مجتبی محمودی
به‌روزترین فیلم جشنواره_فجر امسال، اسم منحصر به‌فردی دارد، دیدن این فیلم جرم است! که کارگردان جوانش سال‌ها برای ساختنش دویده و دویده تا سر کوهی رسیده که قله سینمای ایران است.
کد خبر: ۷۱۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷ 10 February 2019

تابناک رضوی: در جشنواره فجر ۴۰سالگی که اوج بلوغ انقلاب است و وای اگر در مردمسالاری_دینی تحت زعامت ولیّ فقیه انقلابی(نه دیپلمات!) ، این فیلم انقلابی و دردمندانه‌ای‌ حتی هنوز هم برای گرفتن مجوز نمایش عمومی در سینماها دچار نگرانی و تردید در اکران باشد!بودن یا نبودن! مسئله فیلم افشاگرانه‌ایست که عطر روشنگرانه آژانس_شیشه‌ای و غیرت لاتاری را توامان دارد و شاید اگر قدری دقت، تجربه و البته تسلط زهتابچیان در سینما بیشتر بود از نظر تکنیکی هم بیش از اینها می‌درخشید!

یک نکته تلخ این فیلم برای امثال بنده و همه آنها که هنوز هم شاید قلم را توتم و سلاح خودشان بدانند اینکه در نمایی از این فیلم فرمانده بسیجی دغدغه‌مند از او می‌خواهد که به جای برخورد با اسلحه از قلمش استفاده کند و فقط گزارش(که یعنی کشک!)

و چند سکانس بعد همین جمله را با لبخندی تمسخرآمیز همان متهم بانفوذ و انگلیسی مست بر زبان می‌راند که "جوان! از قلمت استفاده کن!!!"

بواقع آیا قلم‌ها از کار افتاده‌اند و انقلابیون دیروز خسته و بی‌رمق و بی‌خاصیت شده‌اند یا پوست حضرات و ایضا گردن صاحب منصبان بیش از اندازه کُلُفت شده که هشدارهای قلمی و گزارش‌ دلسوزان و حتی ضابطان و ضابطه‌مندان هم نمی‌تواند آتش رانت و رابطه‌های فراقانونی را خاموش کند و از آقازاده‌_ها تا برکرسی‌پریدگان محافظه‌کار حکومتی بر سرمنافع میلی(غیرملی!) به هم می‌رسند!

در میان آثار شاخص جشنواره فجر ۹۷ از منظر مقطع زمانی اگر سرخپوست را فیلم پس پریروز و تختی را فیلم پریروز و ردخون و 23 نفر و شبی که ماه کامل شد را روایت دیروز برای امروز بدانیم‌ دیدن این فیلم جرم است حکایت فرداست با نگاه به امروز که نوید رویش یک فیلمساز صادق را دارد و آینده‌ روشنی که در سایه نقدپذیری و اصلاح از درون نظام حاصل می‌شود و متصل به نهضت جهانی عاجل موعود مصلح و عدالت‌گستر عالمیان ان‌شاالله.

 مجتبی محمودی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار