رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: سیاست‌مداران و مجریان کشور وظیفه اعمال فیلترینگ در این فضا را برعهده دارند تا این فضا معدن فحشا، دروغ و ناسزاگویی نشود. این مطالبه خانواده‌های ایرانی است که این فضا مدیریت شود و با استفاده از فناوری اطلاعات این فضا سالم سازی شود.
کد خبر: ۷۰۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 25 January 2019

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: سیاست‌مداران و مجریان کشور وظیفه اعمال فیلترینگ در این فضا را برعهده دارند تا این فضا معدن فحشا، دروغ و ناسزاگویی نشود. این مطالبه خانواده‌های ایرانی است که این فضا مدیریت شود و با استفاده از فناوری اطلاعات این فضا سالم سازی شود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران در رابطه با بررسی ظرفیت‌های فضای مجازی و تشریح سیاست‌های نظام با بیان اینکه در قوه قضاییه فعالیت‌های نسبتا خوبی در راستای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی انجام شده است، اظهار کرد: در قوه قضاییه ابلاغ دستی و کاغذی اوراق قضایی در گذشته مشکلاتی به همراه داشت مانند اشکالاتی در ارسال و مراسلات که منجر به نرسیدن ابلاغ به افراد می‌شد و در نهایت طولانی شدن وقت دادگاه و تمدید وقت دادگاه و مشکلات عدیده را به همراه داشت. گاهی تا 60 درصد ابلاغ‌ها قانونی بود و به دست صاحبانشان نمی‌رسید. با راه‌اندازی سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیک این مشکلات حل شد. گاهی کاغذ ابلاغ به صورت عادی در اختیار همه قرار می‌گرفت و حریم خصوصی و حیثیت افراد مورد خدشه وارد می‌شد. گاهی همکاران ما 20 اشکال به ابلاغ دستی داشتند و مطرح می‌کردند. با ابلاغ الکترونیکی با وجود اینکه در برنامه 5 ساله قرار بود 5 درصد ابلاغ ها را الکترونیکی کنیم اما در حال حاضر بالای 80 درصد ابلاغ‌ها بدون واسطه در اختیار افراد قرار می‌گیرد و می‌توانند از طریق پیامک و ... ابلاغ‌های خود را ببینند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، عنوان کرد: به محض رویت قاضی پرونده از مشاهده ابلاغ مطلع می‌شود که می‌تواند فرایند رسیدگی را به کمتر از ثانیه انجام دهد. یکی از فرصت‌های فضای مجازی بوده است. امروز در رابطه با تهدیدهای فضای مجازی که باب شده است چند کلمه‌ای خطاب به همه و خودمان می‌گویم. ما تکالیفی داریم و دولت مردان جمهوری اسلامی و مدیران کلان کشور باید به این نکات توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده می شود دو نوع خطاب، سیاست و رویکرد متفاوت در مورد فضای مجازی بیان می‌شود. دسته ای قائل به آزادی فضای مجازی هستند و عده ای نیز معتقد به بسته بودن فضا هستند. هیچ یک از این نظرات درست و تمام و موجودی نیستند. چه کسی گفته تمام فضای مجازی بسته شود؟ هیچ کس قائل نیست فضای مجازی بسته باشد. فضای مجازی این همه برکت دارد. مردم دارند از این فضا استفاده می کنند. ما در قوه قضاییه از آن استفاده‌های زیادی کردیم. بنابراین این مغالطه که عده ای به دنبال بسته شدن فضای مجازی هستند برای جمع آوری رای است و واقعی و عینی نیست. من به عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی می‌گویم هیچ کس در این مملکت قائل به بسته شدن فضای مجازی نیست که کسی بخواهد چنین تهمتی بزند.

این مقام قضایی تصریح کرد: آنهایی که دلسوز نظام و انقلاب هستند اعتقاد دارند که فضای مجازی باید مدیریت شود. مدیریت به این معنا است که ما تهدیدهای موجود در این فضا که منجر به آسیب جوانان و خانواده‌ها می‌شود را مدیریت کنیم و اجازه آسیب ندهیم. امروز به برکت اقدامات قوه قضاییه شاهد بسیاری از رخدادها در کف خیابان نیستیم. می‌توان گفت در خیابان دزد و آدم هیز که به مردم چشم بد دارد، یا مفسد اقتصادی در فضای مجازی آزاد باشد؟ ما معتقدیم همانطور که پلیس وظیفه دارد در کف خیابان حضور داشته باشد و از امنیت و ناموس مردم مراقبت کند. در فضای مجازی هم باید پلیس حضور داشته باشد که جلوی ناامنی و هیزی و ... را بگیرد. داعش با حضور خود در فضای مجازی از سراسر دنیا عضوگیری می‌کرد. بسیاری از کشته‌شدگان و اسیر شدگان کسانی هستند که در اروپا زندگی می‌کردند. تازه مسلمان‌های افراطی عضو گیری کردند و این اقدام از طریق فضای مجازی صورت گرفت. به همت مدافعان حرم و بسیجیان در چهل سالگی انقلاب فرار آمریکایی ها و تکفیری ها را از سوریه جشن می‌گیریم.

شهریاری بیان کرد: نقشه جدیدی برای ما کشیده شده است. حتی همین مشکلات اقتصادی هدف نیست، هدفشان امر دیگری است. آنها در جنگ سخت شکست خوردند و خودشان به رفتن اقرار کردند. برنامه و هدف اینها امروز جنگ نرم است. با جنگ سخت و به زور اسلحه می‌خواهند ما را مجبور کنند از ظرفیت داخلی استفاده نکنیم و به ما تحمیل کنند که نمی توانیم هیچ کاری انجام دهیم. در جنگ نرم به دنبال تصاحب دل مردم از طریق فضای مجازی هستند. موفقیت دشمن در جنگ سخت به زور اسلحه مانند سوریه کشور ما را با خاک یکسان می‌کنند. در جنگ نرم دل مردم را خالی می کنند و افراد نفوذی پیدا می‌کنند و اعتقاد مردم را تحت الشعاع قرار می دهند. اگر دل ما سمت دشمن رفت یعنی سرباز دشمن شدیم.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، افزود: در فضای مجازی اعلام می کنند فلان مسئول 70 حساب دارد یا بچه فلان مسئول به فلان کشور رفته است. اینها دروغ است و با این کار می‌خواهند دل ما را خالی کنند و کاری که با اسلحه نتوانستند انجام دهند با جنگ نرم انجام دهند. مراقبت کنید هرچه در فضای مجازی می‌آید صحت ندارد. قرآن می‌گوید اگر فاسق، فاجر و ضد انقلابی خبری داد آن را بررسی کن. فردی در بیرون از اینجا مدعی می‌شود دلش به حال کارگران هفت تپه می‌سوزد دروغ است. سیاست مداران و مجریان کشور وظیفه اعمال فیلترینگ در این فضا را برعهده دارند تا این فضا معدن فحشا، دروغ و ناسزاگویی نشود.

این مسئول قضایی در پایان تاکید کرد: ما باید متخلق به اخلاق اسلامی باشیم. ما به دولت مردان می‌گوییم روزانه صدها سایت مستهجن توسط نیروهای انقلابی در قوه قضاییه مسدود می شود که باید مدیریت شود. فیلترشکن‌ها باید مدیریت شوند. سایت های ازدواج موقت و غیرموقت باید مدیریت شود نه اینکه آن را رها کنیم. مردمی که دختر 12 ساله دارند از ما توقع دارند که این فضا را مدیریت کنیم. این مطالبه خانواده‌های ایرانی است که این فضا مدیریت شود و با استفاده از فناوری اطلاعات این فضا سالم‌سازی شود. امیدواریم دولت مردان در سرمایه گذاری برای مدیریت فضای مجازی تلاش و همت کنند.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار