دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: قلیان های میوه ای و گیاهی، عوارض خاص خود را دارد و درصد ابتلا به سرطان و مشکلات کبدی و تنفسی را افزایش می دهد.
کد خبر: ۷۰۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 19 January 2019

به گزارش تابناک رضوی مهر، دکتر حسین فودازی افزود: سرطان به عنوان یکی از عوامل مشکل زا نظام بهداشتی و سلامت مطرح است و معمولا شیوع سرطان با افزایش سن رابطه مستقیم دارد اما با این حال برخی از سرطان ها هستند در سنین جوانی بروز می کنند.

 

وی ادامه داد: شایع ترین سرطان در پسران جوان لنفوم(سرطان غدد لنفاوی) و تومورهای بیضه هستند. تظاهر بیماری های سرطانی معمولا بصورت لمس یک توده یا یک درد غیر طبیعی در یکی از قسمت های بدن است. وجود هرنوع توده در نواحی گردن، زیربغل و کشاله ران که غیر طبیعی بوده و به تازگی بوجود آمده باشد، کاهش وزن شدید در چندین ماه اخیر، خارش و تب های طولانی مدت بدون منشا عفونی از جمله هشدارهایی هستند که جوانان باید آنها را جدی بگیرند.

 

فودازی افزود: همان طور که گفتم یکی از عارضه های شایع در پسران جوان تومورهای بیضه هستند. لمس هرگونه توده و احساس سنگینی در اطراف بیضه باید مورد توجه قرار بگیرد. این بیماری در سنین ۱۵ سالگی تا ۳۵ سالگی شیوع بیشتری دارد و اگر تشخیص سریع، صورت گیرد کاملا درمان پذیر است. با درمان هایی چون جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی به راحتی درمان می شوند.

 

وی، توجه به علائم هشداردهنده را مهم ترین نکته در این خصوص دانست و گفت: یکی دیگر از سرطان های شایع در جوانان سرطان لنفوم است و خود را با نشانه هایی چون توده هایی در کشاله ران و گردن و زیر بغل آشکار می کند و اگر این نشانه ها همراه با علائمی چون خارش، تب، درد و کاهش وزن باشند باید به متخصص مراجعه شود.

 

دبیر انجمن انکولوژی، سرطان لنفوم و خون را شایع ترین سرطانی هایی دانست که به سراغ خانم های جوان می آید و ادامه داد: سرطان سینه در خانم های جوان کمتر مشاهده می شود اما وجود هرگونه توده در سینه بی شک نیاز به بررسی متخصص دارد بویژه اگر توده به تازگی بوجود آمده باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: بحث خودآگاهی در جوانان بسیار حائز اهمیت است و باید بدانند اگر هرگونه تغییری در ساختار بدنی خود مشاهده کردند که مهم ترین آن ها لمس یک توده در نواحی گردن کشاله ران و زیر بغل است، همچنین تغییر شکل دادن خالی روی بدنشان نیز یکی دیگر از نشانه های خطر ابتلا به سرطان محسوب می شود.

 

فودازی گفت: متاسفانه در چندین سال اخیر شاهد اضافه وزن در جوانان کشور هستیم، چاقی مفرط در جوانان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد چرا که بسیاری از سرطان ها علل محیطی داشته که مهم ترین آنان کم تحرکی و چاقی است.

 

دبیر انجمن انکولوژی، شیوع مصرف دخانیات در جوانان را بالا دانست و گفت: اساسی ترین عامل قابل پیشگیری از سرطان عدم مصرف دخانیات است. مهم ترین عامل ابتلا به سرطان های سرو گردن و سرطان ریه مصرف سیگار است. موضوعی که بسیار در مورد آن بحث می شود این است که آیا قلیان مانند سیگار عوارض دارد یا خیر؟ مصرف هر وعده قلیان معادل ۶۰ نخ سیگار سموم مختلف را وارد بدن می کند انواع قلیان های میوه ای و گیاهی تماما عوارض خاص خود را دارد و درصد ابتلا به سرطان و مشکلات کبدی و تنفسی را در افراد افزایش می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار