رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:پرواز‌های ماهان به پاریس لغو شد/سفیر اتریش ایرانیان را ستود/قدیمی‌ترین زندانی بدهکار آزاد شد/۱۰۳ میلیارد جریمه تعزیراتی متخلفان در آستانه نوروز ۹۸ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴ 21 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
رحیم‌پورازغدی: برخی از درون حوزه خط امام و انقلاب را می‌کوبند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی جریان‌ها در درون حوزه علمیه وجود دارند منتهی خفه شده و صدایشان در نمی‌آید، اما خط امام و انقلاب را می‌کوبند. حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی نقش حوزه علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی در جمع طلاب اهوازی، با بیان اینکه بیانیه رهبر انقلاب کتابی عام برای جامعه است، خاطرنشان کرد: در این بیانیه شاید خطاب خاصی به نام روحانیت و حوزه نوشته نشده، اما به یک معنا مخاطب اصلی هستند چرا که اصل آغاز مرحله دوم چهل سالگی انقلاب اسلامی و بیان مفهوم تمدن سازی جدید اسلامی بدون حوزه، اجتهاد و مرجعیت و علما معنا ندارد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انحطاط در ایران با انقلاب اسلامی به پایان رسید، اظهار داشت: ما موفق به تغییر رژیم سیاسی شدیم، اما در سایر امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، انقلاب اسلامی ما از سال ۱۳۵۷ آغاز و موانع ساخت نظام اسلامی در مسیر چنین حرکتی برداشته شد. رحیم پور ازغدی با بیان اینکه هیچ انقلابی چه دینی و غیر دینی در طول ۴۰ سال اخیر نتوانسته مسیر انقلاب اسلامی را بپیماید، عنوان داشت: انقلاب‌هایی که با شعار ضد استبداد بر سر کار آمدند به مرور زمان به نظام‌های استکباری محلی و منطقه‌ای تبدیل شدند با این حال ما توانستیم حکومت سلطنتی پهلوی را به پایگاه مردمی با پشتوانه دینی تبدیل کنیم.وی تصریح کرد: ما شعار می‌توانیم و باید را به جای نمی‌توانیم و نباید، نشاندیم و بزرگترین انقلاب را به وجود آوردیم.
 
تامین ارز برای واردکنندگان ممکن نیست

فاطمه مقیمی در گفت و گویی با «آزادی» درباره مشکل واردکنندگان توضیح داد: «در حال حاضر تامین ارز از طریق سیستم‌های مالی جدید مثل سامانه نیما و ... برای واردکنندگان ممکن نیست، زیرا پول حاصل از صادرات بازنگشته و با عدم موجودی مواجه هستند. در حقیقت یک دور باطل شکل گرفته و حتی دسترسی به ارز‌های متعلق به تجار نیز ممکن نیست، زیرا تجار به واسطه تعهداتی که داده‌اند، همه بدهکار سیستم‌های بانکی هستند.» به گفته وی، مشکل اساسی این است که از یک طرف ارز صادرکنندگان بیرون از کشور سرگردان مانده و وارد کنندگان در داخل کشور با مشکل تامین ارز مواجه هستند. 
 
احمدی‌نژاد از رئیس جمهور شدن لاریجانی خبر داد!

رئیس جمهور سابق گفت: اصلاح طلبان بر سر ریاست جمهوری علی لاریجانی معامله سیاسی کرده‌اند. محمود احمدی نژاد در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: همان کسانی که به بنده ایراد می‌گیرند چرا آقای مرتضوی را به دولت راه دادید، آیا یک بار به دستگاه قضایی گفته‌اند که چرا او را به عنوان دادستان منصوب کردید و اینقدر قدرت دادید؟ این از نکات جالب توجه در تاریخ معاصر ما محسوب می‌شود. مدعیان اصلاح‌طلبی جرات ندارند به آن‌ها انتقاد کنند. احمدی نژاد در ادامه می‌گوید: الان قرار است علی لاریجانی رئیس‌جمهور شود و آن‌ها بر سر این موضوع، معامله سیاسی کرده‌اند. اصلاح‌طلب‌ها رسما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند که اگر ما متحد نشویم بار دیگر احمدی‌نژاد بر سر کار خواهد آمد. آن‌ها دنبال شراکت در قدرت هستند، چه در غیر اینصورت باید خواستار حضور همه طرف‌ها در انتخابات می‌شدند. آن‌ها شورای نگهبان را به رد صلاحیت احمدی‌نژاد ترغیب می‌کنند، زیرا او را یک رقیب جدی برای خود می‌دانند. بنده در دو انتخابات شرکت کردم و همه جریان‌های سیاسی در آن حضور داشتند و هیچ‌کس حتی نهضت آزادی هم ادعایی را مطرح نکرد. همه جریانات از جمله سلطنت‌طلب‌ها و اوباما رسما همه علیه بنده اعلام موضع کردند.
 
«ابتکار» وارد ماجرای «فردوسی‌پور» شد

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور، در حساب توییتری خود نوشت: «دوران برخورد‌های سلیقه‌ای و حذف رقیب گذشته، مردم حذف عادل فردوسی‌پور را نپذیرفته اند. آقای علی عسگری ریاست محترم رسانه ملی، لطفا به درخواست‌های ملی و واکنش‌های گسترده مردم توجه کنید و اعتبار رسانه ملی را فدای یک سلیقه خاص نکنید.»
 
پیام اسحاق جهانگیری در تمجید از دکتر مصدق
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در حساب توییتری خود نوشت: «یاد آر ز. شمع مرده یاد آر (دهخدا). ٢٩ اسفند روز ‎ملی شدن صنعت نفت است، روزی که با تدبیر و همت ‎دکتر محمد مصدق، افقی نو در توسعه ملی ایران گشود و نام ایران را در نهاد‌های بین المللی و در میان جنبش‌های ضداستعماری جهان بلندآوازه کرد. از عظمت‌های تاریخ ایران درس‌های شایسته امروز بیاموزیم.»
 
پرواز‌های ماهان به پاریس لغو شد

مقامات شرکت هوایی ماهان از لغو پرواز‌های این شرکت به پاریس به دلیل تحریم‌ها خبر دادند. به گزارش فرانس ۲۴، شرکت هوایی «ماهان» مجبور به لغو پرواز ۱۲ فروردین به مقصد پاریس به دلیل تحریم‌های دولت فرانسه علیه این شرکت شد. این در حالی است که مقامات این شرکت از احتمال لغو پرواز‌های آتی ماهان به مقصد پاریس شدند. مقامات شرکت ماهان بدون ارائه توضیحات بیش‌تر «تحریم‌های فرانسه علیه ایران» دلیل لغو پرواز به پاریس عنوان کرده‌اند.
 
سفیر اتریش ایرانیان را ستود

سفیر اتریش در ایران فرارسیدن نوروز را تبریک گفت و از ایستادگی مردم ایران در برابر دشواری‌های اقتصادی تمجید کرد. در آستانه آغاز سال نو شمسی استفان شولتز سفیر اتریش در تهران پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و فرارسیدن نوروز را تبریک گفت. شولتز در پیام خود برای تمام ایرانی‌ها نوروزی سرشار از شادی و لذت آرزو کرد و ایستادگی مردم ایران در برابر دشواری‌های اقتصادی را مورد تمجید و ستایش قرار داد. وی همچنین نوشت: نوروز یک میراث معنوی انسانی است که ۱۲ کشور با ۲۰ درصد جمعیت جهان این مراسم را جشن می‌گیرند. سفرای انگلیس و سوئیس نیز در پیام‌هایی توئیتری فرارسیدن نوروز را به مردم کشورمان تبریک گفته‌اند.
 
سفیر روسیه: به "اینستکس" خوشبین نیستم

سفیر روسیه در ایران در خصوص سازوکار اروپایی‌ها برای حمایت از تجارت با ایران (اینستکس) می‌گوید «امیدوارم که موفق باشند، امیدوارم، ولی شخصا خیلی خوشبین نیستم. انشاءالله که من اشتباه می‌کنم. ان‌شاءالله که اروپایی‌ها موفق باشند.»
 
خبر خوب سازمان شانگ‌های درباره ایران

دبیر کل سازمان همکاری شانگ‌های اعلام کرد که این سازمان در حال توافق با ایران برای عضویت رسمی تهران در این نهاد منطقه‌ای است. «ولادیمیر نوروف» روز چهارشنبه با اشاره به روند توسعه همکاری سازمان با کشور‌های عضو و ناظر تصریح کرد: اجماع نظر بالایی درباره عضویت رسمی ایران وجود دارد و با توجه به اینکه در یک برهه زمانی تحریم‌های ایران لغو شد، اعضای این سازمان در بیانیه 'چینگ دائو' در اجلاس سران در سال ۲۰۱۸ میلادی حمایت خود را از این موضوع اعلام کردند.
 
مذاکرات دولت برای واگذاری کیش به چینی‌ها غیرقانونی است

حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم با اشاره به تذکر کتبی خود به رئیس جمهور مبنی بر واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها، اظهار داشت: مذاکراتی از سوی دولت در حال انجام بود که جزیره کیش به مدت ۲۵ ساله به چینی‌ها واگذار شود. وی با تاکید بر اینکه اگر چنین مذاکرات و واگذاری‌هایی بخواهد صورت بگیرد باید در مجلس نیز بررسی شود، افزود: دولت حق انعقاد چنین قرارداد‌هایی را ندارد. معاهداتی که مربوط به واگذاری بخشی از سرزمین است باید در مجلس بررسی و بحث شود و دولت نمی‌تواند مستقیم به چنین موضوعاتی ورود کند. نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس ادامه داد: دولت مخفیانه کار‌هایی انجام می‌دهد، مخفیانه ۲۰۳۰ و «FATF» را امضا می‌کنند و یا مخفیانه امتیاز صید ماهی در آب‌های جنوب را به چینی‌ها واگذار می‌کند و همچنین درباره دریای خزر نیز بحث‌هایی انجام داده است که گزارشات آن‌ها را هم تاکنون ارائه نکرده‌اند و کشور از همه این مسائل متضرر شد. نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات با چینی‌ها درباره واگذاری کیش منتفی شده و یا ادامه دارد، گفت: بنده تذکر خود را به مسئولان دولتی داده‌ام و اگر مذکراتی در این خصوص انجام می‌شود قطعا جلوی آن را خواهیم گرفت و مسئولان چینی هم باید بدانند قطعا چنین واگذاری‌هایی صورت نخواهد گرفت. / تسنیم

تلاش پمپئو برای تروریستی اعلام کردن سپاه

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از تلاش برخی مقامات کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران خبر داد و نوشت: اقدامات آمریکا برای منزوی کردن ایران از طریق مجازات سیاست‌مداران و گروه‌های عراقی مورد حمایت تهران تنش‌ها میان بغداد و واشنگتن را تشدید کرده است. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که موضع تهاجمی‌اش درقبال ایران تاکنون نیز روابط کشورش با متحدان اروپایی را دچار مشکل کرده است در حال اعمال فشار بر عراق است تا روابطش با کشور همسایه‌اش ایران را قطع کند. وی در هفته جاری به خاورمیانه سفر کرده است تا با مقامات کویت، لبنان و اسرائیل درباره مقابله با ایران گفتگو کند. /نیویورک تایمز
اقدامات شهرداری تهران تهی از بار فرهنگی است.محسن کوهکن ریزی با بیان اینکه عملکرد و تفکر اعضای فعلی شهرداری تهران برای اداره این کلان‌شهر مطلوب نیست، گفت: از سوی دیگر سازمان فرهنگی شهرداری تهران در این دوره عملکرد نامطلوبی داشته است و علی‌رغم آنکه این سازمان بسیار عریض و طویل است و میلیارد‌ها تومان اعتبار دارد، اما نمود و تأثیرات مؤثری از این سازمان در شهر تهران را نمی‌بینیم. وی تصریح کرد: متأسفانه اغلب تابلو‌هایی که در تهران نصب شده، برای تبلیغات کنسرت است و شهرداری از این طریق درآمد گزافی را به دست می‌آورد، اما برای ایامی، چون نوروز آنطور که باید و شاید تمهیداتی در سطح شهر در نظر گرفته نمی‌شود. نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به اینکه اقدامات شهرداری تهران تهی از بار فرهنگی است، افزود: اصلاح طلبان با این عملکرد ضعیف خود در تهران، بالاترین خدمت را به طیف اصولگرا کردند چرا که عملاً مشخص شد که شهرداری تهران در دوره قبل چه خدماتی را به این شهر عرضه کرد. /مهر

قدیمی‌ترین زندانی بدهکار آزاد شد

مصطفی محبی با اعلام این خبر اظهار داشت: «محمدرضا» که در یکی از شهرستان‌های استان گیلان کارخانه تولید دستمال کاغذی داشت به دلیل نوسانات بازار دچار ورشکستگی مالی شد که در نهایت بانک برای دریافت مطالبات خویش مبادرت به توقیف و ضبط کارخانه و اموال وی کرد. وی ادامه داد: محمدرضا که با وجود شکات فراوان و میلیاد‌ها تومان بدهی توان بازپرداخت و جلب رضایت آنان را نداشت به دلیل بیست سال زندانی بودن همسرش نیز از وی جدا شده و عملا کسی پیگیر نجانش نبود، ولی مددکاران زندان با پیگیری‌های مکرر و کسب رضایت شکات آزادی این مددجو را رقم زدند. مدیرکل زندان‌ها استان تهران خاطر نشان کرد: با پرداخت مبلغ ۱۴۵ میلیون تومان از سوی خیرین محمدرضا ۶۷ ساله نام خویش را در کنار اعلام آزادی از بلندگو‌های بازداشتگاه‌های اوین شنید تا بتواند در این لحظات اعیاد مذهبی و ملی در کنار خانواده خویش آزادی خود را جشن بگیرد. هموطنان نیکوکار برای اهدای هدایای کمک‌های مالی برای زندانیان جرایم غیر عمد می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۸۸۸۶۱۸۷۰ و یا مراجعه حضوری به نشانی خیابان کریم خان زند-خ سنایی- نبش اعرابی ۶ پلاک ۲۵ طبقه سوم و همچنین به سایت www.tehipro.ir اقدام کنند. / روابط عمومی نمایندگی ستاد دیه استان تهران

۱۰۳ میلیارد جریمه تعزیراتی متخلفان در آستانه نوروز ۹۸
 
سیدیاسر رایگانی در این رابطه اظهار کرد: در ۲۱ روز نخست اجرای طرح نوروز ۹۸، تعداد ۲ هزار و ۶۷۱ تیم گشت مشترک با مراجعه به محل‌های احتمالی وقوع تخلف، به بررسی ارائه کالا و خدمات در بازار پرداختند و حاصل برگزاری این گشت ها، انجام ۱۱ هزار و ۳۸۵ مورد بازرسی بوده است. وی افزود: در این بازرسی‌ها، ۴ هزار و ۹۲۰ واحد دارای تخلف بوده‌اند و متخلفان ۳ هزار و ۴۸۵ پرونده با حکم تعزیرات حکومتی ۱۰۳ میلیارد ریال جریمه شده‌اند. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: با توجه به رویکرد پیشگیرانه سازمان در اجرای این طرح، در این بازه زمانی، ۲ هزار و ۷۰۳ واحد صنفی دارای تخلف با دریافت تذکر به اصلاح تخلف پرداختند و ۳ هزار و ۷۶۲ واحد صنفی نیز از کسبه منصف بودند که تخلفی نداشتند.

امکان بازنگری دو بار در سال بر روی حقوق و دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم
 
سیده فاطمه ذوالقدربا اشاره به تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ از سوی شورای عالی کار، گفت: به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی سختی برای دستمزدبگیران اعم از کارگران و کارمندان بوجود آمده است، البته کسانی هستند که شرایط زندگی آن‌ها به مراتب از کارگران و کارمندان سخت‌تر است، کارگران کارخانجاتی که برخی از آن‌ها ٩ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و یا کارگرانی که شغل خود را در شرایط اقتصادی و تورمی سال ٩٧ از دست داده و بیکارند و عزت نفس آن‌ها اجازه نمی‌دهد از نهاد‌های حمایتی کمکی دریافت کنند هرچند کمک این نهاد‌ها نیز در برابر تورم موجود کمکی بسیار ناچیز و اندک است. ذوالقدر خاطرنشان کرد: در فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی پیشنهادی مبنی بر امکان بازنگری دو بار در سال بر روی حقوق و دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم را در دست بررسی داریم که امیدواریم با حمایت هرچه بیشتر نمایندگان در دستور کار صحن و تصویب نهایی قرار گیرد تا با ابزار قانونی قوی بتوانیم حقوق حقه کارگران را به عنوان سرمایه‌های انسانی ارزشمند کشور و به گونه‌ای که زندگی آبرومند و خالی از دغدغه معیشتی را داشته باشند، تأمین کنیم.

پاسخ وزیر نیرو به مخالفان انتقال آب دریای خزر

رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که نمایندگان استان‌های شمالی با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مخالف هستند و برنامه وزارت نیرو در این باره چیست، گفت: وزارت نیرو هیچ طرحی را بدون مطالعه عملیاتی و اجرا نمی‌کند. وی با بیان اینکه "نمایندگان مجلس هم قطعاً از این نظر وزارت نیرو که ما باید طرح‌های مطالعاتی داشته باشیم حمایت می‌کنند"، تصریح کرد: انجام کار مطالعاتی به‌معنای اینکه پروژه‌ای حتماً اجرایی و انجام می‌شود نیست بلکه مطالعه انجام می‌شود که آیا پروژه‌ای عملیاتی بشود یا خیر. وزیر نیرو ادامه داد: کار مطالعه به‌روی یک پروژه به این معنی است که تحلیل هزینه و فایده شود و ملاحظات فنی و زیست‌محیطی پروژه در نظر گرفته شود. اردکانیان با تأکید بر اینکه تأمین آب شرب برای مردم به بهترین نحو و از هر طریقی با رعایت ملاحظات، وظیفه دولتهاست، گفت: بنده این اطمینان را به نمایندگان استان مازندران و سایر استان‌هایی که در معرض چنین طرحی هستند دادم که هیچ پروژه‌ای بدون انجام مطالعات دقیق عملیاتی و اجرایی نمی‌شود. وزیر نیرو تصریح کرد: اگر پروژه‌ای را شروع کنیم حتماً همه از قبل توجیه شده‌اند که این کار باید انجام شود و اگر شروع نکردیم باز هم همه توجیه شده‌اند که چرا پروژه عملیاتی نشده است. /خانه ملت
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار