نمایش 'سیاه و پری' به نویسندگی و کارگردانی داریوش ثمر و تهیه کنندگی مجتبی کشاورز که در سالن استاد فقیه در شیراز به روی صحنه رفته است تا بیستم فروردین 98 اجرای آن برای علاقه مندان به هنرهای نمایشی ادامه دارد.
کد خبر: ۷۲۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴ 19 March 2019

تابناک فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس: در گزارش روز سه شنبه خود اعلام کرد: این نمایشنامه، برداشتی کاملا مستقل و آزاد از نمایش 'سیاه' اثر استاد علی نصیریان است اما داستان و ساختار متن کاملا متفاوت است و فقط شکل اولیه که پری از قصه دختر شاه پریون به سیاه بازی اضافه شده، از نمایش استاد نصریان گرته برداری شده است.
بنا به این گزارش، نمایشنامه 'سیاه و پری' ادای دینی است به همه بزرگان تاریخ نمایش سنتی تخته حوضی ایران و نامدارانی همچون، مرحوم حسین کسبیان، حسن عظیمی، رضا عرب زاده، شادروان سعدی افشار، و دسته های رو حوضی کار قدیمی که از آنان قطعاتی بر جا مانده و در کتابی با عنوان 'از لاله زار تا شانزه لیزه' به قلم استاد حسن عظیمی گرد آوری شده است.
نمایش 'سیاه و پری' روایتگر دسته ای مطرب است که به یک عروسی دعوت شده اند و در زیرزمین خانه در حال تمرین و استراحت هستند و در این میان، سیاه باز گروه تقاضا می کند دقایقی بخوابد، در خواب او پری که از قصه دختر شاه پریون به زیر زمین می آید بسیار شبیه، 'پریچهر' همکار این سیاه باز است که عکاس گروه است.
با نگاهی دقیق تر به نمایش 'سیاه و پری'متوجه می شویم، سالار که آوازه خوان این گروه است قفسی دارد که روی آن را با پارچه می پوشاند و همیشه می گوید، مرغ مینا سیاهی در قفس دارد که از دیدن آدمها می ترسد و ممکن است سکته کند.
در این نمایش، پری به دنبال شیشه عمر دیو سیاه است و سیاه باز گروه را که در زیرزمین خوابیده وادار می کند که شیشه را پیدا کند.
ارتباط بین پری و شیشه عمر، سیاه باز و مرغ مینا که در قفس است، اندک اندک این پازل را تکمیل می کند که سیاه باز گروه، همان مرغ مینای در قفس است که با دل پُر غصه اش می خواند و می رقصد.
این نمایش، نگاه غیر کلیشه ای به هنر سیاه بازی دارد و از زاویه ای دیگر که جنبه سرگرم سازی و کمدی کار رعایت می شود بیشتر به مفاهیم عمیق کاراکتر سیاه می پردازد و سیاه، مرغ مینایی است که خوشزبانی می کند، می خواند و می رقصد اما در اصل او در قفسی در حال مرگ است.
ارتباط زیر زمین خانه قدیمی که جن و پری احتمال حضور در روایت را دارد، جنبه های سنتی و مفهومی کار را حفظ می کند و همچنین استفاده از ترانه های سنتی مرتبط با مفهوم نمایش، همچون بشکن بشکنه، من نمی شکنم، شکستن در اینجا، مفهوم شکستن شیشه عمر سیاه را دارد که به وسیله آن پری رها می شود.
در این نمایش، شایان شمس (سیاه)، الهام خسروانی (پری)، آرش عبداللهی در نقش جاهل گروه مطربی و وزیر اعظم، علیرضا شبیه در نقش آوازه خوان گروه، هنرنمایی می کنند.
محمدرضارستمی، امیر گلابی، داریوش ثمر، دریا زندی، علی آرمان پور، فرزانه رحمتی، زهرا رجبی، محمد دریس و آرشام رفیعی از دیگر هنرمندانی هستند که در اجرای این نمایش مشارکت دارند.
نمایش 'سیاه و پری' تا بیستم فروردین 98 از ساعت 18 د‌‌‌ر سالن استاد‌‌‌ فقیه واقع د‌‌‌ر بولوار مد‌‌‌رس شیراز، در بوستان کوی زهرا به روی صحنه می رود.

برچسب ها: نمایش ، تاتر ، سیاه پری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار