اگرچه نارسایی قلبی ترسناک و ناخوشایند به نظر می‌رسد، اما به معنای توقف کامل فعالیت قلب نیست که به نام ایست قلبی شناخته می‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 17 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، بیشتر مردم سرفه را با بروز مشکلی درریه یا مسیرهای هوایی و نه قلب پیوند می‌دهند. اما تجربه سرفه شدید برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی غیر عادی نیست. در حقیقت، سرفه یکی از نشانه‌های مهم ناکافی بودن درمان نارسایی قلبی بوده یا حتی ممکن است خود درمان عامل بروز مشکل باشد.

 

اگرچه نارسایی قلبی ترسناک و ناخوشایند به نظر می‌رسد، اما به معنای توقف کامل فعالیت قلب نیست که به نام ایست قلبی شناخته می‌شود. نارسایی قلبی به معنای بروز اختلال در توانایی پمپاژ قلب است، از این رو، همواره نمی‌تواند همگام با نیازهای بدن فعال باشد.

 

نارسایی قلبی می‌تواند به واسطه انواع مختلفی از اختلالات قلبی، از جمله بیماری عروق کرونر، پرفشاری خون،کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک، اختلال در عملکرد دیاستولیک، و بیماری دریچه قلب شکل بگیرد. هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به واسطه نارسایی قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند.

 

افراد مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است ضعف، خستگی، ناتوانی در انجام ورزش، تنگی نفس غیرعادی هنگام ورزش یا دراز کشیدن، تورم در قوزک ها و گاهی اوقات سرفه را تجربه کنند.

 

به واسطه ناتوانی قلب در پمپاژ مناسب خون، خونی که از ریه به قلب باز می‌گردد به بازگشت به سمت بالا تمایل دارد که موجب احتقان ریوی می‌شود. بر همین اساس است که افراد مبتلا به نارسایی قلبی اغلب می‌گویند که به نارسایی احتقانی قلب مبتلا هستند.

 

به واسطه احتقان ریوی، مایع (و حتی مقدار کمی خون) می‌تواند به کیسه‌های هوایی موجود در ریه‌ها نشت کند. این مایع ریوی از دلایل اصلی تجربه تنگی نفس است که بین افراد مبتلا به نارسایی قلبی رایج است. از آنجایی که سرفه یکی از روش‌های بدن برای پاکسازی مسیر هوایی و مسیرهای نایژه ای است، در نظر گرفتن اینکه سرفه می‌تواند به واسطه احتقان ریوی شکل گرفته باشد، منطقی است.

 

سرفه قلبی

 

سرفه ای که به واسطه نارسایی قلبی شکل گرفته می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. یک سرفه خیس موجب تولید خلط کفدار می‌شود که به واسطه وجود خون در آن می‌تواند صورتی رنگ باشد و این شرایط در نارسایی قلبی شایع است. خس خس شدید سینه، دشواری در تنفس، احساس تورم در سینه یا حتی صدای سوت از ریه می‌توانند با سرفه همراه باشند.

 

سرفه‌های این چنینی معمولاً نشانه‌ای از وخیم‌تر شدن شرایط نارسایی قلبی هستند و به طور معمول با تشدید علائم نارسایی قلبی همراه است.

 

این علائم احتمالاً شامل تنگی نفس، تورم، و حتی حملات تنگی نفس و سرفه شبانه می‌شوند. افرادی که با این شکل شدید از سرفه قلبی مواجه هستند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

 

سرفه قلبی می‌تواند شکلی خفیف‌تر نیز داشته باشد. برخی افراد مبتلا به نارسایی قلبی با سرفه آزاردهنده، مزمن و خشک مواجه می‌شوند که ممکن است مقدار کمی خلط کفدار سفید یا صورتی تولید کند. افرادی که این شرایط را تجربه می‌کنند ممکن است آن را با دلایل دیگر مرتبط بدانند و در دریافت کمک پزشکی کوتاهی کنند.

 

در صورت به تأخیر انداختن مراجعه به پزشک، علائم نارسایی قلبی احتمالاً به طور قابل توجهی تشدید می‌شوند. از این رو، هر فرد مبتلا به نارسایی قلبی نباید آغاز سرفه را حتی اگر خفیف است، نادیده بگیرد. بدون در نظر گرفتن شدت سرفه، اگر به نارسایی قلبی مبتلا هستید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

 

سرفه مرتبط با دارو

 

سرفه می‌تواند یکی از عوارض جانبی کلاسی از داروها به نام مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) باشد که به طور مکرر برای درمان نارسایی قلبی تجویز می‌شود. این داروها برای نارسایی قلبی مفید هستند زیرا موجب گشاد شدن شریان‌ها شده و پمپاژ خون را تسهیل می‌کنند.

 

با این وجود، مصرف مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین در برخی افراد موجب بروز سرفه می‌شود. سرفه مرتبط با این داروها، سرفه ای آزاردهنده و خشک است که موجب تولید خلط نمی‌شود.

 

در شرایطی که گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) ممکن است سرفه ناشی از مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین را بهبود ببخشد، در بیشتر افراد مبتلا به این مشکل، مصرف دارو متوقف می‌شود. به طور معمول، یک مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین II که فوایدی مشابه با مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین دارد، اما کمتر موجب سرفه می‌شود، تجویز می‌شود. تغییر دارو می‌تواند به تسکین سرفه خشک و آزاردهنده کمک کند.

 

منبع: عصرایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار