با توجه به نتایج یک مطالعه‌ی جدید، هم خروپف و هم آپنه انسدادی خواب ممکن است منجر به نقص عملکرد قلبی در زنان شود.
کد خبر: ۷۰۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 22 January 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از تیترشهر، خروپف کردن به الگویی از خواب گفته می‌شود که تنفس فرد همراه با صدای خُرخُر کردن است. موسسه ملی خواب می‌گوید ۹۰ میلیون نفر در ایالات‌متحده خروپف می‌کنند. خروپف کردن با افزایش سن می‌تواند خطرناک‌تر شده و حتی منجر به بیماری قلبی شود.

 

آپنه خواب انواع متفاوتی دارد اما شایع‌ترین نوع آن، آپنه انسدادی خواب (OSA) است. آپنه انسدادی خواب بر الگوی تنفس حین خواب اثر می‌گذارد و باعث می‌شود تنفس فرد متوقف شده و دوباره تکرار شود. تقریباً نیمی از آن‌هایی که بلند خروپف می‌کنند دچار آپنه انسدادی خواب هستند. وقتی این مشکل روی می‌دهد، عضلات حلق که مسئول باز نگه داشتن راه هوایی هستند، در واقع جلوی جریان هوا را می‌گیرند.

 

طبق مطالعه‌ای جدید، خروپف و آپنه انسدادی خواب می‌تواند منجر به اختلال زودهنگام عملکرد قلب در زنان، بیشتر از مردان شود.

 

آپنه خواب و بیماری قلبی

 

هنوز دقیقاً مشخص نیست که آیا آپنه خواب مستقیماً موجب بیماری قلبی می‌شود یا خیر، اما برخی از پزشکان عقیده دارند افرادی که آپنه خواب دارند بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند. در واقع خیلی از افرادی که آپنه خواب دارند هم‌زمان بیماری دیگری نیز دارند. این یکی از دلایلی است که چرا پیدا کردن ارتباطی مستقیم میان آپنه خواب و بیماری قلبی کار سختی است.

 

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا عده‌ای از افراد که با آپنه خواب و فشارخون بالا زندگی می‌کنند وقتی بابت آپنه خوابشان دارو مصرف می‌کنند، فشارخونشان نیز پایین می‌آید. چنین یافته‌هایی نشان می‌دهد ارتباطی میان فشارخون بالا و آپنه خواب وجود دارد.

 

آپنه انسدادی خواب با چاقی نیز در ارتباط است که ریسک فاکتوری برای بیماری قلبی است.

 

چاقی منجر به آپنه خواب می‌شود و کسر خوابی که آپنه خواب به دنبال دارد می‌تواند احتمال چاقی را بیشتر هم بکند. در بلندمدت، کسی که وزن اضافه می‌کند، عضلات حلقش که باید راه هوایی را باز نگه دارند، شل شده و می‌افتند و در نتیجه آپنه خواب تبدیل به مشکلی جدی‌تر می‌شود.

 

محققان اطلاعات مرتبط با پارامترهای قلبی در تشخیص آپنه انسدادی خواب و گزارش‌های خود افراد در مورد خروپف را جمع‌آوری کردند. این اطلاعات مربوط به ۴۸۷۷ نفر بود که ‌ام آر آی قلب روی‌شان انجام شده بود.

 

دانشمندان آن‌ها را به سه گروه تقسیم کردند: افرادی که آپنه انسدادی خواب داشتند، افرادی که به گفته‌ی خودشان خروپف می‌کردند، و آن‌هایی که هیچ‌کدام از این دو مشکل را نداشتند.

 

وقتی محققان گروه خروپف را با گروهی که هیچ اختلال خوابی نداشتند مقایسه کردند دریافتند تفاوت بزرگی در حجم بطن چپ در زنان نسبت به مردان وجود دارد. افزایش حجم بطن چپ به این معنی است که قلب باید سخت‌تر کار کند تا نیازهای بدن را پاسخگو باشد. این الگوها در افرادی که به گفته‌ی خودشان خروپف می‌کنند می‌تواند شاخصی از آپنه انسدادی خواب باشد که تشخیص داده نشده باقی مانده است.

 

پژوهشگران می‌گویند: ما دریافتیم پارامترهای قلبی در زنان به راحتی تحت تأثیر این بیماری بوده و اینکه زنانی که خروپف می‌کنند یا آپنه انسدادی خواب دارند ممکن است بیشتر مستعد بیماری قلبی باشند.

 

آپنه انسدادی خواب در بسیاری از افراد تشخیص داده نمی‌شود

 

همچنین دانشمندان دریافتند تعداد موارد تشخیص داده شده‌ی آپنه انسدادی خواب بسیار کم است. برای همین پزشکان و کارشناسان توصیه می‌کنند افرادی که خروپف می‌کنند از جهت بررسی آپنه انسدادی خواب به پزشک مراجعه کنند تا اگر دچار این مشکل هستند هرچه زودتر درمان را شروع کنند. از همسر یا یکی از اعضای خانواده بخواهید وقتی که در خواب هستید الگوی تنفس‌تان را بررسی کند و ببیند آیا خروپف می‌کنید یا ایست تنفس دارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار