نگاهی گذرا به فعالیت رقصنده‌های فضای مجازی و کامنتی که توسط دنبال کنندگان صفحات به ثبت رسیده است از واقعیتی تلخ پرده برمی‌دارد.
کد خبر: ۷۰۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 14 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ بر اساس آمار‌های بین‌المللی بیش از ۳۰ میلیون ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارای صفحه شخصی هستند و با دیدگاه‌های متنوع و البته به صورت مستمر در این فضا فعالیت دارند.

شبکه‌ای که همه نوع مخاطبی را با سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف در خود جای داده و روزانه پست‌ها و پیام‌های متعددی، از طرف کاربران با انواع مضامین در آن منتشر می‌شود. انتشار تصاویر نیمه برهنه، مستهجن و غیراخلاقی بخشی از فعالیت تعدادی از کاربران اینستاگرامی را تشکیل می‌دهد که این روز‌ها صفحاتی با محتوای نامناسب را راه‌اندازی کرده و مدیریت می‌کنند.

تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی کلاهبردار توسط رقاصه‌های فضای مجازی!

این شبکه اجتماعی قرار بود که در ابتدا فضایی برای ثبت خاطرات کوتاه و روزانه کاربران اینستاگرامی در چهارچوبی متعارف و قابل انتشار در صفحه شخصی آن‌ها باشد اما در حال حاضر به یکی از شبکه‌های ترویج فساد در سراسر جهان تبدیل شده است.

چندی پیش خبر دستگیری یکی از رقاصه‌های مشهور شبکه اجتماعی اینستاگرام در رسانه‌های خبری و فضای مجازی منتشر شد و البته برخی از افراد دستگیری آن فرد و انتشار خبر آن را در شرایط اقتصادی آن روز‌ها به جا و مناسب ندانستند و واکنشی انتقادآمیز از خود بروز دادند.

در ظاهر امر و به نگاه عموم افراد، شاید دستگیری دخترانی که ویدئو‌های رقاصی خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، اقدامی عجیب به نظر برسد اما این همه ماجرا نیست و همه موضوع فقط به رقص و انتشار تصاویر غیراخلاقی ختم نمی‌شود.

نگاهی کوتاه و گذرا به فعالیت رقصنده‌های شبکه‎های اجتماعی و کامنتی که توسط دنبال کنندگان این صفحات به ثبت رسیده، از واقعیت اغلب این صفحات پرده برمی‌دارد و هدف اصلی آن‌ها از فعال بودن در این فضا را بازگو می‌کند.

کار اصلی رقصنده‌های فضای مجازی در اینستاگرام تبلیغ و معرفی سایت‌های اینترنتی شرط‌بندی کلاهبرداری است که اغلب کاربران توجه چندانی به این موضوع و هدف شومی که رقصنده‌های فوق دنبال می‌کنند، ندارند.

تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی کلاهبردار توسط رقاصه‌های فضای مجازی!

نوجوانان و جوانان، قربانیان اصلی گسترش صفحات مستهجن در فضای مجازی!

دختران و زنان زیادی هستند که عکس‌ها و فیلم‌های برهنه و نیمه عریان خود را در صفحه شخصی‌شان منتشر می‌کنند و هزاران کاربر دیگر نیز با سن و سال‌ها و نگرش‌های مختلف از این صفحات غیراخلاقی بازدید می‌کنند.

امان‌اللّه قرائی مقدم جامعه‌شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: نوجوانان و جوانان به عنوان یکی از دنبال کنندگان اصلی پست‌ها و پیام‌های کاربران اینستاگرام و همچنین منتشرکنندگان پست‎ها به شمار می‌روند و فعالیت صفحات غیراخلاقی بیشترین آسیب‌ها را متوجه آن‌ها می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: این روز‌ها انتشار پست‌هایی که حاوی فیلم‌ها و تصاویری از رقاصی و حرکات غیراخلاقی دختران نیمه‎برهنه است، در فضای مجازی و به ویژه در شبکه اجتماعی اینستاگرام رو به افزایش است و زنگ هشدار را برای والدینی که فرزندانشان در این فضا حضور دارند، به صدا درآورده است.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: دختران و زنان بسیاری هستند که عکس‌ها و فیلم‌های برهنه و نیمه عریان خود را در صفحه شخصی‌شان منتشر می‌کنند و هزاران کاربر دیگر نیز با سن و سال‌ها و نگرش‌های مختلف از این صفحات غیر اخلاقی بازدید می‌کنند.

وی افزود: افرادی که اگرچه در واقعیت نام و نشان مشخصی دارند اما در بستر فضای مجازی با نام و عنوانی مستعار و ساختگی به فعالیت غیراخلاقی در این فضا می‌پردازند و نوجوانان و جوانان که به طور معمول اختلاف سنی کمی با آن‌ها دارند، هوادارشان شده و از کار‌های این شاخ‌های مجازی تقلید می‌کنند.

قرائی مقدم در ادامه گفت: شبکه‎‌های اجتماعی در کنار فرصت مغتنمی که برای تبلیغ مشاغل و فعالیت‌های مختلف برای همه افراد به وجود آورده‌، فضایی آلوده به انواع جرائم سایبری و فرصتی ویژه برای مجرمان و کلاهبرداران که با پیشرفت ابزار ارتباطی از آن به نفع کلاهبردار‌های خود سواستفاده می‌کنند، را نیز ایجاد کرده است.

تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی کلاهبردار توسط رقاصه‌های فضای مجازی!

انتشار تصاویر رقاصی بهانه تبلیغ سایت‌های کلاهبرداری!

بسیاری از صفحاتی که این روز‌ها در ظاهر، رقص دختران برهنه جوان را به اشتراک می‌گذارند، مقدمه و بستر ثانویه وقوع جرائم دیگر شده و نوجوانان و جوانان را به فساد و بی‌بندوباری تشویق می‌کنند.

مجید علیمردانی وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: انتشار پست‌ها و پیام‌های غیراخلاقی در فضای مجازی که حاوی مطالب و تصاویر مستهجن و اعمال منافی عفت باشند، در زمره جرائم سایبری قرار می‌گیرند و گرداننده و ادمین این صفحات نیز به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار می‌گیرد و مجازات می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از صفحاتی که این روز‌ها در ظاهر، رقص دختران برهنه جوان را به اشتراک می‌گذارند، مقدمه و بستر ثانویه وقوع جرائم دیگر شده‌اند و نوجوانان و جوانان را به فساد و بی‌بندوباری تشویق کرده و اقدامات آن‌ها در دایره گسترده جرائم سایبری جای دارند و هر کدام از این جرائم مجازات مستقل خود را به دنبال دارند.

این وکیل پایه یک خاطرنشان کرد: کلاهبرداران برای انجام کار‌های خود و کسب درآمد از فضایی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار آن‌ها قرار داده، سوءاستفاده می‌کنند و این نوجوانان و جوانان زودباور و ساده‌لوح هستند که تاوان سادگی خود و تخلفات مجرمان سایبری را پس می‌دهند.

مردانی همچنین تاکید کرد: کلاهبرداری‌های گسترده‌ای که این روز‌ها بر بستر فضای مجازی رخ می‌دهد و ضرر و زیان فراوانی را متوجه کاربران می‌کند، به دنبال افزایش سایت‌های شرط‌بندی و فعالیت کاربرانی که اغلب با نام و نشانی مستعار فعالیت می‌کنند، اتفاق می‌افتد و همانطور که گفته شد جوانان و نوجوانان هیجان‌طلب این ضرر را متحمل می‌شوند.

وی تاکید کرد: قانونگذاران برای مقابله با جرائم سایبری و برخود با مجرمان سایبری قوانین ویژه‌ای را پیش‌بینی و تصویب کرده‌اند اما بسیاری از این قوانین باید مورد بازنگری قرار گیرند و اصلاح شوند و البته در موضوع اجرای مجازات جرائم سایبری نیز مجریان قانون باید با صراحت و قاطعیت بیشتری برخورد کنند.

مجازات گردانندگان صفحات مجازی منتشرکننده تصاویر مستهجن چیست؟

علیمردانی اضافه کرد: در قانون جرائم رایانه‌ای برای منتشرکنندگان تصاویر مستهجن در فضای مجازی مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دوی این مجازات‌ها را در نظر گرفته‌اند و همچنین در صورت گستردگی موضوع و انتشار این تصاویر حتی منتشرکنندگان این تصاویر مستهجن ممکن است به عنوان مفسدفی‌الارض به اعدام محکوم شوند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این ممکن است مجرم شخصاً این اقدام را انجام ندهد بلکه دستیابی دیگران به این تصاویر را تسهیل نماید و یا آنکه دیگران را ترغیب نماید که برای این موضوع نیز مجازات حبس در نظر گرفته شده است. به طور کلی قانونگذار در خصوص حریم شخصی و فساد اخلاقی در فضای مجازی بسیار حساس بوده و بسیاری از مجرمان پس از دستگیری با مجازات های سنگینی روبرو می‌شوند.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: فعالیت سایت‌های قمار و شرط‌‌‌بندی نیز مطابق با قوانین کشور ممنوع بوده و برای گردانندگان این سایت ها علاوه بر محکومیت به بازگرداندن اموال به دست آمده از این راه، مجازات‌های حبس طولانی مدت با توجه به گستردگی عمل و حتی اعدام پیش بینی شده است.

مسئولان مربوطه در حوزه رسیدگی به جرائم سایبری و مجریان نظارت بر فعالیت کاربران فضای مجازی، باید با دقت و تأمل بیشتری شبکه‌ها و صفحات فضای مجازی را رصد کرده و با گردانندگان صفحات غیراخلاقی و مستهجن برخوردی قاطع را لحاظ کنند. همچنین تعیین مجازات‌هایی که نقش بازدارندگی لازم را داشته باشد، نقش مهمی در پیشگیری از گسترش صفحاتی با محتوای مغایر با شئونات اخلاقی و اسلامی ایفا کند.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار