رکوردار ساخت عروسک در ایران مطرح کرد؛
رکوردار ساخت عروسک در ایران گفت: جای داوری عروسک‌های نمایشی در جشنواره‌های کودک و نوجوان خالی  است و تنها جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی رضوی است که عروسک‌های نمایشی در آن به داوری گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۷۲۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ 10 March 2019

به گزارش تابناک رضوی، فرشته ابراهیمی در حاشیه برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی رضوی، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: عروسک وسیله بازی بچه‌هاست و در تئاتر عروسکی، با زنده کردن عروسک، با کودک ارتباط برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: کودک با تخیلش با این عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود که آموزش از طریق تئاتر عروسکی بهتر جواب دهد، گاهی داشتن یک کارکتر منفی که کودک برای اصلاح کار بد شخصیت عروسکی منفی ما یک راه کار خوب پیدا می‌کند؛ این موضوع  می‌تواند در امر آموزش و نهادینه‌کردن یک فعل خوب در کودک بسیار موثر باشد.

رکوردار ساخت عروسک در ایران با بیان اینکه عروسک برای کودکان پیامبر اکتشافات هستند، خاطرنشان کرد: عروسک نمایشی یک شخصیت خیالی و فانتزی است شخصیت رئال نیست و بنده شخصاً مخالف ساخت عروسک رئال هستم چرا که می‌تواند به‌جای ساخت یک عروسک رئال از انسان استفاده کرد و هزینه کمتری پرداخت نمود.

ابراهیمی گفت: اینکه ما یک عروسک با پیچیده گی خلق کنیم نمی تواند عروسک خوبی باشد که با کودکان و حتی بزرگسالان هم ارتباط برقرار کنند، اگر عروسک‌ها معروف ایران و خارجی توجه کنید می‌بینید این عروسک‌ها از لحاظ ظاهری پیچیدگی خاصی ندارند، بلکه با قدرت کلام عروسک‌گردان است که آن عروسک با آن صدا جان می‌گیرد و زنده می‌شود عروسک‌هایی مثل  «جناب خان»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «مدرسه موش‌ها» و غیره  توانسته‌اند با ظاهر ساده و غیرپیچیده خود با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی در پاسخ به این سوال که یک عروسک فانتزی چگونه می‌توان در یک اثر مذهبی که رئال است حضور یابد، گفت: من خودم معتقدم هر موضوعی به‌ویژه دینی و اخلاقی که بافت رضوی را می‌خواهد به نمایش بگذارد باید مستتر و پنهان باشد، مشکل متن خوب است که به درستی بتواند ارزش‌های معنوی اخلاقی درونی کند.

رکوردار ساخت عروسک در ایران با اشاره به اینکه گاهی اثر یک جمله موجز خیلی تاثیر گذارتر است هزار ساعت صحبت است، بیان کرد: اگر از تکنیک به‌روز استفاده کنیم و اگر کودک ما را قبول کنند می‌توانیم حرف‌های خود را به کودک بزنیم در دنیا فانتزی هر اتفاق می‌اُفتد انسان پرواز می‌کند و خیلی اتفاق‌هایی که بیشتر شبیه معجزه است می‌تواند در صحنه تئاتر فانتزی رخ بدهد و چون کودک با ما و ارتباط برقرار کرده همه اینها را از ما می‌پذیرد.

ابراهیمی ادامه داد: ساخت عروسک برای یک متن دینی با غیردینی فرق نمی‌کند، به نظر من متن و کارگردان مهم است در واقعه اینکه چه شخصیتی مورد نظر متن یا کارگردان است و چون خودم خودم طراحی عروسک‌ها را انجام می‌دهم تکنیک ابعاد و خلق شخصیت با خودم است  در خلق کاراکتر باید به این موضوع توجه داشت که چقدر کاراکتر مثبت و چقدر منفی تا بتوان بین مثبت و منفی بالانس ایجاد کرد. 

ابراهیمی در پایان عنوان کرد: نمایش عروسکی و نقش تربیتی‌اش بسیار مهجور مانده، به‌طوری که در جشنواره کودک و نوجوان کشور مثل یونیما و همدان داوری برای عروسکهای نمایشی وجود ندارد و این موضوع همیشه در این جشنواره جالی خالی‌اش احساس می‌شد و خوشبختانه جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی رضوی تنها جشنواره‌ای است که عروسک‌های نمایشی به داوری گذاشته می‌شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار