یک قاضی فدرال آمریکایی به سیاست سکوت درباره بازداشت مجری پرس‌تی‌وی پایان داد و تأیید کرد که وی بدون اتهام بازداشت شده است.
کد خبر: ۷۰۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ 19 January 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از تسنیم این قاضی آمریکایی افزود مرضیه هاشمی پنج روز پیش بازداشت شده است. 

 

به‌نوشته پایگاه «ان‌پی‌آر»، «بریل هاول»، قاضی اصلی دادگاه منطقه‌ای آمریکا در واشنگتن گفت که خانم هاشمی پشت درهای بسته در برابر یک هیئت منصفه دادگاه ادای شهادت کرده است. این قاضی همچنین تأیید کرد که مجری پرس‌تی‌وی به هیچ جرمی متهم نشده، اما دو بار در دادگاه منطقه‌ای واشنگتن حاضر شده است. انتظار می‌رود وی بعد از تکمیل روندهای ادای شهادت آزاد شود.

 

ان‌پی‌آر نوشته این قاضی اشاره‌ای به زمان تکمیل فرایند ادای شهادت نکرده و همچنین نگفته که هاشمی برای ادای شهادت در چه پرونده‌ای مقابل دادگاه حاضر شده است. حسین هاشمی، پسر ارشد این مجری، گفته امیدوار است که مادرش همین هفته آزاد شود، اما به‌نظر نمی‌رسد که این اتفاق بیفتد.

 

 

کارشناسان حقوقی می‌گویند بازداشت این مجری پرس‌تی‌وی طبق تفاسیر جنجالی و احیاناً «غیرقانونی» مطرح‌شده از اختیارات اعطاشده به نهادهای امنیتی صورت گرفته است. یک رسانه آمریکایی به‌نقل از یک مقام این کشور گفته که دستگیری وی به‌عنوان برگ چانه‌زنی علیه ایران صورت گرفته است.

 

هاشمی که برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر بیمار مبتلا به سرطانش به زادگاهش سفر کرده بود، روز یکشنبه در فرودگاه «سنت‌لوئیس لمبرت» بازداشت شده و پس از ساعت‌ها بی‌خبری کامل، سرانجام در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با دخترش گفته است مسئولین زندان دست و پای او را با زنجیر بسته و همانند یک جانی با او رفتار کرده‌اند.

 

حسین هاشمی، پسر مجری «پرس‌تی‌وی» در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته مادرش به‌عنوان «شاهد اساسی» بازداشت شده و هنوز رسماً اتهامی علیه او مطرح نشده است. قوانین فدرال آمریکا «شاهد اساسی» را به‌عنوان فردی تعریف می‌کند که فرض می‌شود از اطلاعاتی مرتبط درباره اتهامات مطرح‌شده در یک شکایت قانونی یا یک پرونده قضایی برخوردار است.

 

نهادهای امنیتی آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 از این ماده قانونی برای بازداشت مظنونان به‌بهانه ادای شهادت در برابر هیئت منصفه دادگاه برای مدت نامعلوم و بدون متهم کردن آنها استفاده کرده‌اند.

 

به گزارش پرس تی وی، پسر مرضیه هاشمی اعلام کرد این روزنامه نگار در تهیه یک فیلم مستند درباره جنبش بین المللی Black Lives Matter شرکت دارد که فعالان آن علیه خشونت در حق سیاهپوستان مبارزه می کنند. وی افزود علاوه بر این مرضیه هاشمی نسبت به برخی از ابعاد سیاست امریکا انتقادی برخورد می کند.

 

پیشتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ، اقدام آمریکا در دستگیری مرضیه هاشمی ، خبرنگار پرس تی وی را سیاسی و غیر قابل قبول دانست.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درخصوص بازداشت مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی توسط آمریکا بیان داشت: خانم مرضیه هاشمی به لحاظ اینکه همسر یک فرد ایرانی بودند، شهروند ایرانی هم محسوب می‌شوند از همین رو وظیفه خود می‌دانیم که از حقوق شهروندان خود دفاع کنیم.

 

ظریف افزود: اقدام آمریکا در دستگیری این خانم یک اقدام سیاسی غیرقابل قبول و زیر پا گذاشتن آزادی بیان است از همین رو آمریکایی‌ها بدون فوت وقت این بازی سیاسی را تمام کنند.

 

یادآور می شود خانم هاشمی که برای دیدار با خانواده اش به امریکا سفر کرده بود در آنجا بازداشت شد.

 

وی خبرنگار، مستندساز و گوینده‌ آمریکایی الاصل شبکه‌ی پرس تی‌وی است. مرضیه هاشمی در جوانی تحت تاثیر شخصیت امام خمینی، بنیانگذار انقلاب ایران، مسلمان شد و به ایران مهاجرت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار