یزد- ایرنا- امام جمعه میبد گفت: ادارات سالم از نظر رعایت مسائل اخلاقی و حجاب و عفاف و نیز پاسخگویی به مردم الگو می باشند و لازم است که از اهتمامی که دراین حوزه ها می شود قدردانی کرد.
کد خبر: ۷۲۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ 02 March 2019

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان افزود: ادارات وظیفه دارند همکاری و هم افزایی هماهنگ تری در اجرای طرح های ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و باید در تقویت این همکاری ها و هم افزایی های بین دستگاهی تلاش هر چه بیشتر شود.
وی یادآور شد: در ایام نوروز نیز در این زمینه هم افزایی و اهتمام بیشتری لازم است تا ضمن توسعه دادن به گردشگری با روش های درست و مناسب به مسائل فرهنگی و اعتلای فرهنگ نیز توجه شود و در این خصوص اطلاع رسانی و همچنین انتخاب طرح ها و راه های جدید ، جذاب و اثرگذار توسط ستاد در پیشبرد امور لازم است .
اعرافی در ادامه ارائه طرح های مکتوب زمان بندی شده با تعیین وظایف را در روند انجام اقدامات ضروری شمرد و افزود: باید الگو و طرحی در جهت سوق دادن صنایع به سمت دانشگاه ها برای علمی شدن کار آنها ، گره زدن هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه و تقویت رابطه آنها تهیه کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به قرار دادن زیلو در سبد هدایای مهمانان خارجی با هدف معرفی صنعت زیلو در سطح جهانی اشاره کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این نشست به همگرایی و شور و اشتیاق وصف ناپذیر مردم میبد در زمان ارزیابی زیلوی میبد توسط ارزیابان جهانی اشاره کرد که تعجب ارزیابان را برانگیخته بود.
محمد رضا دهقان مهرجردی، همچنین روند ثبت شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو و تلاش های انجام شده برای آن را تشریح کرد و در ادامه گفت : در سه سال گذشته بیشتر کارهای انجام شده با محوریت فرمانداری شهرستان توسط بخش خصوصی و با حمایت صندوق کارآفرین صورت گرفته است.
وی تصریح کرد : در زمان ثبت آیتم هایی مورد رصد قرارگرفته و سالیانه نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد به همین جهت باید در رونق این هنر صنعت و برند سازی در این حوزه اهتمام ورزید.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد همچنین به اقدامات انجام شده ثبت نشان جهانی جغرافیایی زیلو که نوید آن را داده اند اشاره کرد که تحقق آن رشد صنعت زیلو در شهرستان و ثبت زیلو منحصرا برای میبد در سطح جهان را به دنبال خواهد داشت.
فرماندار میبد نیز در این نشست با اشاره به نگاه ارزشمند امام جمعه میبد به میراث فرهنگی و صنایع دستی این شهر گفت : این نگاه ارزشمند قابل تقدیر و موثر در هر فرآیندی در این حوزه بوده است.
حسین فلاح افزود : البته حساسیت ها و دغدغه هایی هم دراین مسیر وجود دارد که باید به آن توجه شود.
وی تصریح کرد: زمانی بافنده زیلو در میبد به تعدادی اندک حدود هفت تا هشت نفر رسیده بود و با اقدامات انجام شده در حال حاضر شاهد فعالیت حدود 300 نفر زیلو باف ، توسعه و رونق زیلو و جهانی شدن آن هستیم که باید تلاش شود با استراتژی بلند مدت، بافت آن در ابعاد بزرگ و نیز استفاده از فرصت ها در این حوزه مورد عنایت قرار گیرد.
وی ایجاد خوشه زیلو با حدود 800 میلیون تومان سرمایه گذاری با همکاری شرکت شهر های صنعتی و جهاد دانشگاهی و در دستور کار قرار دادن حدود 2 میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد توسط صندوق کارآفرین امید جهت ارائه به زیلو بافان و همراهی های دیگری که مسئولین و مردم کردند را اتفاق های خوب و میمون در حوزه هنر صنعت زیلو برشمرد.
در نشست فرهنگ عمومی شهرستان میبد که در بیت آیت الله اعرافی برگزار شد به لزوم ارتباط بیشتر صنایع و دانشگاه ها ، اجرای طرح های آفتابگردان درمدارس و طرح حقوق شهروندی در سطح ادارات در رعایت عفاف و حجاب اشاره شد.
همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه انتخاب شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو نظیر زیباسازی شهر ، ایجاد گذر زیلوبافان در محله بشنیغان ، قرار دادن 70 دستگاه زیلو بافی در اختیار زیلو بافان ، کسب نشان ملی زیلو، شناسایی 200 زیلوباف ، ایجاد خوشه زیلو، شروع طرح سنجش سلامت زیلوبافان و... داده شد.
در پایان نشست تندیس ثبت جهانی و لوح تقدیر و تشکر به امام جمعه میبد اهدا شد.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار