آنچه كه در فيلمسازی اهميت دارد تأثير‌گذاری فيلم بر مخاطب است و اين موفقيت ارتباطی به كوتاهی يا بلندی فيلم ندارد.
کد خبر: ۷۲۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 01 March 2019

آنچه كه در فيلمسازی اهميت دارد تأثير‌گذاری فيلم بر مخاطب است و اين موفقيت ارتباطی به كوتاهی يا بلندی فيلم ندارد.
همزمان با دومین روز از جشنواره،کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» باحضور هادی مقدم‌دوست نویسنده و فیلمسازان جوان در سالن شهر قصه سینمای آزادی برگزار شد.

در این نشست مقدم‌دوست درخصوص عوامل افزایش تأثیر‌گذاری فیلم بر مخاطب گفت: ساخت فیلم ١٠٠ ثانیه‌ای مستلزم ایجاد افکت و بیان نکات جالب است تا با تأثیر‌گذاری بالایی با مخاطب روبرو شود. این در حالی است که کارگردان فیلم باید نسبت به دغدغه‌های ذهنی خود پاسخی داشته باشد تا در انتقال مفهوم به بیننده خوب عمل کند.

وی افزود: ذوق کشف احساس در فیلم‌ها از جمله نکات موفقیت یک فیلم محسوب می‌شود که با القای شوک به مخاطب، جذابیت اثر را افزایش می‌دهد. زمانی که فیلمساز در ساخت فیلم‌ها دچار هیجان فنی می‌شود، یعنی آمادگی بیان مفهوم در فیلم وجود دارد.

این نویسنده سینما یادآور شد: ایده‌پردازی در فیلم نیاز به نظرسنجی دارد نباید فراموش کنیم که فیلم‌ساز در ایده‌پردازی صاحب نظر است تا بتواند منظور خود را به خوبی در فیلم نشان دهد. پردازش ایده نیز مستلزم نظرسنجی درباره موضوع و بررسی دقیق آن است.

وی عنوان کرد: طرح اولیه موضوع نمی‌تواند الگویی برای ساخت فیلم و طرح نهایی ساخت فیلم باشد چرا که امکان وجود خطا در طرح اولیه زیاد بوده و تغییر و تحول در آن، ایده را به مرحله اجرا نزدیک‌تر می‌کند.

مقدم دوست ضمن تأکید بر اندیشه در انتخاب موضوع گفت: فیلم‌ساز برای بهتر شدن فیلم نیاز به صرف زمان برای فکر کردن نسبت به موضوع دارد که این امر با بازنویسی فیلمنامه امکان‌پذیر می‌شود. طرح اولیه نوعی بداهه‌گویی است که در آن امکان ارزیابی وجود ندارد. بنابراین در ابتدای طرح نمی‌توان توقع داشت فیلمی موفق تولید شود.

وی اذعان داشت: معمولاً ایده‌های ذهنی منشأ ملموسی ندارد و با مشورت با دیگران، نسبت به تناسب با زندگی امروز مشخص می‌شود. نوشتن ایده و عجله نداشتن در به تصویر کشیدن آن، از جمله عواملی است که فیلم‌ساز آن باید به آن توجه کرده و با کدگذاری و تخلیه آنچه که در ذهن می‌گذرد موضوع را به طور دقیق بررسی کرد.

مقدم دوست در ادامه این نشست اظهار داشت: عمیق شدن در محتوا یکی از برآیندهای فیلم‌سازی است که طی آن بیننده با موضوع درگیر می‌شود که این امر هدفمندی خاصی را به دنبال خواهد داشت. برای تأثیر‌گذاری بر مخاطب کوتاهی و یا بلندی فیلم اهمیتی ندارد و آنچه که مهم تلقی می‌شود، تأثیرگذاری و انتظار فیلم‌ساز از مخاطب فیلم است.

وی در پایان گفت: من امیدوارم فیلم‌سازان بتوانند از نوشتن طرح به مرحله ساخت برسد و در راستای کسب تجربه حرفی در عمل داشته باشند. نوشتن صرفاً طرح به جایی نمی‌رسد.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار