با تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی
نشست ملی «چهل قلم» به‌منظور تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی از نویسندگان برجسته انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسئولان استانی در شهر مقدس قم برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷ 17 February 2019

به گزارش تابناک قم، آیین تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی از نویسندگان برجسته حوزوی در راستای طرح ملی «چهل قلم» به‌منظور تجلیل از نویسندگان شاخص در حوزه انقلاب اسلامی ظهر امروز در سالن همایش‌های کتابخانه امام خامنه‌ای برگزار شد.

در ابتدای این مراسم تقی پورمتقی عضو هیأت مدیره انجمن قلم حوزه با اشاره به اینکه صاحبان علم نسبت به دیگران برتری‌های بسیاری دارند، اظهار کرد: تکریم و تجلیل از یک عالم در حقیقت تجلیل و تکریم خداوند متعال و پیامبر است چراکه عالم در خط سیر این بزرگواران حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در سال 1344 به فراگیری دروس حوزوی در مدرسه حقانی مشغول شدند، اضافه کرد: این شخصیت اوایل پیروزی انقلاب هفت سال در دانشگاه تدریس داشتند و تاکنون سابقه 15 سال تدریس دروس حوزوی را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.

عضو هیأت مدیره انجمن قلم با اشاره به ایکه بیش از 200 عنوان کتاب از جمله تحقیق، ترجمه، تألیف و شعر توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی تهیه شده است، عنوان کرد: این شخصیت علمی بیش از 300 عنوان مقاله دارد که این دستاوردها در مجموعه‌ها و عرصه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

وی از تاسیس مرکز ادبی حوزه در سال 1375 توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی یاد کرد و گفت: برخی از کتاب‌های این شخصیت به زبان‌های خارجی به ویژه آذری، اردو و انگلیسی ترجمه شده است.

همچنین، محمد اسفندیاری از اساتید شعر و ادب فارسی طی سخنانی با بیان اینکه با پیشرفت علوم، مجامع علمی و آموزشی به فکر عمومی کردن علم افتادند، تصریح کرد: در راستای تحقق این هدف محتواهای مختلف در کم‌ترین حجم به مردم ارائه شده است تا مردم در کم‌ترین زمان بتوانند بیشترین اطلاعات را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه برای عمومی کردن دانش در دنیا گام‌های مختلفی برداشته شده است، مطرح کرد: این حرکت خلاف تصوری است که گذشته ما داشتند چراکه آن‌ها فکر می‌کردند که فضل و هنر در پیچیده‌نویسی است و ساده‌نگاری ناشی از ساده‌انگاری است.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: آثار حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در چارچوب عمومی کردن معارف دینی است به همین علت برای شناخت این استاد بیشتر باید به جایگاه فعلی او توجه کنیم.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی آثار حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی جوانان هستند، عنوان کرد: آثار این شخصیت از عوام‌زدگی، خرافات و مقدس‌تراشی پیراسته است به همین علت به شیوه مطلوب مورد توجه مخاطب قرار گرفته است.

این نویسنده برجسته با اشاره به اینکه آثار حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی از جمله آثار مفید ماندگار است، گفت: کاربردی بودن آثار موضوع بسیار مهمی برای مخاطبان است که این نویسنده در آثار خود به شیوه مطلوب به این عنصر توجه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم ضمن تقدیر از مشارکت برخی از دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در راستای اجرای برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در شهر مقدس قم عنوان کرد: تجلیل از شخصیت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی توفیق بزرگی است که قسمت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی نیز طی سخنانی در پایان این نشست با اشاره به اینکه فقط شهر مقدس قم دارای بیش از 40 نویسنده توانمند در عرصه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی است، مطرح کرد: انقلاب اسلامی طی 40 سال اخیر هنرمندان و نویسندگان توانمند بسیاری را تربیت کرده است.

وی از وضعیت نامطلوب کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی تلاش می‌کند تا بستر و زمینه مطالعه و دسترسی مشتاقان به کتاب را در سراسر کشور فراهم کند که این رویکرد و تلاش‌ها قابل تقدیر است.

محدثی خاطرنشان کرد: تیراژ کتاب‌های چاپ‌شده نسبت به گذشته بسیار پایین آمده چراکه استقبال از فرهنگ کتابخوانی کاهش یافته است و به همین علت نیز برخی از ناشران کار خود را تعطیل کرده‌اند.

معصومه ظهیری معاون حوزه علمیه خواهران کشور، یونس‌عالی پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، آیت‌الله سید ابوالقاسم فقیهی از اساتید حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تکیه‌ای رئیس ستاد مرکزی اعتکاف، حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی تهامی مدیرکل امور زندان‌ها استان قم از جمله شخصیت‌های حاضر در نشست ملی «چهل قلم» بودند.

رونمایی از تمبر یادبود آیین نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، امضای این تمبر توسط مسئولان استانی و رونمایی از کتاب‌های این نویسنده انقلابی به خط بریل، از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار