سلامتی هر فرد بستگی به این موضوع دارد که بدن چگونه سموم را حذف کند. با قرار گرفتن در معرض مواد زیست محیطی و خوراکی‌های فر آوری شده، بدن اکثر افراد به شدت نیازمند یک سم زدایی جدی می‌باشد! پاکسازی کبد می‌تواند شروع خوبی باشد.
کد خبر: ۷۰۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 19 January 2019

تابناک رضوی به نقل از بهداشت نیوز: در واقع، کبد یکی از ارگان‌های اصلی و ضروری بدن است که دائما به طور خستگی ناپذیری جهت سم زدایی بدن کار می‌کند. دیگر کاربرد‌های کبد به دام انداختن سموم و تصفیه آن‌ها با تبدیل کردنشان به مواد بی ضرر است. همچنین کبد است که متابولیسم دارو‌ها را در بدن بر عهده دارد. در صورتی که در عملکرد کبد اختلالاتی ایجاد شود بدن قادر به هضم مواد غذایی به درستی نخواهد بود.

 

برخی از عملکرد‌های مهم کبد عبارتند از:

 

- تولید پروتئین‌های خاص که برای پلاسمای خون بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

 

- تنظیم میزان اسید آمینه‌های خون.

 

- ذخیره آهن، پردازش هموگلوبین خون جهت یافتن محتوای آهن.

 

- تبدیل آمونیاک سمی به اوره.

 

- تنظیم میزان لخته شدن خون در تمام بدن.

 

- پاکسازی خون از مواد سمی و آسیب‌زا.

 

- ذخیره مواد معدنی، آهن و ویتامین A.

 

کبد برای مراقبت از بدن، انجام وظایف متعددی را بر عهده دارد. گونه‌های متفاوتی از بیماری‌های کبدی وجود دارند اما جالب است که بدانید بیماری سیروز یا تشمع کبدی تنها ناشی از مصرف الکل نیست. سیروز یک وضعیت جدی سلامتی است اما بر خلاف افکار عمومی، الکل به عنوان تنها علت مسئله شناخته نمی‌شود.

 

در واقع برخی از عواملی که می‌توانند سبب سیروز کبد شوند عبارتند از:

 

- تغذیه صدف‌های خام

 

- برخی دارو‌ها (از جمله استامینوفن)

 

- سوء تغذیه شدید

 

- تغذیه قارچ‌های وحشی و سمی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

 

پاکسازی کبد به طور موثر

 

امروزه ما با مواد مصنوعی و سمی بسیاری در خانه و محل کار خود مواجه می‌شویم. در زیر به برخی عوامل مرتبط با اختلالات کبدی اشاره شده است:

 

- سطح پایین پتاسیم

 

- مصرف دارو‌های وریدی

 

- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی و محیط‌های سمی

 

- چاقی و رژیم غذایی به همراه چربی‌های اشباع‌شده و غذا‌های فرآوری‌شده

 

- خالکوبی و پیرسینگ

 

- سطح بالایی از تری گلیسیرید در خون

 

- دارو‌هایی مانند استامینوفن

 

- عفونت‌های ویروسی

 

- بیماری خودایمنی

 

علائم و نشانه‌های اختلال در کبد

 

اگر اخیرا علائم و نشانه‌های زیر را در خود مشاهده کرده‌اید، ممکن است دچار اختلال در عملکرد کبد شده باشید. مهم است که نشانه‌ها را جدی بگیرید و مشکل را بیابید:

 

- نفخ و گاز

 

- ریفلاکس و سوزش در سر دل

 

- تغییر رنگ پوست یا چشم به رنگ زرد (نشانه‌های زردی)

 

- از دست دادن وزن

 

- فشار خون بالا

 

- اضطراب و افسردگی

 

- ادرار تیره

 

- خستگی مزمن

 

- تعریق مفرط

 

- بدن به راحتی کبود شود

 

- بی‌اشتهایی

 

خوشبختانه شما با راه‌حل‌های ارائه‌شده می‌توانید عملکرد کبد خود را بهبود بخشید. با پاکسازی این ارگان در عرض چند هفته، احساس رضایت و خوبی را تجربه کنید.

 

پاکسازی ۶ مرحله‌ای

 

این ۶ مرحله را دنبال کنید و سلامت خود را بهبود ببخشید:

 

- مواد غذایی سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

- آب سبزیجات خام بنوشید.

 

- مواد غذایی غنی از پتاسیم مصرف کنید.

 

- تنقیه با قهوه.

 

- شیره گل خار، قاصدک و زردچوبه.

 

- خوردن جگر گاو یا قرص (beef liver tablets)

 

۱ - مواد غذایی سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

اگر در رژیم غذایی خود میزان بالایی از غذا‌های فرآوری‌شده استفاده می‌کنید، باید بدانید که خطرات جدی سلامت کبد شما را تهدید می‌کنند. شکر‌های تصفیه‌شده، روغن‌های هیدروژنه، مواد غذایی فرآوری شده و انواع سوسیس و کالباس‌ها، همگی دارای مواد سمی مضر هستند. روغن‌های هیدروژنه، معمولا به عنوان چربی‌های ترانس شناخته می‌شوند و دارای سطوح بالایی از چربی‌های اشباع‌شده هستند. به طور کلی در ساختار شیمیایی روغن به منظور افزایش طول عمر مفید، تغییراتی ایجاد می‌کنند. اغلب چربی‌های ترانس، به صورت مصنوعی است و هنگامی که تولیدکنندگان روغن‌های مایع را به روغن‌های جامد تبدیل می‌کنند، تشکیل می‌شوند. مصرف آنها به میزان چشم‌گیری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲۵ درصد یا بیشتر افزایش می‌دهد. علاوه بر تمامی موارد گفته‌شده، اعتقاد‌ها بر این است که چربی‌های ترانس سبب بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن و همچنین نشانه‌هایی از التهاب در سراسر بدن می‌شوند.

 

نیترات و نیتریت معمولا در مواد غذایی فر آوری شده، فست فود‌ها و انواع سوسیس و کالباس‌ها یافت می‌شوند و به طور جدی سلامت افراد را تهدید می‌کنند. این مواد شیمیایی برای حفظ رنگ، افزایش طول عمر مواد غذایی و مهار رشد باکتری‌ها اضافه می‌شوند. بهتر است این غذا‌ها را بلا فاصله با انتخابی سالم‌تر جایگزین کنید. غذا‌های سالم عطر و طعم خوبی دارند و با کمی خلاقیت می‌توانید برای خانواده خوراکی سالم فراهم کنید.

 

یک تکه مرغ طبخ‌شده، جایگزین مناسبی برای سوسیس کالباس‌ها می‌باشد و می‌تواند به عنوان یک میان وعده یا تغذیه کودکان در مدرسه مصرف شود. چیپس و پفک یا دیگر فرآورده‌های فر آوری شده را نیز با میوه‌های تازه، هویج، آجیل و گرانولا‌های خانگی جایگزین کنید.

 

۲- نوشیدن آب سبزیجات خام

 

نوشیدن آب تمامی سبزیجات خام جهت پاکسازی کبد می‌تواند امری غیر ممکن باشد. با این حال، جالب است که بدانید، با نوشیدن آب سبزیجات مختلف خام می‌توانید میزان مورد نیاز را دریافت کنید. با وجود اختلال در عملکرد کبد، نوشیدن آب سبزیجات مفید است و می‌تواند سبب هضم آسان‌تر و جذب بهتر مواد غذایی شود.

 

سبزیجات مناسب برای پاکسازی کبد عبارتند از: کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی. در صورتی که مزه این سبزیجات را دوست ندارید می‌توانید دیگر صیفی‌جات از جمله هویج، خیار، چغندر و سبزی را به نوشیدنی خود اضافه کنید.

 

همه این سبزیجات به کاهش سطح اسید در بدن کمک می‌کنند و سبب ایجاد تعادل در pH می‌شوند. اضافه کردن سبزیجاتی نظیر جعفری، نعناع و دیگر سبزیجات مورد علاقه خود به ترکیبات این نوشیدنی، عطر و طعمی فوق العاده به آن ببخشید.

 

هویج تازه جهت پاکسازی کبد ضروری است. بتا کارتن هویج در کبد به ویتامین A. تبدیل می‌شود و به کاهش سموم بدن کمک می‌کنند.

 

فیبر بالای موجود در سبزیجات سبب می‌شود که حذف سموم از بدن به خوبی انجام بگیرد و در نتیجه دستگاه گوارشی سالم داشته باشید.

 

۳- مواد غذایی غنی از پتاسیم مصرف کنید

 

آیا به شما تا به حال توصیه شده ۷۰۰،۴ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کنید؟ احتمالا نه. مواد غذایی سرشار از پتاسیم علاوه بر پاکسازی کبد، بلکه به کاهش فشار خون سیستولیک، کلسترول و حفظ سلامت قلب کمک بسیاری می‌کنند. اگر در مصرف مکمل‌های پتاسیم دچار شک شده اید، بهتر است این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید:

 

- سیب زمینی شیرین

 

جالب است بدانید این موز نیست که سرشار از پتاسیم است، بلکه سیب زمینی شیرین می‌باشد. یک وعده سیب زمینی شیرین حاوی ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم است بدون در نظر گرفتن فیبر بالا و بتا کاروتن. سیب زمینی شیرین تنها ۱۳۱ کالری دارد، با این حال غنی از ویتامین B۶، C، D، منیزیم و آهن می‌باشد. در حالی که به طور طبیعی شیرین است، قند‌های موجود در آن به آرامی از طریق کبد وارد جریان خون می‌شوند بدون اینکه باعث افزایش قند خون گردند.

 

- سس گوجه فرنگی

 

پتاسیم و دیگر مواد مغذی به میزان قابل توجهی در گوجه فرنگی یافت می‌شوند. به عنوان مثال، یک فنجان پوره گوجه فرنگی حاوی ۱،۰۶۵ میلی گرم پتاسیم است، اما ۱ فنجان گوجه فرنگی تازه تنها حاوی ۴۰۰ میلی گرم است. هنگام انتخاب سس، چاشنی و یا پوره گوجه فرنگی مطمئن شوید که از گوجه فرنگی‌های آلی ساخته شده باشند.

 

- برگ چغندر و اسفناج

 

سرشار از آنتی اکسیدان. یک فنجان برگ چغندر حاوی بیش از ۱۳۰۰ میلی گرم پتاسیم است. برگ چغندر تازه را به دستور پخت غذا و رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین به طور طبیعی عملکرد کیسه صفرا را بهبود می‌بخشد. اسفناج تازه یک منبع فوق العاده پتاسیم است که یک وعده آن می‌تواند حاوی ۸۴۰ میلی گرم باشد.

 

- لوبیا

 

تمامی لوبیا‌ها سرشار از پتاسیم، فیبر و پروتئین هستند. می‌توانید از میل کردن آن‌ها به همراه کرفس و هویج لذت ببرید!

 

- موز

 

و بالاخره موز، این میوه شیرین و خوش طعم دارای ۴۷۰ میلی گرم پتاسیم است که به هضم و حذف سموم و فلزات سنگین بدن کمک بسیاری می‌کند و در پاکسازی کبد نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

 

توجه داشته باشید که اگر میزان پتاسیم در بدن شما بالا است، باید در مصرف غذا‌های سرشار از پتاسیم محتاط باشید.

 

۴- تنقیه با قهوه

 

تنقیه با قهوه به یبوست، کاهش خستگی و سم‌زدایی کمک فراوانی می‌کند. در طول تنقیه، قهوه ارگانیک در روده شما حفظ می‌شود، به این معنا که مایعات بتوانند از طریق دیواره روده وارد کبد شوند. این اثر تحریک‌کننده، میزان زردآب (صفرا) را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که هر دو، کیسه صفرا و کبد از تمامی سموم شیمیایی پاک شوند.

 

۵- شیره گل خار، قاصدک و زردچوبه

 

- شیره گل خار

 

این گیاه به عنوان یک سم‌زدای فوق‌العاده شناخته می‌شود که برای پاکسازی کبد موردی مناسب است. شیره گل خار در از بین بردن فلزات سنگین، دارو‌های سمی، آلاینده‌های محیط زیستی و الکل بسیار مفید عمل می‌کند. علاوه بر اینها به کاهش اثرات منفی ناشی از شیمی درمانی و اشعه کمک می‌کند. مواد تشکیل دهنده این گیاه سبب تقویت دیواره سلولی کبد و حتی ترمیم آن می‌شود.

 

- زردچوبه

 

زردچوبه درد‌های مفصلی را کاهش می‌دهد؛ عمل هضم را آسان؛ ضد افسردگی موثر؛ و به حفظ تعادل قند خون کمک می‌کند؛ بافت‌های سالم کبد و متابولیسم را تقویت می‌کند. در حال حاضر محققان در حال انجام مطالعاتی جدید برای یافتن دیگر خواص آن در درمان دیگر بیماری‌ها می‌باشند، از جمله: بیماری آلزایمر، سرطان، افسردگی، سلامت پستان، سلامت پروستات و درد‌های مزمن.

 

- ریشه قاصدک

 

این گل به همراه ریشه‌اش سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. ریشه گل قاصدک دارای یک اثر طبیعی ادرار آور است که اجازه می‌دهد کبد شما سریعتر سموم را از بین ببرد. همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، میزان قند خون و ناراحتی‌های گوارشی را نیز کاهش می‌دهد.

 

۶- خوردن جگر گاو یا قرص (beef liver tablets)

 

کبد یک گاو جوان سالم که چمن تغذیه کرده باشد می‌تواند غنی از ویتامین A. و B.، اسید فولیک، آهن، مس، روی و کروم باشد. کبد یا جگر یکی از مغذی‌ترین غذا‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید. اگر نمی‌توانید بخورید یا دوست ندارید، بهتر است قرص‌های beef liver tablets را مصرف کنید.

 

فرادید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار