اکران آثار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سینما سپهر ساری شب گذشته در حالی پایان یافت که آمارها نشان می دهد این رویداد در مازندران با افزایش استقبال مخاطبان نسبت به سال گذشته مواجه شده است.
کد خبر: ۷۱۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ 08 February 2019

با پایان یافتن اکران 13 فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سینما سپهر ساری که از 12 بهمن آغاز شده بود و تا 18 بهمن در 28 سئانس روی پرده رفت، آمارها از رشد حدود پنج درصدی استقبال مخاطبان این جشنواره در مازندران خبر می دهند.
علاوه بر 13 فیلم بخش سودای سیمرغ، پنج فیلم بخش ' سیمرغ پروانه ها ' نیز از 13 تا 17 بهمن هر روز صبح برای دانش آموزان اکران شد که در هر پنج نوبت اکران صبح، سالن سینما به طور کامل پر شد.
**افزایش استقبال از فجر در مازندران
پارسال حدود 20 هزار نفر به تماشای فیلم های جشنواره فیلم فجر در مازندران نشستند. اما با این حال 17 هزار نفر امسال با توجه به تغییراتی که در تعداد سالن و روزهای اکران فیلم ها رخ داد، رشد استقبال را نشان می دهد.
اکران فیلم های جشنواره فجر در مازندران نسبت به سال گذشته 2 تفاوت عمده از نظر کمیت داشت؛ نخست این که امسال بر خلاف سال گذشته که فیلم ها علاوه بر سینما سپهر ساری، در سینما شقایق نوشهر نیز روی پرده می رفت، فقط سینما سپهر ساری میزبان فیلم های فجر بود.
تفاوت دیگر هم کم شدن تعداد روزهای اکران فیلم های فجر در مازندران نسبت به سال های گذشته بود. با توجه به تصمیم ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر نسبت به تعطیلی اکران جشنواره در روزهای جمعه و شنبه ، 19 و 20 بهمن و از سرگیری جشنواره در روزهای 21 و 22 بهمن، در بسیاری از مراکز استان ها تصمیم بر این شد که 18 بهمن روز پایانی اکران فیلم ها باشد.
با این که انتظار می رفت به خاطر این تغییرات تعداد مخاطبان جشنواره در مازندران، در فرآیندی طبیعی نسبت به سال گذشته کاهش یابد، اما آمارهای مسئولان برگزاری جشنواره نشان می دهد که حتی با وجود کم شدن تعداد روزهای اکران فیلم ها و تعداد شهرهای محل اکران در مازندران، مخاطبان بیشتری نسبت به سال گذشته وارد سینما شدند.
مسئول انجمن سینمای جوانان مازندران در گفت و گو با ایرنا با بیان این که میل به تماشای فیلم های خوب سینما در مازندران رو به افزایش است، گفت: طی هفت روز برگزاری جشنواره در سینما سپهر و روی پرده رفتن 13 فیلم بخش سودای سیمرغ در 28 سئانس و پنج فیلم سیمرغ پروانه ها در پنج نوبت، در مجموع 16 هزار و 932 نفر در سینما سپهر به تماشای این فیلم ها نشستند.
آذر محمودی افزود: برای فیلم های بخش سیمرغ پروانه ها که از 13 تا 17 بهمن در سینما سپهر روی پرده رفتند، با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش، دانش آموزانی از مدارس شهرستان های ساری، قائمشهر و جویبار به سینما سپهر آمدند و در مجموع در اکران های صبح ' سیمرغ پروانه ها ' حدود 6 هزار نفر به تماشای فیلم ها نشستند. اکران فیلم های این بخش برای دانش آموزان رایگان بود.
وی با بیان این که میانگین کلی حضور مخاطبان در سینما سپهر برای 33 نوبت اکران صبح و عصر 513 نفر برای هر فیلم است، افزود: در اکران های نوبت عصر که هر روز چهار فیلم روی پرده می رفت، در مجموع 10 هزار و 902 نفر به تماشای فیلم ها نشستند. یعنی به طور میانگین در هر نوبت اکران فیلم های سودای سیمرغ، 390 نفر به تماشای فیلم ها نشستند. البته برخی فیلم ها مخاطبان بیشتری داشتند و بعضی فیلم ها هم با استقبال کمتری مواجه شدند.
** پرمخاطب ترین ها
مدیر اجرایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در مازندران گفت: از 13 فیلمی که در مازندران روی پرده رفت ، 6 فیلم سه نوبت اکران داشتند، سه فیلم دو بار روی پرده سینما سپهر اکران شدند و چهار فیلم هم یک بار اکران داشتند. طبیعتا تعدد اکران ها روی مجموع تعداد مخاطبان هر فیلم تاثیرگذار است.
مسئول انجمن سینمای جوانان مازندران در باره پرمخاطب ترین فیلم های فجر در مازندران اظهار داشت: فیلم های ' سرخپوست ' به کارگردانی نیما جاویدی، ' طلا ' ساخته پرویز شهبازی، ' ماجرای نیمروز2؛ رد خون ' اثر محمدحسین مهدویان، ' جاندار ' به کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری و ' شبی که ماه کامل شد ' اثر نرگس آبیار، به ترتیب بیشترین مخاطبان را در سینما سپهر داشتند.
وی افزود: فیلم سینمایی سرخپوست طی سه نوبت اکران در سینما سپهر 2 هزار و 209 مخاطب داشت. فیلم سینمایی طلا نیز سه نوبت اکران داشت و یکهزار و 854 تماشاگر را به سینما کشاند. سومین فیلم پرمخاطب جشنواره نیز ماجرای نیمروز2 ؛ رد خون بود که در 2 نوبت اکران هزار و 291 مخاطب داشت. در صورت سه اکرانه شدن این فیلم، این احتمال وجود داشت که پرمخاطب ترین فیلم جشنواره در مازندران شود. فیلم سینمایی جان دار نیز با سه اکران در سینما سپهر یکهزار و 262 مخاطب داشت. پنجمین فیلم نیز از نظر تعداد تماشاگران در مازندران، شبی که ماه کامل شد با یکهزار و 196 مخاطب بود.
مدیر اجرایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در مازندران گفت: روزهای سه شنبه و چهارشنبه 16 و 17 بهمن پرترافیک ترین روزهای جشنواره بود. ضمن این که در برخی سئانس ها با توجه به نوع فیلم یا ساعت اکران، سالن سینما پر می شد.
محمودی با اشاره به همکاری تماشاگران در رعایت مقررات اکران فیلم ها در سینما افزود: یکی از نکات قابل توجه در روزهای برگزاری جشنواره، همکاری مخاطبان با عوامل اجرایی در پرهیز از عکاسی و فیلمبرداری از پرده سینما بود.
وی توضیح داد: پارسال 12 مورد تخلف در این زمینه در سینما سپهر داشتیم که همکاران ما ناچار به توقیف گوشی و پاک کردن فیلم های ضبط شده از روی پرده شدند، اما امسال این تعداد به 2 مورد رسید که نشان می دهد تقریبا صد در صد مخاطبان آگاه و همراه هستند که این همراهی مردم قابل تقدیر است.
فیلم های ' سرخ پوست ' به کارگردانی نیما جاویدی، ' ایده اصلی ' اثر آزیتا موگویی، ' مدیترانه ' ساخته رشید حاتمند، ' جان دار ' به کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری، ' سمفونی نهم ' به کارگردانی محمدرضا هنرمند، ' بنفشه آفریقایی ' اثر مونا زند حقیقی، ' ناگهان درخت ' ساخته صفی یزدانیان، ' طلا ' به کارگردانی پرویز شهبازی، ' ماجرای نیمروز 2 ؛ رد خون ' به کارگردانی محمدحسین مهدویان فیلمساز مازندرانی، ' شبی که ماه کامل شد ' اثر نرگس آبیار، ' 23 نفر ' اثر مهدی جعفری، ' جمشیدیه ' به کارگردانی یلدا جبلی و 'غلامرضا تختی ' به کارگردانی بهرام توکلی 13 فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر هستند که از 12 تا 18 بهمن در سینما سپهر ساری با تعداد اکران های مختلف روی پرده رفتند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار