لخته شدن خون عامل اصلی ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی است. بدن شما از طریق لخته شدن خون، جریان خون را متوقف می کند و این روند آسیب های جدی سلامت را به همراه دارد.
کد خبر: ۷۰۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 17 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، رقیق شدن خون در این میان، می تواند به بازگرداندن جریان خون و جلوگیری از آسیب های عمده کمک کند. با این حال رقیق کننده های طبیعی خون فقط داروهای قوی تجویز شده نیستند بلکه برخی مواد غذایی نیز به طور طبیعی همین خاصیت را دارند:

 

سیر: سیر خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و مصرف آن به طور منظم باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود. البته با پزشک تان در مورد میزان مصرف سیر مشورت کنید. اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید. چون سیر می تواند با مصرف این داروها تداخل ایجاد کند.

 

 

روغن ماهی: سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که نه تنها به تقویت عملکرد مغز کمک می کند بلکه مشکلات جدی سلامت مانند سکته مغزی را نیز کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین با جلوگیری از ایجاد مواد تشکیل دهنده پلاکتی، باعث رقیق شدن خون می شود. اگر طرفدار طعم ماهی نیستید، مکمل های امگا 3 را برای رقیق شدن خون روزانه مصرف کنید.

 

ویتامین ای: منجر به جلوگیری از تشکیل لخته خون و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی می شود. ویتامین دی در طیف گسترده ای از مواد غذایی مانند بادام، دانه های کامل، آفتابگردان، تخم مرغ و آجیل یافت می شود. از مکمل های ویتامین دی نیز برای رقیق شدن خون می توان بهره برد.

 

زنجبیل: نه تنها منجر به کاهش التهاب گوارشی و کمک به رفع سوء هاضمه می شود، بلکه سالیسیلات موجود در آن، اسیدی است که می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی گردد. زنجبیل به صورت تازه، ادویه یا چای در دسترس است و از این رو گنجاندن آن به صورت منظم در رژیم غذایی روزانه دشوار نیست. تنها پیش از استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید تا این ماده غذایی با داروهای تجویزی برای شما تداخل ایجاد نکند.

 

آووکادو: از دو طریق مانع ایجاد لخته خون می شود. اول این که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و از تشکیل پلاکت ها جلوگیری می کند و دوم این که حاوی اسید سالیسیلات است و با کاهش تشکیل لخته، از بروز سکته مغزی نیز پیشگیری می نماید.

 

روغن زیتون: یک مطالعه که نتایج آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده، حاکی از آن است که فنول ها در روغن زیتون برای جلوگیری از لخته خون موثر است. علاوه بر این، این روغن علاوه بر اثر حفاظتی بر روی سرخرگ های بدن، چسبندگی پلاکت ‌های ‌خون را به تاخیر می ‌اندازد و مقدار ترومبوکسان را که از عوامل افزایش دهنده چسبندگی پلاکت ‌هاست، کاهش می دهد. نمونه‌ بارز این اثر مفید رژیم غذایی مدیترانه ‌ای است که غنی از زیتون، ماهی، سیر یا حبوبات و سبزی‌ است و به همین علت است که آمار مبتلایان به بیماری‌ های قلبی عروقی در کشورهای حاشیه‌ دریای مدیترانه به کمترین مقدار رسیده است

 

منبع: آوای سلامت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار