با بخشنامه جدید بانک مرکزی، پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، از امروز(اول بهمن‌)، از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یافته، این سپرده‌ها اگر کمتر از دوره یکماهه برداشت شوند، سودی دریافت نمی‌کنند.
کد خبر: ۷۰۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ 21 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، با بخشنامه جدید بانک مرکزی، پرداخت سود سپرده‌های بانکی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرده است. در واقع، اگر سپرده‌گذاری، پیش از موعد یکماه از سپرده خود برداشت کند، بانکها مکلف به پرداخت سود به او نیستند؛ بنابراین شرط ارایه سود از سوی نظام بانکی به سپرده‌های کوتاه‌مدت، ماندگاری حداقل یکماهه در شعب بانکی است.

 

 

 

بر اساس بخشنامه‌ای که شورای پول و اعتبار، اول دیماه تدوین و به نظام بانکی ابلاغ کرده بود، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یافته و بنابراین اگر یک سپرده یک ماه تمام را در شعب بانکی باقی بماند، می‌تواند سود دریافت کند که این نرخ هم البته ده درصد است.

 

پیش از این مصوبه شورای پول و اعتبار، شعب بانک‌ی در صورت واریز و برداشت از حساب‌های کوتاه‌مدت، سود روزشمار را در پایان هر ماه واریز می‌کردند، اما اکنون این گونه نیست و شرایط تغییر کرده است.

 

بانک ها نرخ سود سپرده را با مردم چطور حساب می‌کنند؟

 

سود سپرده‌های بانکی به صورت روزشمار و با نرخ سود علی‌الحساب طبق فرمول (مدت به روز) × (نرخ) × (مبلغ سپرده‌گذاری) تقسیم بر ۳۶۵ = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روز شمار محاسبه می‌شود. آنگونه که کارمندان شعب بانکی می‌گویند، سود روزشمار ۱۵ درصد یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می‌شود. سپس عدد به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ که معرف ۳۶۵ روز سال است.

 

به عنوان مثال اگر ده میلیون تومان به شکل ثابت در بانک با نرخ ۱۵ درصد نگه داشته شود، سود آن این گونه به دست می‌آید که عدد یک میلیون در ۳۰ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه‌های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰ میلیون تومان به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب می شود. حال عدد ۴۵ میلیون تومان به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می شود که این سود یک ماه مبلغ سپرده‌گذاری است.

 

حال آنگونه که فرمول بانک مرکزی می‌گوید، بانکها اجازه ندارد این سود را برای سپرده‌هایی محاسبه کنند که کمتر از یک ماه در بانک مانده باشند؛ یعنی در فرمول محاسبه سود که قبلاً وجود داشته، تغییر ایجاد شده و در تبدیل به فرمول جدید، «نرخ سود ضربدر تعداد روزهای ماه ضربدر کمترین مانده طی ماه» خواهد شد.

 

منبع: مهر

 

  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار