مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گفت: هم اکنون طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) که از ایده های موفق فرهنگ سازی و مدیریت بهینه مصرف این ماده حیاتی ارزشمند است با حضور 51 هزار نفر از دانش آموزان 338 دبیرستان این استان در حال اجراست.
کد خبر: ۷۱۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 02 February 2019

سید علیرضا کربلایی اکرمی افزود: هدف از اجرای این طرح افزایش دانش و آگاهی دانش آموزان، معلمان و والدین آنها با آثار زیانبار خشکسالی، چالش ‌های بخش آب و ارائه راهکارهای عملی در مدیریت این عنصر ارزشمند الهی است .
دبیر طرح ملی داناب در یزد افزود: این طرح با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و با مشاروه جهاد دانشگاهی در سال تحصیلی 98 - 97 در حال اجراست .
کربلایی اکرمی اظهار داشت: دانش آموز پایه های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی برای جلوگیری از تبعات خشکسالی و معضل کم آبی یا بی آبی ،راهکارهای عملی برای مدیریت و صرفه جویی آب را فرا می گیرند.
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی صحیح در استفاده از منابع آبی استان خصوصا شهرستان ابرکوه یادآور شد: سالیان متمادی است که با مشکلات جدی کم آبی و خشکسالی روبرو هستیم.
این فعال رسانه ای بابیان اینکه باید قدردان کشاورزان یزد به خاطر همکاری در خاموشی چاه های کشاورزی در سال جاری و سال های گذشته باشیم، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان و دیگر دستگاه ها در اجرای این طرح به خوبی همراهی و همکاری کردند.
کربلایی اکرمی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه آب بی توجهی نسبت به حقوق شهروندی نسل های آینده است، یادآور شد : نیاکان ما در این منطقه مصرف و برداشت آب را به خوبی مدیریت کردند و از آب قنات ها به بهترین نحو ممکن استفاده می کردند .
وی بیان کرد: کم‌آبی، تداوم خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی از منابع آب‌های زیرزمینی موجب افت شدید سطح آب‌ های زیر زمینی شده است .
کربلایی اکرمی ادامه داد: به همین دلیل حرکت آب های شور منطقه به سمت منابع بسیار محدود آب های شیرین منطقه موجب افت کیفیت این ماده حیاتی شده است و این خطر چاه ها و قنات های منطقه را به شدت تهدید می کند.
وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح های داناب ، خاموشی چاه های کشاورزی ، کشت گیاهان سازگار با کم آبی، طرح های نوین آبیاری و دیگر برنامه ها بتوانیم منابع آبی موجود منطقه را حفظ کنیم‌.
یزد در سرشماری سال 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت داشت که در حال حاضر 251 هزار دانش آموزان در یک هزار و 920 واحد آموزشی و حدود 100 هزار دانشجو در 68 مرکز آموزش عالی و دانشگاهی استان مشغول تحصیل هستند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به شرایط بحرانی آب در استان تصریح کرد: وضعیت آب های زیرزمینی استان به دلیل کاهش بارندگی و افت قابل توجه سطح آب در شرایط بحرانی قرار دارد و در این راستا نیاز به بسیج همگانی برای حفظ و حراست از منابع آب های زیرزمینی است.
در استان یزد سه هزار و 873 حلقه چاه وجود دارد که آب بخش کشاورزی از 2 هزار و 280 حلقه و 2 هزار و 630 رشته قنات و 387 دهنه چشمه تامین می شود.

** ضرورت، هدف و تاریخچه داناب
چالش های عرصه آب، به نحو روزافزونی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از نقاط جهان در حال گسترش است و عملا به یکی از اساسی ترین موانع فراروی زندگی بشر و توسعه جوامع، تبدیل شده است.
این موضوع، متخصصان، متولیان ملی و نهادهای بین المللی را بر آن داشت تا راهکارهای نوین و خلاقی را برای مدیریت پایدار این منابع، تعریف و دنبال کنند.
بستر و زمینه بسیاری از این راهکارها، جلب مشارکت عموم افراد یک جامعه است تا عزمی همگانی برای حل موضوع « بحران آب» فراهم آید.
برای تحقق این مشارکت، آگاه سازی و ظرفیت سازی یک ضرورت اساسی است و طرح ملی داناب در پی آن است تا به نحوی نظام مند، گسترده و اصولی به این امر بپردازد.
طرح یادشده بر بستری از مطالعات و پژوهش های اجتماعی با تکیه بر حمایت کمیسیون ملی یونسکو در ایران و نظر به لزوم جلب مشارکت پذیری اجتماعی، از سوی وزارت نیرو - شرکت مدیریت منابع آب ایران، در سال ۱۳۸۸در استان خراسان رضوی آغاز شد.
پس از موفقیت در مرحله آزمایشی (پایلوت) در سال ۱۳۸۹، در ۶ استان، به صورت سراسری و ملی و با هماهنگی و یکپارچگی ستادی، تعریف و اجرایی شد.
وزرات آموزش و پروش نیز با استقبال از این طرح، بستر لازم جهت انجام این طرح را فراهم کرد.
مطالعات، برنامه ریزی و نظارت بر اجرای صحیح این طرح بر عهده ایده پرداز و مشاور ملی طرح (مهندسین مشاور آبانگاه) بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار