیراز 

سعید نمکی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش تلفات ناشی از سیل شیراز به 19 نفر، گفت: 38 نفر مصدوم این حادثه در مراکز درمانی شیراز بستری شدند که در حال حاضر 20 نفر از این تعداد هنوز در بیمارستان بستری هستند.

وی در کمیته بحران استان فارس با بیان اینکه اکنون اوضاع درمانی مصدومین ناشی از سیل شیراز به حالت عادی بازگشته افزود: از 25 اسفندماه 97 تمام مراکز درمانی کشور در شرایط آمادگی کامل برای مقابله با حوادث غیرمترقبه هستند و با این هدف ستادهایی در استان ها تشکیل شده است.

نمکی ادامه داد: تشکیل این ستادها در استانهایی که احتمال وقوع سیلاب داده می شد با جدیت بیشتری پیگیری شد اما در حقیقت انتظار بروز سیل در شیراز کمتر وجود داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه گفت: در پی بروز سیل در شیراز 105 نفر به بیمارستان‌های این شهر منتقل شدند که 19 تن از این تعداد فوت کردند.

دکتر علی بهادر افزود: در حال حاضر ظرفیت سازی مناسبی در بیمارستان‌های شیراز انجام و 350 تخت آماده شده که در زمان بحران در فارس و استان های همجوار مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: احتمال آبگرفتگی بیمارستان ها نیز داده شده و بر همین اساس تمهیدات لازم اندیشیده و همچنین آمبولانس های این شهر از 34 دستگاه به 55 دستگاه افزایش داده شده است.

 

*اسامی برخی جانباختگان 

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی فارس، اسامی جانباختگان حادثه که توسط بستگان شناسایی و احراز هویت شده اند به این شرح اعلام شده است:

1- مهدی برامکی فرزند حمزه، ساکن شیراز

2- لیلا رنجبر فرزند مظفر، ساکن شیراز

3- رضا (پویا) برامکی فرزند مهدی، ساکن شیراز

4- نیلوفر گودرزی فرزند هیبت الله، ساکن مرودشت

5- ارسلان اکبرزاده فرزند مجید، ساکن مرودشت

6- محمود حقیقت، ساکن کرج

7- یاسین حقیقت فرزند محمود، ساکن کرج

8- ساناز کیانی فرزند عطالله، ساکن آمل

9- محسن استوار فرزند حبیب الله، ساکن شیراز

10- محمودرضا ناصری، ساکن شیراز

11- سپهر زاهدی فرزند آرش، ساکن شیراز

12- پاسدار کیامرث قاسمی فرزند اله مراد، ساکن شیراز

13- راحله تیموری فرزند عبدالستار، ساکن اصفهان

اسامی دیگر جانباختگان پس از طی مراحل احراز هویت اعلام می شود.

 

*آماده باش نیروی زمینی ارتش 

امیرسرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با توجه به درخواست ستاد بحران کشور تعداد زیادی نفربر دو زیست در مناطق مختلف کشور آماده بارگیری شدند تا در صورت نیاز به مناطق حادثه دیده اعزام شوند.

این مقام مسوول اظهارداشت: در 48 ساعت گذشته به همه فرماندهان ارشد نیروی زمینی در کل کشور اعلام کردیم که آمادگی مقابله با سیل و تامین نیازمندیهای شورای تامین استان و ستاد کل بحران کشور را داشته باشند.

وی که به منظور بررسی وضعیت سیل زدگان در شیراز حضور دارد، در رابطه خدمات ارتش به مردم سیل زده این شهر گفت: فرمانده ارشد فارس بر همین اساس، صبح امروز همه کارکنان را احضار کرده و به همه آنها اعلام آماده باش برای حوادث طبیعی را داده بود.

جانشین فرمانده نزاجا با بیان اینکه نزدیکترین یگان به دروازه قرآن شیراز پادگان های نیروی زمینی ارتش است، گفت: بلافاصله پس از وقوع سیل یگان‌های علوم و فنون مرکز پیاده و زرهی، تیپ 37 زرهی، بیمارستان 576 و پشتیبانی منطقه فارس در دروازه قرآن حاضر شدند و به خدمت رسانی پرداختند.

امیر نعمتی اضافه کرد: نیروهای ارتش در شیراز با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داشتند تمام خودروهای سانحه دیده را به پارکینگ استانداری منتقل و مصدومان را تخلیه کردند.

براساس اعلام وی پادگانهای نیروی زمینی ارتش در استان فارس آمادگی اسکان اضطراری میهمانان و مردم شیراز را دارند.

 

*راه اندازی سرویس هشدار شرایط بحرانی همراه اول 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سرویس هشدار شرایط بحرانی همراه اول خبر داد.به گزارش پس از جاری شدن سیل در استان گلستان و آق‌قلا وزیر ارتباطات در توئیتر خود اعلام کرد ‌‎«ستاره‌ مربع‌ ها برای خدمت به مردم طراحی شده‌اند نه خالی کردن جیب آن‌ها با ‎بخت‌آزمایی‌ها.»

وی افزود: «از مدیران اپراتورها خواستم برای امدادرسانی در مواقع بحران، یک سرویس ستاره مربع رایگان برای نهادهای امدادی طراحی کنند تا آن‌ها از نیاز خدماتی آسیب‌دیدگان به صورت منطقه‌ای و به لحظه مطلع گردند.»

با شدت گرفتن هشدارها در خصوص جاری شدن سیل در استان‌های مختلف و تنها پس از دو روز از اعلام وزیر ارتباطات این سرویس توسط همراه اول راه‌اندازی شد.

محمدجواد آذری جهرمی از راه‌اندازی این سرویس خبر داد و در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: از امروز، سرویس هشدار شرایط بحرانی همراه اول آغاز به کار کرد تا پیش از وقوع بلاهای طبیعی، مردم از طریق تلفن‌همراه خود آگاه شوند.»

وی تاکید کرد: لطفا به هشدارهای سرویس توجه کنید.

لازم به ذکر است علاوه بر این سرویس مکالمه و پیامک مشترکین دو اپراتور اول درمناطق سیل‌زده گلستان نیز تا جمعه رایگان خواهدبود.

وزیر ارتباطات در چند روز اخیر اخبار مربوط به وضعیت ارتباطات و زیرساخت‌ها در مناطق سیل‌زده را شخصا در توئیتر خود با هشتگ #همه‌باهم⁩ می‌توانیم اطلاع رسانی کرده است.

او پیشتر نیز اعلام کرده بود: ‏با توجه به احتمال وقوع سیل در برخی استان‌ها به‌خصوص خوزستان، وضعیت «آماده‌باش» به مسئولین استانی ابلاغ شد.

وی در ادامه گفت:برای پیشگیری و امدادرسانی، نباید اختلال در شبکه داشته‌باشیم. وزارت ارتباطات تمامی امکانات خود را برای کمک به مردم وبازسازی زندگی آن‌ها آماده کرده‌است. ‎

 

*سیل شیراز تلخ ترین رخداد سال 98 است

سید محمود علوی وزیر اطلاعات گفت: در سال 98 شاهد بروز خسارات ناشی از سیل در استانهای مختلفی در کشور بودیم اما از همه تلخ تر حادثه شیراز است.

وی در کمیته بحران استان فارس در شیراز افزود: زمانی که فیلم‌های سیل دروازه قرآن شیراز را در فضای مجازی مشاهده کردم بسیار متعجب شدم.

این مقام مسوول ادامه داد: جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان و کسانی که برای سپری کردن ایام نوروز به این شهر آمده بودند بر تلخی این حادثه افزود اما همدلی و هم افزایی مسئولان استان فارس در مدیریت بحران کمی از تلخی آن کاست.

علوی با اشاره به بازدید شامگاه دوشنبه از صحنه سیل در دروازه قرآن شیرازگفت: در زمان بازدید اثر زیادی از این حادثه مشخص نبود و روحیه مصدومین در بیمارستان های شیراز نیز خوب و مناسب بود و در اقامتگاه نیز رضایتمندی در چهره حادثه دیدگان مشهود بود.

وزیر اطلاعات در ادامه افزود: حدود 160 خودرو در این حادثه دچار آسیب شده که بعضی نیز کاملا غیرقابل استفاده است.

 

*حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مناطق سیل‌زده

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سفر به استان گلستان ضمن برگزاری جلساتی با مسئولان استانی و بررسی نیازهای مردم گرفتار سیل از مناطق سیل‌زده نیز بازدید کرد.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حاشیه سفر به مناطق سیل‌زده استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) چهار هزار رأس دام سبک به 4000 خانواده روستایی سیل زده اهدا خواهد کرد و علاوه بر این چهار هزار سری لوازم‌خانگی شامل یخچال، فرش و لوازم ضروری زندگی به خانواده‌هایی که در سیل اخیر منازلشان آسیب‌دیده اهدا خواهد کرد.

همچنین مقررشد بنیاد برکت از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز 3000 شغل برای ساکنین مناطق گرفتار سیل ایجاد کند.

 

**دستور ویژه وزیر فرهنگ 

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی وقوع سیل در مناطق شمالی کشورمان، برای کاهش آلام روحی مردم مناطق سیل زده دستور ویژه ای صادر کرد.

وی به تمامی حوزه های ستادی و استانی این وزارتخانه دستور تولید آثار و برنامه های شاد فرهنگی و هنری در این مناطق صادر کرد.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،در این دستور ویژه آمده است:تمامی حوزه های ستادی و استانی بعد از انجام وظایف اضطراری ارگان ها و نهادهای امداد رسان و تثبیت شرایط به عنوان معین فرهنگی هنری مناطق سیل زده، نسبت به تولید و اجرای برنامه های شاد، اثرگذار و مردمی فرهنگی و هنری این مناطق اقدام کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم می افزاید: بدیهی است این دستورالعمل الزام آور یکی از ملاک های مهم ارزیابی واحدهای ستاد و صف در سال 98 است.

 

* سامانه هشدار زودرس درپایتخت 

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در استانداری تهران اظهار کرد: با ابتکار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سامانه هشدار زودهنگام در تهران به صورت آزمایشی راه اندازی می شود. 

وی عنوان کرد: بحثی در دنیا به عنوان هشدارهای زودرس وجود دارد؛ از طریق این سامانه ها در سیل و زلزله، هشدارهایی به ساکنین منطقه به منظور افزایش درجه آگاهی و اتخاذ تصمیم اعلام می شود.

استاندار تهران تاکید کرد: امشب در استان تهران این سامانه را به صورت آزمایشی فعال می کنیم و مناطقی که این سامانه در آنجا راه اندازی می شود در جلسه امشب مدیران در استانداری مشخص خواهد شد. 

محسنی بندپی درباره جلسه برگزار شده با حضور معاون اول رییس جمهوری عنوان کرد: از امروز ستاد مدیریت بحران در همه شهرستان های استان تهران شکل گرفته بود و با برنامه ریزی در زمینه تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر هم افزایی شد. 

وی ادامه داد: بررسی ها در واحد های مختلف ستاد مدیریت بحران نشان دهنده نیمه بودن ظرفیت سد های استان است که گنجایش دریافت بسیاری از سیلاب ها را دارند. 

استاندار تهران تصریح کرد: در کنار این مهم، رودخانه هایی در نزدیکی شهر تهران هستند که بنا به گزارش آب منطقه ای و هواشناسی، با بارش 15 تا 20 دقیقه ای، استعداد سیل دارند از این رو لایروبی های مسیر های شهری 22 گانه تهران به منظور جلوگیری از این مهم انجام شد. 

محسنی بندپی گفت: در تمام نقاط شهر تیم های امداد نجات هلال احمر، نیروی انتظامی، اورژانس و تیم آتش نشانی شهردای های 22 گانه و شهرداری شهرستان های اطراف تهران، آماده مداخله به هنگام در زمان وقوع سیل هستند. 

وی یادآور شد: در مسیر رودخانه کرج اگر سر ریز آب داشته باشیم مسیر انحرافی برای ایمن شدن شهرهای غرب در نظر گرفته شده است. 

استاندار تهران تصریح کرد: در داخل شهر مناطقی شناسایی شده که تیم فنی بازدید خواهند داشت و اگر سر ریز آب به داخل شهر اتفاق بیافتد، این مناطق می توانند عامل بازدارنده باشند. 

محسنی بندپی تاکید کرد: هواشناسی اعلام کرده احتمال دارد بعد از ظهر سه شنبه بارندگی شدید داشته باشیم و تا عصر چهارشنبه این شرایط وجود دارد لذا ما در 48 ساعت آینده آمادگی های لازم را داریم . 

وی ادامه داد: درخواست و تمنای من از مردم بزرگوار و خردمند استان تهران این است در کنار رودخانه ها حضور نداشته باشند و اتومبیل خود را در کنار رودخانه ها پارک نکنند. همچنین اماکن نزدیک رودخانه ها نیز فعالیت خود را 48 ساعت آتی متوقف خواهند کرد که تلفات جانی و خسارت مالی نداشته باشیم. 

استاندار تهران اظهار کرد: پیش بینی می شود بارندگی غیرمتعارف داشته باشیم و از مردم می خواهیم با عوامل مدیریت بحران همراهی و همکاری لازم را داشته باشند. تیم مدیریت بحران برنامه ریزی و تدبیر لازم را درنظر گرفته و نیروی انسانی و تجهیزات آماده هستند. حدود 5 هزار نفر تیم آتش نشانی، 500 تیم امداد نجات، 20 تیم جست وجو گر در سیلاب آماده باش هستند. 

 

* هیچ بحرانی در حوزه برق وجود ندارد

شرکت توانیر در پی وقوع سیل در برخی نقاط کشور، با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد: هیچ بحرانی در حوزه برق وجود ندارد.

در این اطلاعیه تاکید شده است: با شروع بارش شدید باران در استان لرستان، برق تعداد 170 روستا قطع شد که بلافاصله با ورود اکیپ های عملیاتی، برق بیش از 90 روستا در کمتر از سه ساعت وصل شد.

خاطرنشان می شود که هم اکنون برق حدود 77 روستا در این استان قطع است که این روستاها بیشتر در مناطق بسیار سخت گذر قرار دارند که به دلیل وقوع سیلاب، راه دسترسی آنها نیز تخریب شده است و نیروهای عملیاتی برق مترصد بازگشایی مسیردسترسی توسط ارگان های ذیربط جهت وصل برق این روستاها هستند.

خوشبختانه در استان کهگیلویه و بویر احمد تمام مشکلات برقی در روستاهای گرفتار در سیلاب رفع شده و همه مناطق برقدار است.

دراستان گلستان نیز تنها برق دو روستا به دلیل نداشتن راه دسترسی و رانش زمین قطع است که بلافاصله پس از ایجاد امکان دسترسی نسبت به اصلاح شبکه و تامین برق این دو روستا نیز اقدام خواهد شد.

در شهر شیراز نیز تنها برق برخی نقاط 'محدوده دروازه قرآن' به منظور اجرای عملیات امداد بدون خطر و حفظ ایمنی مردم عزیز و جلوگیری از برق گرفتگی احتمالی، به صورت دستی قطع شد که در این خصوص نیز همکاران صنعت برق پس از حصول اطمینان از عدم وجود مشکل برای شهروندان، نسبت به وصل برق اقدام کردند و در حال حاضر شرایط برق در شیراز کاملا عادی است.

 

*آمادگی کامل راهداران در جاده ها

محمد رودباری مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با توجه به پیش بینی های قبلی و هشدارهای دستگاه های ذیربط مبنی بر تغییرات جوی و بارش نزولات آسمانی، بارش برف و باران در 28 استان و احتمال وقوع سیل وآب گرفتگی، ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استانها برای باز نگهداشتن محورهای مواصلاتی با تعداد9600 دستگاه ماشین آلات و تجهیزات راهداری با بکارگیری 12 هزار نفر راهدار برای ارایه خدمات راهداری به کاربران جاده ای و مسافران نوروزی مشغول هستند.

وی افزود: طی 24 ساعت گذشته بیش از 300 محور اصلی و فرعی دارای بارش برف و باران بوده که در حدود 4655 کیلو متر باند برفروبی شده و مقدار 1570 تن شن و نمک مصرف شده است. 

محمد رودباری توصیه کرد با توجه به احتمال وقوع سیل و آب گرفتگی و همچنین لغزندگی محورهای کوهستانی و برف گیر، هموطنان در صورت نیاز به انجام سفرهای ضروری،لازم است قبل از عزیمت به سفر از طریق سامانه جامع 141 (تلفن ،تارنما و نرم افزار کاربردی تلفن همراه) از آخرین وضعیت جاده ها مطلع شوند.

 

*تامین و توزیع بی وقفه سوخت در تمام نقاط کشور 

محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در تمام نقاط کشور به ویژه مناطق آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی، توزیع سوخت به صورت مستمر و منظم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از 25 اسفندماه 97 و آغاز تعطیلات نوروزی حدود یک میلیارد لیتر بنزین در کشور توزیع شده‌ است، افزود: ما براساس وظیفه ای که برعهده داریم در طول 24 ساعت شبانه روز توزیع بی وقفه سوخت را تاکنون بدون هیچ حادثه و‌ مشکلی انجام داده ایم ‌و در مناطق آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی تامین و‌ توزیع سوخت بدون وقفه ادامه دارد. 

موسوی خواه اضافه کرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون به طور متوسط روزانه 97 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از هموطنان خواست در صورت هرگونه مشکل با شماره 09627 و یا در مناطق آسیب دیده از سیل به ستاد بحران مراجعه و در کمترین زمان ممکن مشکل مورد نظر در حوزه سوخت بررسی و برطرف خواهد. 

وی همچنین تاکید کرد: با تدابیر اندیشیده شده در تامین ‌‌‌و توزیع سوخت مشکلی وجود ندارد.

 

*لغو بلیت پروازهای داخلی بدون اخذ جریمه تا پایان هفته جاری

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به شرایط جوی حاکم بر بسیاری از استان های کشور و به منظور همراهی با مسافران که قصد لغو سفر و کنسلی پرواز خود را دارند از شرکت های هواپیمایی خواست تا هرگونه درخواست کنسلی بلیت از طرف مسافران هوایی را بدون اخذ جریمه انجام دهند.

وی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی با عدم دریافت جریمه لغو بلیت پروازهای داخلی موافقت کرده اند، گفت: این موضوع مشمول بلیت هایی است که تاریخ پرواز آنها از اکنون تا پایان هفته جاری است.

 

*آماده باش سازمان بهزیستی 

وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی در بخشنامه ای بر آمادگی مدیران بهزیستی سراسر کشور برای همراهی با سیلزدگان تاکید کرد.

در این بخشنامه برحضور همه مدیران بهزیستی سراسر کشور به منظور خدمات رسانی به سیلزدگان تاکید شده است. 

 

*مردم گلستان نگران بارندگی فردا نباشند

نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان گفت که نگرانی مردم استان از آغاز مجدد بارش ها در این خطه شمالی قابل درک است اما باوجود استمرار فعالیت سامانه جدید که تا روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت، خطر جاری شدن سیل مجدد گلستان را تهدید نمی کند.

وی اظهار داشت: فعالیت این سامانه از صبح امروز آغاز شده اما مطابق پیش بینی ها، حداکثر فعالیت این سامانه بارشی، ریزش 30 میلی متر باران است. تنها نگرانی موجود در این بخش اشباع زمین ها و جذب نشدن آب؛ ناشی از بارش های شدید هفته گذشته است که ممکن است به حرکت رواناب با شدت اندک در برخی مناطق منجر شود.

 

*4 جاده کشور بازگشایی و4 جاده دیگر مسدود شد

پلیس راه راهور نیروی انتظامی اعلام کرد:در اثر بارش های اخیر و سیلابی شدن مسیرها 4 جاده کشور مسدودشده بود که بازگشایی شد و 4 جاده دیگر نیز مسدود شد.

محور کمربندی شیراز(ورودی دروازه قرآن) در استان فارس شمال بازگشایی شد. همچنین محور بزمان-دلگان در استان سیستان و بلوچستان جنوب بازگشایی شد. محور مسیر شمال به جنوب فیروزکوه(محدوده شورآب) در استان مازندران به دلیل ریزش کوه تا اطلاع ثانوی مسدود شد و تردد از مسیر جنوب به شمال به صورت دو طرفه انجام می شود و عوامل پلیس راه و راهداری برای پاکسازی محور در محل حضور دارند.

محور مسجد سلیمان به شهرکرد در استان خوزستان به دلیل آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی مسدود شد و مسیر جایگزین محور اهواز-ایذه-دهدز-شهرکرد است. محور فرعی ایذه-پیان در استان خوزستان به دلیل طغیان رودخانه وآبگرفتگی تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

برابر هماهنگی بعمل آمده؛ در ساعت 21:00 امروز به علت حجم بالای ترافیک در مسیر شمال به جنوب محور کرج-چالوس و بمنظور تخلیه بار ترافیکی, محدودیت تردد در مسیر جنوب به شمال آن محور اجرا شد.

محور سرپل ذهاب-ازگله(محدوده پل داری زنگه) کیلومتر40 در استان کرمانشاه به دلیل بارندگی و سیلاب تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

 

*آماده باش دستگاه های اجرایی و امدادی قم 

بهرام سرمست استاندار قم با اشاره به بارندگی شدید امروز گفت: تمام دستگاه های امدادی، اجرایی و خدماتی در آماده باش کامل هستند و مرخصی های مدیران اجرایی استان لغو شده است و آماده به کار هستند.

وی ادامه داد: رودخانه قمرود در داخل شهر قم، با توجه به سوابقی که در گذشته وجود داشته است، به طور کامل از وسایل نقلیه تخلیه شده است.

همچنین ابوالفضل خوبرو بخشدار کهک گفت: از مردم شهر قم و مسافران درخواست داریم در حال حاضر با توجه به نامساعد بودن هوا و احتمال جاری شدن سیل از حضور در این بخش خودداری کنند.

این مقام مسوول با اشاره به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران استان درباره سیل در این بخش، افزود: در همین راستا، امروز جلسه کمیته بحران بخش کهک به ریاست فرماندار قم و با حضور فرمانده انتظامی استان برگزار شد.

وی با اشاره به آمادگی قبلی دستگاه های اجرایی و امدادی بخش کهک در این زمینه افزود: با همکاری اعضای ستاد بخش و دهیاران همه روستاهای بخش، آمادگی لازم وجود دارد و تاکنون همه چیز تحت کنترل است.

خوبرو به بارش شدید باران در روستاهای بالادست کهک و ارتفاعات این بخش اشاره و اظهار کرد: بارش اخیر، باعث آب شدن برف ها و حرکت روان آب به سمت رودخانه ها شده است.

بخشدار کهک، با اشاره به این که بیشترین ارتفاع در روستای کرمجگان قرار دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون خسارتی به منطقه ای وارد نشده و همه چیز تحت کنترل است.

وی با اشاره به این که سد رودخانه وِشنَوه پرآب است و به سمت سد کبار و از سمت منطقه پردیسان قم به سمت رودخانه خورآباد سراریز شده است، افزود: فعلا مسیر ورجان به سمت خورآباد و لنگرود را مسدود کرده ایم و با همکاری اداره کل راه، پلیس راه، نیروی انتظامی و بسیج هماهنگی های لازم صورت گرفته است و مسیر ورجان به سمت پردیسان و نیز جاده ونارچ به عنوان مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شده اند.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از سدهای منطقه کهک گفت: سد بالای شهر کهک در حال حاضر آب کمی در آن جمع شده است، اما احتمال پر شدن آن وجود دارد، از این رو به ساکنان منطقه هشدار داده ایم که در صورت اخطار شهرداری کهک به سرعت خانه های خود را تخلیه کنند.

 

*موج اولیه سیلاب در سدهای خوزستان

داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به ورود اولین موج سیلاب به سدهای خوزستان گفت: در حال حاضر خروجی از سدهای خوزستان منطبق با تاب آوری و دبی ایمن عبوری رودخانه ها تنظیم شده است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی طی بارش های اخیر حجم ورودی به سدهای استان در همه حوضه های آبریز افزایش چشمگیری یافته و به شرایط سیلابی می رسد، بر همین اساس اعلام آماده باش و اطلاع رسانی صورت گرفته و تمهیداتی اندیشیده شده است.

 

*سدهای استان فارس لبریز نشده اند

میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو با رد برخی شایعات در فضای مجازی درخصوص سر ریز شدن آب از سدهای استان فارس، خاطرنشان کرد: شرایط سدهای این استان کاملا پایدار است و هیچ مشکلی برای گرفتن حجم سیلاب ندارند.

وی عنوان کرد: اکنون 70 درصد حجم سد 950 میلیون متر مکعبی «سلمان فارسی» و 45 درصد حجم سد 960 میلیون مترمکعبی سد «درودزن» استان فارس پُر شده و ظرفیتی معادل 830 میلیون مترمکعب دیگر برای پر شدن این سدها آب نیاز است.

به گفته این مقام مسئول، «رودبار داراب» دیگر سد مهم این استان است که تاکنون 62 درصد از حجم 82 میلیون متر مکعبی آن پُر شده و سایر سدهای استان کوچک هستند.

 

** وضعیت پایدار سدهای پنجگانه استان تهران

وی درخصوص بارندگی های استان تهران نیز گفت: با وجود شدت بارندگی ها در این استان، اما هشدار مبنی بر جاری شدن سیلاب نداشته ایم؛ هرچند با وجود مسیل های کن، دارآباد، میرداماد و غیره، آبگرفتگی برخی معابر اجتناب ناپذیر است.

جعفر زاده خاطرنشان کرد: شرایط در استان تهران نرمال است، اما در صورت وقوع هرگونه حادثه غیر مترقبه آمادگی لازم وجود دارد. 

وی ادامه داد: با این وجود هشدار طغیان رودخانه کرج داده شده و از مردم خواسته شده تا از تردد غیرضروری و همچنین اطراق در مسیر رودخانه ها پرهیز کنند تا شاهد وقوع حوادث دلخراشی مشابه آنچه امروز در شیراز شاهد بودیم، نباشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو درخصوص سدهای پنجگانه استان تهران نیز گفت: وضعیت این سدها کاملا نرمال و پایدار است و هیچ سر ریز آبی از آنها گزارش نشده است.

 

*تخلیه روستاهای مسیر سیلاب کرمانشاه

هوشنگ بازوند استاندارکرمانشاه با اشاره به سامانه بارش زا و وقوع سیلاب، گفت: تمام ساکنان روستاهای در خطر وقوع سیلاب باید سریع تخلیه شوند و بنیاد مسکن و جمعیت هلال احمر در این خصوص تدابیر لازم را لحاظ کنند.

وی ضمن بازدید از وضعیت زلزله زدگان سرپل ذهاب افزود: جمعیت هلال احمر نسبت به برپایی چادر در داخل سالن های سرپوشیده ورزشی و غیرورزشی اقدام کرده و بنیاد مسکن نیز سریعا سرویس های بهداشتی لازم را احداث کند.

وی اظهار کرد: تا عصر سه شنبه تمام کانکس هایی که در مسیل ها قرار دارند جابجا شوند و بنیاد مسکن کانکس های جدید در اختیار حادثه دیدگان قرار دهند. 

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: از نظر تامین بسته های غذایی به تعداد لازم برای حادثه دیدگان مشکل خاصی نداریم و تدابیر لازم اتخاذ شده است.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از آبرسانی سیار به 30 روستای شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب که آب شرب آن ها بر اثر بارش باران و وقوع سیلاب در 24 ساعت گذشته قطع شده، خبر داد.

جلیل بالایی افزود: ‌خط انتقال آب سه مجتمع روستایی دراثر بارش اخیر آسیب دیده و آب40 روستا در گیلانغرب و سرپل ذهاب هم اکنون قطع شده است.

 

**لغو برنامه های شاد نوروزگاه های تهران 

شهرداری تهران ضمن ابراز تسلیت در پی وقوع حادثه سیلاب در شیراز و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان‌، تمامی برنامه ‌های نوروزگاه ‌های تهران را لغو کرد.

 

**برنامه های شاد نوروزگاه های تهران لغو شد

محمد رضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این باره اظهار داشت: بنا به دستور شهردار تهران و به منظور همدردی با مردم شیراز که پیش از ظهر امروز گرفتار سیلابی مهیب شدند، برنامه ‌های شاد و مفرح امروز دوشنبه در 40 نقطه شهر لغو شد.

وی افزود: همچنین در پی این حادثه که کام همه هموطنانمان را تلخ کرد، فردا هم پخش موسیقی و نمایش‌های شاد و مفرح از برنامه ‌های نوروزگاه ‌ها حذف خواهد شد. 

ویژه ‌برنامه‌های نوروزگاه‌ و پیاده ‌راه‌های شهر تهران از سوم تا دهم فروردین ماه از ساعت 15 تا 20 در 40 نقطه شهر تهران برگزار می‌ شود.

 

**12 فروند بالگرد امدادرسان

سید محمد غراوی سرپرست استانداری گلستان با اشاره به گستردگی ابعاد مناطق سیل زده و شرایط خاص آن اظهار داشت: 12 فروند بالگرد از دستگاه های مختلف وظیفه امدادرسانی به مناطق فاقد راه های مواصلاتی استان را برعهده دارند.

وی گفت: این بالگردها بیش از 35 سورتی پرواز در روز انجام می‌دهند و مسوولیت پخش اقلام مایحتاج و آذوقه مردم شهرهای گمیشان سیمین شهر آق قلا و ده‌ها روستای محاصره شده در سیل را برعهده دارند.

غراوی گفت: ده‌ها فروند قایق موتوری به همراه 200 دستگاه کمپرسی، بولدوزر، گریدر و تجهیزات راهسازی از سازمانها و نهادها و همچنین شهرداری تهران در منطقه مستقر شده و وظیفه خدمت‌رسانی به مردم سیل زده را برعهده دارند.

وی گفت: 22 نقطه برای اسکان آسیب دیدگان از سیل در شهرهای آق قلا، گرگان و گمیشان مهیا شده و خدمات گرمایشی و بهداشتی نیز در این سکونتگاه ها در اختیار آسیب دیدگان قرار گرفته است.

 

**تخلیه مردم گمیشان به سمت مناطق امن از سیل شتاب گرفت

علی‌اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر کشور گفت: پس از صدور هشدارهای متعدد مبنی بر احتمال آب گرفتگی گُمیشان، موج تخلیه سکونتگاه های در معرض خطر شهری به دیگر مناطق امن غرب استان گلستان شتاب گرفت.

وی در بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان اظهار داشت: چهار منطقه امن در گمیش تپه (مرکز شهرستان گمیشان) برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده و مردم همکاری خوبی در تخلیه منازل دارند.

رییس جمعیت هلال احمر گفت: راه‌های مواصلاتی گمیشان و روستاهای اطراف بسته است و امدادرسانی فقط از طریق هوایی و توسط بالگرد و قایق در حال انجام است.

وی بیان کرد: همچنین اقلام مورد نیاز و موادغذایی و امدادی از طریق بالگرد به گمیشان ارسال می شود.

پیوندی گفت: تلاش می‌کنیم تا لایروبی گرگان رود و هدایت سیلاب به طرف دریای خزر کمترین خسارت به گمیشان تحمیل شود.

وی ادامه داد: سطح آب در شهرستان آق‌قلا کمتر شده و این سیلاب به طرف گمیشان در حرکت است.

 

**خسارت سیلاب به زیرساخت ها در جنوب کرمان 

طی روزهای اخیر در جنوب استان کرمان خسارت ها ی هنگفت و قابل توجهی به زیرساخت وارد ساخت ،اما تلاش های جهادی مردم، مسئولان و راهداران برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی این دیار همچنان ادامه دارد.

بارش باران طی 2 روز گذشته موجب سیلاب و بروز خسارت های قابل توجهی در شهرستان های جنوبی استان کرمان شده و درواقع کمبود امکانات و فرسوده بودن تجهیزات و زیرساخت ها، وضعیتی را رقم زده که این منطقه با کوچکترین بارش ها، با بحران و بسته شدن مسیرهای ارتباطی مواجه می شود.

 

** 368 کیلومتر راه روستایی جنوب کرمان در سیل خسارت دید

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان با اشاره به بارش باران طی 24 ساعت گذشته در این خطه گفت: بیشترین خسارت وارد شده، به راه های روستایی پنج شهرستان قلعه گنج، جیرفت، رودبار جنوب، عنبرآباد و فاریاب است.

مسعود جمیلی کرمانی با بیان اینکه سیلاب و بارش شدید باران به راه ارتباطی 42 روستا در جنوب کرمان خسارت وارد کرده است، افزود: در این سیل تعداد 17پُل در شهرستان های قلعه گنج، رودبار جنوب و عنبر آباد دچار خسارت هایی همچون شکسته شدن و تخریب دستک های پل در محورهای ارتباطی این شهرستان ها شد.

وی همچنین از شن گرفتگی هفت دستگاه پُل در محور بزرگراهی جیرفت - کهنوج خبر داد و گفت: با همت نیروهای راهداری و دستگاه های اداره راهداری کهنوج، دهنه این پل ها نیز بازگشایی شد.

جمیلی از تخریب 17 آبنما در محور رودبار به ایرانشهر و محور قلعه گنج به جاسک خبر داد و افزود: این آبنماها با دستگاه های راهداری، بازسازی و تعمیر شد و هم اکنون تردد در این محورها روان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان بیان کرد: همچنین چهار دستگاه پُل لوله ای در محور قلعه گنج - جاسک تخریب شده که با جایگزینی باکس های بتنی و تعمیر و بازسازی مجدد لوله های پل، این محور هم بازگشایی و تردد در آن جریان دارد.

 

** بیش از چهار میلیارد و 300 میلیون تومان، خسارت سیلاب در جنوب کرمان اعلام شد

جمیلی با بیان اینکه بیشترین خسارت سیلاب در راه های روستایی بوده است، افزود: طبق برآورد اولیه کارشناسان راهداری، بیش از چهار میلیارد و 300 میلیون تومان، خسارت سیلاب در جنوب کرمان اعلام شده است.

وی با بیان اینکه بازگشایی راه‌های روستایی خسارت‌دیده از سیلاب در جنوب استان کرمان آغاز شده است، گفت: بر اساس گزارش‌های اولیه، سیلاب به بیش از 368کیلومتر از راه‌های روستایی در جنوب کرمان خسارت وارد کرده که بیشترین میزان خسارت ها در شهرستان رودبارجنوب است.

جمیلی از اعزام یک دستگاه بولدوزر به شهرستان رودبار و بخش زهکلوت این شهرستان برای بازگشایی راه های روستایی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه، امکان استفاده از دستگاه گریدر وجود ندارد و بایستی مسیر 15 روستا در منطقه بُرجک رودبار با گریدر بازگشایی شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان با اشاره به اینکه همه راه های حوزه استحفاظی جنوب استان باز است، افزود: راه هایی که به علت آب بردگی نیاز به تیغ زنی داشته باشند توسط نیروهای راهداری و با کمک گرفتن از ماشین آلات، تیغ زنی خواهند شد.

 

** سیلاب 500 میلیون تومان خسارت به راههای روستایی عنبرآباد وارد کرد

فرماندار عنبرآباد نیز گفت: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب، 500 میلیون تومان خسارت به راه های روستایی این شهرستان وارد شد.

نادر ملایی از بازگشایی 50 درصد راه های مسدود شده در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: بارش باران و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی 20 روستای این شهرستان را دچار خسارت کرد.

وی ادامه داد: راه های روستایی خسارت دیده از سیل در بخش جبالبارز جنوبی و اَمجز قرار دارد که توسط راهداری در حال بهسازی هستند.

وی به بازدید از محورهای مواصلاتی مردهک نیز اشاره کرد و گفت: از طریق مبادی استانی و کشوری پیگیر رفع مشکلات و برآورد نیازهای این منطقه هستیم که در این زمینه نشست ها و بازدیدهایی از سوی مسئولان استانی و وزارتخانه مربوطه انجام شده تا ضمن مشاهده عینی وضعیت محورهای مواصلاتی، میزان اعتبارات برای تخصیص بررسی شود.

 

** نجات مسافران نوروزی از دل سیلاب

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فاریاب هم با اشاره به جاری شدن سیلاب در بستر رودخانه موردان این شهرستان و اطلاع از وضعیت مسیر رودخانه، نیروهای راهداری فاریاب به همراه فرماندار این شهرستان و بخشدار و دهیار منطقه هور به محل اعلام شده اعزام شدیم.

 

**طغیان انهار در اروندکنار آبادان 

طغیان نهرها در بخش اروندکنار آبادان ناشی از افزایش کم سابقه حجم آب رودخانه اروندرود در روز دوشنبه موجب آبگرفتگی منازل شهری و روستایی در این منطقه شده است.

مد دریا، ورود جریان آب ناشی از سیل عراق به اروندرود، رهاسازی آب سدها در بالادست کارون به صورت سیلابی موجب افزایش حجم آب رودخانه مرزی اروندرود در بخش اروندکنار آبادان و آبگرفتگی معابر و نیز منازل شهری و روستایی شده است.

گروه های جهادی برای کمک رسانی در اروندکنار وارد عمل شدند

بخشدار اروندکنار آبادان دوشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت:در پی نفوذ آب و نیز گل و لای به منازل شهر اروندکنار و تعدادی از روستاهای منطقه گروه های جهادی برای کمک به مردم وارد عمل شده اند.

ادیب مهاوی افزود: گروه های جهادی در مناطق شهری و روستایی در حال احداث سد و بند در اطراف خانه های مردم هستند.

وی از نفوذ آب به منازل روستایی در روستاهای حمید و بچاچره و نهر حد در منطقه شهری اروندکنار خبر داد و گفت:در مناطق شهری شهرداری در حال ایجاد سد و بندهای جدید و محکم کردن حاشیه انهار است تا مانع نفوذ آب به منازل شود.

 

**مسدود شدن 2 جاده در استان مرکزی 

علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: در پی بارش سنگین باران در شبانه روز اخیر 2 جاده جاسب - دلیجان و آمره - چهرقان در این استان عصر روز دوشنبه مسدود شد.

وی افزود: بخشی از جاده آمره - چهرقان از توابع شهرستان کمیجان امروز در پی بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شد که بر اثر آن رانش زمین اتفاق افتاد و در سطح جاده شکاف هایی ایجاد شد.

زندی فر توضیح داد: این مسیر به دلیل ایمنی پایین محدوده تردد تا اطلاع ثانوی مسدود است و تلاش برای ایجاد راه کنار گذر به کار گرفته شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: محور جاسب - دلیجان نیز در پی بارش های شدید امروز دچار آبگرفتگی شد که در حال حاضر به علت وجود گل و لای انباشته تردد در آن امکان ندارد.

 

**برآوردهای اولیه خسارت سیل در آزادشهر 970 میلیارد ریال است

سیدرسول حسینی فرماندارآزادشهر گفت: براساس برآورد های اولیه، خسارت بارش شدید برف و باران در این شهرستان واقع در شرق گلستان، 970 میلیارد ریال است.

این مقام مسوول اظهار داشت: بارش های اخیر در شهرستان آزادشهر بیش از هر زمان دیگری بود به طوری که باعث انسداد محور خوش ییلاق و برخی جاده های روستایی شد.

وی افزود: با تلاش دستگاه های مرتبط درحال حاضر محور فرعی مسدود نداریم ولی از آنجایی که بارش ها باعث سست شدن دیواره ها و ریزش های گاه و بیگاه می شود، نیروها همچنان مشغول پاکسازی هستند.

حسینی گفت: برق روستاهای بخش چشمه ساران وصل شد ولی در آبرسانی به دلیل رانش های متعدد، لوله های انتقال صدمه دیدند و از همین رو در این بخش با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به خسارات وارده، افزود: چند خانه در بخش روستایی تا 80 درصد تخریب شده اند و حدود 180خانه نیز دچار آبگرفتگی شده است.

فرماندار آزادشهر با اشاره به وضعیت محور خوش ییلاق بیان کرد: این محور در زمان بارش به دلیل ریزش مسدود شده بود که با تلاش نیروهای راهداری یک لاین برای تردد خودروها باز شده است.

حسینی تصریح کرد: براساس برآورد اولیه، بخش های مختلف آزادشهر همچون کشاورزی، راه و ابنیه حدود 970 میلیارد ریال به شهرستان خسارت وارد شده و کارشناسان در تلاشند تا ابتدای هفته آینده گزارش تکمیلی و جامع آن را تهیه و تنظیم نمایند.

شهرستان آزادشهر با 95 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان قرار دارد.

 

**جاده شهرکرد - اندیکا در خوزستان زیر آب 

کورش دهنو رییس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای اندیکا گفت:از بامداد امروز سه شنبه جاده اندیکا-شهرکرد در امتداد تالاب شیمبار زیر آب رفته و ارتباط کلیه روستاهای بخش چلو با مرکزشهرستان اندیکا در استان خوزستان قطع شده است.

وی بیان کرد: بالا آمادن آب تالاب شیمبار باعث شده تا ارتفاع آب در سطح جاده اندیکا-شهرکرد به بیش از یک متر ونیم برسد.

رییس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای اندیکا افزود: تردد هرگونه وسیله نقلیه از بخش چلو به مرکز شهرستان غیرممکن است و تا پایین آمدن آب تالاب راهی برای بازگشایی جاده امکانپذیر نیست.

دهنو به روستاییان بخش چلو توصیه کرد تا اطلاع ثانوی از تردد در این محدوده خودداری کنند.

 

**طغیان رودخانه فصلی 'جبل' شهر کوهپایه

برخی منابع محلی از طغیان رودخانه فصلی 'جبل' شهر کوهپایه واقع در شرق اصفهان خبر دادند.

تعدادی از ساکنان روستای جبل شهر کوهپایه، بامداد روز سه شنبه در تماس خبرنگار ایرنا با آنها اعلام کردند: آب رودخانه فصلی این روستا سرریز کرده است.

شهر کوهپایه در ٦٥ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

پیش از این، برخی منابع از احتمال سرریز شدن سد جبل خبر داده بودند و اکنون خبر می رسد که سد خاکی این روستا سرریز کرده است.

به گفته شاهدان عینی، در حالی که هر لحظه بر شدت بارش ها افزوده می شود، حجم قابل توجهی از سد این منطقه پُر شده و میزان آب ورودی به آن نگران کننده است.

هنوز اطلاع دقیقی از جزئیات این موضوع در دست نیست.

 

** آبگرفتگی واحدهای مسکونی در شهرهای اصفهان 

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بارندگی شدید و به دنبال آن جاری شدن سیلاب موجب آبگرفتگی واحدهای مسکونی و بروز خساراتی برای ساکنان تعدادی از شهرهای این استان شده است.

وی افزود: بر اثر بارندگی 24 ساعت گذشته بخشی از واحد مسکونی در شهرهای تیران و کرون، سمیرم و روستاهای فریدونشهر دچار آبگرفتگی شد.

شیشه فروش اضافه کرد: همچنین بخشی از واحدهای مسکونی این شهرستان ها دچار خسارت آبگرفتگی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این که پیش بینی های لازم برای سیل در استان انجام شد، اظهارداشت: تا ساعت بامداد امروز مورد خاص و بحرانی در استان گزارش نشده است.

وی تصریح کرد : برق هفت روستای پشت کوه فریدونشهر همچنین بدلیل بارش سنگین برف قطع و دست کم دیوار 15 واحد مسکونی در این روستاها تخریب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد : هم اکنون نیروهای امدادی مربوط در حال رسیدگی به خسارت دیدگان سیل این استان هستند.

دهستان پشتکوه موگویی با هشت روستا و جمعیتی بالغ بر سه هزار و 200 نفر در غرب فریدونشهر قرار دارد.

شهرستان فریدونشهر با 60 هزار نفر جمعیت در 180کیلومتری غرب اصفهان است.

 

**تهدید استان کهگیلویه و بویراحمد 

بارش شدید باران از بامداد دوشنبه در استان کهگیلویه و بویراحمد باعث سرریز شدن سدها شد و با این حال برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی از روز گذشته آب سدهای کوثر و شاه قاسم رها سازی شد و دستگاه ها در آماده باش کامل قرار گرفتند.

به رغم هشدارهایی که داده شد تا این ساعت آنچنان که مدیر کل بحران استان می گوید بارش ها خسارت جانی و حادی به وجود نیاورده اما خطر به صورت صددر صد برطرف نشده است و با توجه به تداوم بارندگی ها همچنان امکان وقوع سیل وجود دارد.

مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: احتمال آبگرفتگی شدیدتر و سیل در سطح استان وجود دارد و مردم باید نسبت به هشدارها توجه داشته باشند.

وحید محمدی تبار با بیان اینکه بارش شدید باران همچنان در سطح این استان ادامه دارد، افزود: این بارش‌ها تا کنون در سطح استان خسارت جانی نداشته و مشکل حادی به وجود نیاورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار