رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر:
رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد، خدمات‌رسانی به روستاهای حریم شهر را یک چالش مدیریت شهری دانست.
کد خبر: ۷۰۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 18 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، محمد حاجیان شهری در گفتگویی در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های توسعه سکونتگاه های روستایی و هسته های جمعیتی واقع در حریم کلانشهر مشهد گفت: در اطراف مشهد حدود 137 روستا داریم که جزء حریم محسوب می‌شود و قاعدتا خدمات رسانی به این مناطق به لحاظ قانونی چالش‌های خاص خودش را پیش رو دارد .

 

وی خاطرنشان کرد: بعضی خدمات مانند حوزه آموزشی، بهداشتی و امنیتی توسط فرمانداری به سکونتگاه‌های روستایی اطراف مشهد ارائه می‌شود.

 

عضو کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر عنوان کرد: بسیاری از مشکلات مدیریت شهری ناشی از گستردگی بیش از حد حریم روستایی اطراف است و ضرورت جلوگیری از گسترش این حریم احساس می‌شود.

 

وی ادامه داد: سکونتگاه های روستایی و هسته‌های جمعیتی واقع در حریم کلانشهر مشهد بستری مناسب برای تامین نیروی انسانی و کارگران محسوب می‌شود .

حاجیان رونق گردشگری را یکی دیگر از فرصت های پیش رو برشمرد و افزود : رونق صنعت گردشگری از دیگر فرصت‌هایی است که می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب در روستاهای اطراف مشهد به نتیجه خوبی رسید .

 

وی گفت: ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻇﺮﻓﯿـﺖﻫــﺎي ﻃﺒﯿﻌــﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕــﯽ ﻣﻮﺟــﻮد، ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي در ﻓﻀﺎﻫﺎي روﺳـﺘﺎﯾﯽ ﺑـﻪ‌ﻋﻨـﻮان روﯾﮑـﺮد و ﻓﻌـﺎﻟﯿﺘﯽ ﻣﮑﻤـﻞ، ﻗــﺎدر اﺳــﺖ ﺑــﺮاي ارﺗﻘــﺎي ﮐﯿﻔﯿــﺖ زﻧــﺪﮔﯽ ﺳــﺎﮐﻨﺎن ﻧــﻮاﺣﯽ روﺳــﺘﺎﯾﯽ، ﺗﺠﺪﯾﺪ ﺣﯿﺎت روﺳﺘﺎﻫﺎ و در ﻧﻬﺎﯾـﺖ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﭘﺎﯾـﺪار روﺳـﺘﺎﯾﯽ ﻧﻘـﺶ اﺳﺎﺳـﯽ اﯾﻔـﺎ ﮐﻨـﺪ. به گفته عضو کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس، ﮔﺮدﺷﮕﺮي روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺿﻤﻦ اﻳﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل ﺑﺮاي ﮔﺮوه‌ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ، در روﻧﻖ ﺻﻨﺎﻳﻊ دﺳﺘﻲ روﺳﺘﺎ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ روﺳﺘﺎﻳﻲ موثر است.

وی با اشاره به افزایش وقوع جرم و بزهکاری در مناطق حاشیه‌ای مشهد بیان داشت : در ﻣﺤﻼت ﺣﺎﺷﯿﻪاي ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﺴـﺎﺋﻠﯽ ﭼـﻮن تعـﺎرض ﻓﺮﻫﻨﮕـﻰ، ﺑـﻰ‌ﺛﺒـﺎﺗﻰ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻰ، ﺑﺰﻫﮑﺎري، ﺗﺮاﮐﻢ ﺟﻤﻌﯿﺖ، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت و ﺳﻼﻣﺖ زﯾﺴﺖ ﺷﻬﺮي، ﻣﺸـﺎﻏﻞ ﮐـﺎذب، ﺑـﻰ ﻫـﻮﯾﺘﻰ، اﺣﺴﺎسﺣﻘﺎرت،آﻣﺎدﮔﻰﺑﺮاى آﺷﻮب وﺧﺸﻮﻧﺖ روبروییم که می تواند تهدیدی برای کلان شهر مشهد محسوب شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: از دیگر مشکلاتی که در زمینه مدیریت مناطق روستایی حاشیه شهر وجود دارد این است که قانونگذار به مدیران شهری اجازه مدیریت در حیطه خارج از شهر را نداده است و این مسئله خود عامل به وجود آورنده کم توجهی به سکونتگاه های روستایی و هسته های جمعیتی واقع در حریم کلانشهرهای مشهد است.

 

به گفته حاجیان شهری، علاوه بر این کمبود بودجه که به فعالیت های عمرانی و بهسازی داده می‌شود عامل دیگری است که باید به آن به‌صورت جدی توجه شود .

 

دبیرخانه  بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی سکونتگاه‌های روستایی حریم کلان‌شهر مشهد، درقالب چهار پانل تخصصی باحضور استادان دانشگاه، مدیران شهری، بخشداران و دهیاران و مسئولان مرتبط ملی و محلی به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این سکونتگاه‌ها پرداخته و نتایج آن در اختیار مسئولان ذیربط ملی و مدیران شهری قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار