جوش زدن نه تنها به اندازه کافی آزاردهنده است، بلکه باعث ایجاد جوشگاه‌هایی روی پوست می‌شود که گاهی از بین رفتنشان خیلی بیشتر از زمانی که تصور می‌کنید، طول می‌کشد.
کد خبر: ۷۰۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 21 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، سر و کله جوش‌ها معمولاً به دلیل التهاب روی پوست پیدا می‌شود و شدت آن‌ها به میزان التهاب و نوع پوست بستگی دارد. دکتر ای وی لی ، متخصص پوست و استادیار دانشگاه UCLA آمریکا می‌گوید: «بهترین روش برای جلوگیری از چنین تغییراتی این است که پیش از به وجود آمدنشان به آن‌ها حمله کنیم چون مبارزه با جای جوش‌ها از فرآیند درمان خود جوش سخت‌تر است.» در ادامه به ۷ عادت شایع که باعث ماندگاری جای جوش‌ها می‌شود، اشاره می‌کنیم. بنابراین بکوشید این ۷ عادت را کنار بگذارید.

 

 

۱- از کرم ضدآفتاب استفاده نمی‌کنید

محصولات ضدآفتاب باعث می‌شوند پوست شما بیشتر از قبل مقابل اشعه فرابنفش حساس شود، بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب بخش مهمی از مبارزه شما با جوش است. بخش بدتر ماجرا این است که نور آفتاب به‌خودی‌خود باعث می‌شود احتمال باقی ماندن جوشگاه روی پوست بیشتر شود دکتر لی می‌گوید: «قرار گرفتن مقابل اشعه فرابنفش و تابش آفتاب هم فرآیند درمان را طولانی‌تر می‌کند و هم خطر تغییر رنگ پوست را بالا می‌برد. بنابراین اگر می‌خواهید از پوستتان مقابل جوشگاه و تغییر رنگ و سرطان محافظت کنید، استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF یا درجه محافظتی مناسب را به وظایف روزمره‌تان اضافه کنید.

 

۲- جوش‌هایتان را دستکاری می‌کنید

قطعاً این توصیه را در گذشته شنیده‌اید اما تکرار آن ارزشمند است. دستکاری جوش‌ها بیشتر از فایده می‌تواند برایتان ضرر داشته باشد. به گفته دکتر لی، هرگونه دستکاری جوش‌ها می‌تواند احتمال تغییر رنگ پوست و ایجاد جوشگاه را بیشتر کند. همچنین دستکاری جوش‌ها باعث انتقال باکتری‌ها به پوست دست و پخش شدن آن‌ها می‌شود و التهاب را بیشتر می‌کند. بنابراین به جای دستکاری آن‌ها بهتر است از یک درمان موضعی مناسب فقط در محلی که جوش زده استفاده کرده و صبر کنید تا جوش خودبه‌خود از بین برود.

 

قرار گرفتن مقابل اشعه فرابنفش و تابش آفتاب هم فرآیند درمان را طولانی‌تر می‌کند و هم خطر تغییر رنگ پوست را بالا می‌برد. بنابراین اگر می‌خواهید از پوستتان مقابل جوشگاه و تغییر رنگ و سرطان محافظت کنید، استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF یا درجه محافظتی مناسب را به وظایف روزمره‌تان اضافه کنید

 

۳- دچار وسواس تمیز کردن جوش‌ها هستید

اگرچه تخلیه جوش‌ها کار رضایت‌بخشی برای اغلب افراد است، اما این کار می‌تواند در بلندمدت اوضاع را بدتر کند. «کلی پاپانتونیو»، متخصص پوست می‌گوید: «من به همه توصیه می‌کنم از وسایل فلزی و همچنین انگشتان دست برای تخلیه انواع جوش‌ها به‌خصوص جوش‌های سرسیاه استفاده نکنند. افراد متخصص می‌دانند چطور باید از ابزارهای موجود برای تخلیه جوش‌ها استفاده کنند اما انجام این کار با روش‌های خانگی خطر ایجاد جوشگاه و باقی ماندن جای جوش را بیشتر می‌کند. البته اگر نمی‌توانید از این عادت دست بردارید، حتماً قبل و بعد از تخلیه جوش‌ها وسایلتان را با الکل تمیز کنید تا مانع پخش شدن باکتری‌ها شوید. همچنین بهتر است از دستمال کاغذی به عنوان سد محافظ میان ابزار فلزی و پوست استفاده کنید.»

 

۴- بیش از حد به آینه نگاه می‌کنید!

نگاه کردن طولانی‌مدت به آینه و بررسی صورتتان فقط باعث وسواس بیش از حد روی لکه‌های کوچکی می‌شود که جز خودتان فرد دیگری آن‌ها را نمی‌بیند. دکتر پاپانتونیومی‌گوید: «من استفاده از آینه‌های بزرگ‌کننده را توصیه نمی‌کنم. زیرا حساس شدن بیش از حد روی آکنه‌ها باعث دستکاری بیشتر و ایجاد جوشگاه‌های بیشتر می‌شود.»

 

۵- از لیف برای شستشوی صورتتان استفاده می‌کنید

اگرچه به نظر می‌رسد استفاده از لیف یا براش‌های مکانیکی شستشوی صورت یا لیف‌های لایه‌بردار می‌توانند پوست را به صورت عمقی تمیز کنند، در عین حال می‌توانند به شدت محرک و آزاردهنده باشند. دکتر لی می‌گوید: «وجود پوست یک دلیل مهم دارد و آن اینکه پوست نوعی سد محافظ و طبیعی مقابل بقیه دنیاست. بنابراین باید آن را سالم نگه داشت و حتماً نمی‌خواهید این سد را نازک کنید. اگر پوست را بیش از حد شستشو دهید، پوستتان حساس و مقابل عفونت‌های باکتریایی بی‌دفاع می‌شود و این مسئله می‌تواند خطر ایجاد جوشگاه را بالا ببرد.»

 

۶- همیشه روی پوستتان آرایش سنگین دارید

پوشاندن جوش‌ها و جای آن‌ها روی پوست با انواع و اقسام پودرها و کرم‌پودرها، روش خوبی نیست زیرا این محصولات می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و وضعیت جوشگاه‌ها را بدتر کنند. به گفته دکتر لی، استفاده از این روش‌ها برای مخفی کردن جوشگاه‌های روی پوست، یک نوع چهره معیوب ایجاد می‌کند. او می‌گوید: «از یک محصول آرایشی بدون چربی و غیرکومدوژن (غیرجوش‌زا) برای آرایش استفاده کنید تا آتش جوش‌ها را شعله‌ورتر نکنید.»

 

داشتن روش درمان منظم برای مبارزه با آکنه و مراقبت از پوست، اولین قدم بزرگی است که باید بردارید، اما اگر جای جوش و جوشگاه‌های به‌جامانده از جوش‌های قدیمی برایتان تبدیل به معضل شده، به متخصص پوست مراجعه کنید. درمان‌هایی مانند استفاده از دستگاه بلولایت (نور آبی) می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده آکنه در سطح پوست کمک کند. همچنین به گفته دکتر پاپانتونیو، پاک‌سازی ماهانه پوست می‌تواند به تمیز شدن عمقی پوست و کاهش احتمال ایجاد جوشگاه و جای جوش کمک کند.

 

منبع: هفته نامه سلامت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار