رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: قرار است با نتیجه نظرسنجی، فردوسی‌پور را کنار بگذارند؟/مخالفان هاشمی، از او نزد رهبر انقلاب، سعایت کردند؟/آخرین وضعیت پرونده یک مدیر بازداشتی و ... که رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ 13 January 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دریاچه ارومیه دیگر نمی‌خشکد

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: نزدیک به ۵۰ درصد وسعت دریاچه ارومیه آب دارد. فرهاد سرخوش در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیکی ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ کیلومتر مربع خواهد بود، تصریح کرد: مابقی وسعت دریاچه که امکان زیرآب رفتن ندارد با کشت درختچه‌ها و مالچ پاشی پوشش داده می‌شود تا ریزگرد‌ها تثبیت شود. سرخوش با بیان اینکه دریاچه ارومیه دیگر نمی‌خشکد، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده و نمونه برداری‌ها از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد، ۶ تا ۲۸ سانتی متر برخی نقاط حاشیه دریاچه ارومیه عمیق‌تر شده است. /ایسنا

بحث ما با اروپایی‌ها، فروش نفت در برابر غذا و دارو نبود

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در واکنش به نظریه‌ای مبنی بر اینکه سازوکار مالی اروپا نفت در برابر غذا و داروست، گفت: برخی کشور‌های اروپایی از طریق مذاکراتی که با آمریکایی‌ها داشتند، چنین مجوز‌هایی را از آمریکا گرفتند که فقط دارو و بعضا برخی از اقلام خوراکی را بتوانند در مبادلات بانکی خود ثبت کنند و آمریکایی‌ها هم چنین اجازه‌هایی را به آنان داده‌اند. اما بحث ما با اروپایی‌ها در مذاکرات برجام صرفا این مسأله نبوده است و حتی در برجام، بحث صادرات اسلحه را هم داشته‌ایم که مشخصا در برجام آمده است. /میزان

بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند خروج سرمایه از ایران تحت تأثیر سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی به رقم ناچیزی رسیده و حتی می‌توان به جرأت از توقف این روند صحبت کرد. متأسفانه تحت تأثیر بحران ارزی، میلیارد‌ها دلار سرمایه از کشور خارج شد که این وضعیت خود در تشدید بحران‌ها به شدت تاثیرگذار بود و فضای جامعه را ملتهب کرد. برآورد‌های ما نشان می‌دهد در مقطعی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه ارزی از ایران خارج شده است و حتی برخی آمار رقمی بیش از این را نیز نشان می‌دهند.

قرار است با نتیجه نظرسنجی، فردوسی‌پور را کنار بگذارند؟

مرکز افکارسنجی صداوسیما چندروز پیش یک نظرسنجی با نمونه آماری ۴۰۴ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن شهر تهران به انجام رساند. نکته قابل تأمل این نظرسنجی به جایگاه عادل فردوسی‌پور و برنامه «نود» برمی‌گردد که به نظر می‌رسد اختلافات اخیر این مجری با مدیر شبکه سه و خانه‌نشینی او در روز‌هایی که مسابقات جام‌ملت‌های آسیا برگزار می‌شود بی‌تاثیر نباشد. براساس این نظرسنجی، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با ۴۹ درصد بیننده و برنامه‌های «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با ۳۹ درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور با ۳۸ درصد از شبکه سه و به «خانه برمی‌گردیم» با ۳۱ درصد در رتبه‌های بعدی این نظرسنجی قرار دارند. در گذشته شرایط به گونه دیگری بود، به گونه‌ای که برای دوره‌ای طولانی نود با اختلاف چشمگیری در صدر پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون قرار داشت. / دنیای‌اقتصاد

پیکان حکم توقیف اموال باشگاه پرسپولیس را گرفت

باشگاه پیکان از مسعود همامی دروازه‌بان سابق این تیم و باشگاه پرسپولیس به دلیل پرداخت نکردن مبلغ آزادی رضایتنامه‌هاش شکایت کرده بود. در همین رابطه باشگاه پیکان با رای دادگاه حکم توقیف اموال باشگاه پرسپولیس را به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان گرفته است. محمود شیعی مدیرعامل باشگاه پیکان در این باره گفت: با حکم دادگاه این رای را گرفته‌ایم، اما با باشگاه پرسپولیس تعامل داریم و این مسأله را حل خواهیم کرد. /فارس

مخالفان هاشمی، از او نزد رهبر انقلاب، سعایت کردند؟

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به قلم عبدالرحیم اباذری نوشت: هاشمی دشمنان داخلی و خارجی بسیار داشت، دشمنان خارجی او، آمریکا، انگلیس و روسیه بودند، چون او در عرصه خارجی، سیاست‌های صلح جویانه داشت و در داخل برنامه‌های سازندگی و زیربنایی که هر دو به ضرر سیاست‌های توسعه‌طلبانه و استعماری آن سه دولت بود. مخالفان داخلیش هم از منافقین، حزب توده، فرقانی‌ها گرفته تا انجمن حجتیه، متحجران، مقدسین عقب ‌مانده و در این اواخر جریان انحرافی و انقلابی نمایان نو رسیده بودند، این‌ها ناخواسته یکی شدند نخست ترور فیزیکی کردند، بعد به ترور شخصیتی وی روی آوردند. تهمت‌ها و نسبت‌های ناروا به ایشان زدند، سخنانش را تقطیع کردند و در مقابل سخنان رهبری گذاشتند، احیانا سعایت نزد رهبری بردند تا با این ترفند‌ها و شیطنت‌ها، میان وی و رهبری فاصله و اختلاف افکنند و نظر رهبری را نسبت به ایشان تغییر بدهند.

روحانی به رئیس دفتر خود تذکر دهد

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، با اشاره به اظهارات اخیر محمود واعظی، مبنی بر عدم ائتلاف با اصلاح‌طلبان تندرو در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ گفت: اظهارات اخیر آقای واعظی ناشی از عدم شناخت وی از فضای سیاسی کشور در سال‌های قبل و همچنین عدم شناخت کافی از جایگاه حزب متبوعش در جامعه است، بدون شک اینگونه اظهار نظرات لطمه جدی به آقای روحانی می‌زند. آقای روحانی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی از برخی بی‌وفایی‌ها ابراز گله‌مندی کرد. سوال من از آقای روحانی این است "شما که این گونه از بی‌وفایی‌ها گله می‌کنید چرا به رئیس دفتر خودتان تذکر نمی‌دهید تا اظهاراتی را بیان نکند که مورد دلخوری جامعه و کسانی شود که تلاش جدی برای حضور شما در این جایگاه انجام دادند؟ " من آقای واعظی را آدم باهوشی می‌دانم. درک دقیقی از بیان چنین اظهاراتی از جانب ایشان ندارم. امیدوارم بتوانند، درباره این اظهارنظرات توضیح دهند، زیرا این سخنان نه به نفع دولت و رئیس جمهور است و نه به نفع جامعه.

روایت رحیم‌پور ازغدی از «دختربازی اسلامی» بچه‌مذهبی‌ها

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اظهاراتی از روابط دختر و پسر‌های مذهبی در فضای مجازی انتقاد کرد. رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در همین فضای مجازی، دختر و پسر‌ها با هم قرار می‌گذارند ادامه داد: آن‌ها که مذهبی نیستند مثلا می‌گویند ساعت فلان در جردن. اما آن‌ها که مذهبی اند، قرار می‌گذارند در بین الحرمین. خواهر! برادر! قرار ما بین الحرمین. هر دو آن‌ها یک کار را می‌کنند. یکی نوع مذهبی اش و دیگری غیرمذهبی. رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه دختر‌ها عکس خود را با آرایش و نیمه برهنه می‌گذارد، گفت: نوع مذهبی آن هم این طور است که دختر عکس خود را با چادر، اما نزدیک و شفاف می‌گذارد و پسر هم زیرش می‌نویسد: ما رایت الا جمیلا. با خود گفته یک عبارت عربی بگوییم که اسلامی باشد؛ دختربازی اسلامی. /انتخاب

اگر کسی بگوید حوزه انقلابی نیست، بیخود می‌گوید

آیت‌الله استادی: از نظر تحقیق بسیار پیشرفت کرده‌ایم. الآن مجلاتی است که مقالات بسیار خوبی در آن‌ها نوشته می‌شود که گاهی گفته شد که اگر کل مقالاتی که در این ۴۰ سال اخیر نوشته شده است جمع کنیم یک مجموعه غنی است برای همه چی، الآن کسانی چیز‌هایی می‌نویسند غافل از اینکه بار‌ها نوشته شده است. اما از حیث معنویات چطور بوده‌ایم؟ همش رشد این‌طوری در کتابخانه و تحقیق دردی را دوا نمی‌کند. الآن طوری شده‌ایم که یا دشمن مغرض یا دشمن جاهل داریم که یک‌چیز‌هایی می‌گوید که ما در مقابل از محسنات می‌گوییم. او می‌گوید که خراب خراب است و ما می‌گوییم خوب خوب است. خداییش نه خراب خراب است، نه خوب خوب. کسی اگر بگوید در حوزه کاری نشده است و بگوید انقلابی نیستند بیخود می‌گوید و از این‌طرف اگر بگوییم همه چیز درست است این‌ طور نیست.

لغو کنسرت «علی زند وکیلی» در مشهد

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از لغو مجوز اجرای کنسرت موسیقی علی زند وکیلی در مشهد خبر داد. محمدرضا محمدی در گفت وگو با ایرنا افزود: برای برگزاری این کنسرت بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های مرتبط با فرایند کار همدلی وجود داشت و هیچ مشکلی با هیچ قسمتی نداشتیم، اما بنا به دلایلی که مربوط به حوزه کاری خود ما می‌شود در نهایت این اتفاق نیفتاد و اجرای کنسرت موکول به زمان دیگری شد. آن زمان به زودی اعلام و این کنسرت اجرا خواهد شد. مجری برنامه این کنسرت هم به ایرنا گفت: علت لغو مجوز کنسرت با توجه به فضای خبری شکل گرفته مشخص است، اما از بیان این علت معذورم و در این زمینه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کنید.

مرگ ۷ تن بر اثر مشروبات الکلی در فارس

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اعلام کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۷ تن در استان فارس بر اثر مصرف مشروبات الکلی فوت کرده و تعدادی نیز دچار عوارضی نظیر کوری یا مشکلات کلیوی شده‌اند. احمد رحمانیان با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی علاوه بر اینکه از نظر شرعی و قانونی حرام و جرم بوده زمینه‌ساز بسیاری از جرائم است، اظهار کرد: تصادفات رانندگی، ضرب و جرح عمدی، اهانت و توهین، دعاوی خانوادگی و حتی قتل از جمله جرایمی است که بر اثر مصرف مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد.

دادستان کل نتیجه بررسی‌ها درباره اسماعیل بخشی را اعلام می‌کند

رئیس دفتر دادستان کل کشور گفت: دادستان کل کشور نتیجه اعزام هیأت ویژه کارشناسی به خوزستان برای بررسی ادعای اسماعیل بخشی را اعلام می‌کند. علی اکبر بختیاری در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این که بررسی‌های هیأت اعزامی دادستانی کل کشور به خوزستان برای بررسی ادعای اسماعیل بخشی به کجا رسید، اظهار کرد: دادستان کل به موقع نتیجه کارشناسی این هیات را اعلام خواهد کرد. پس از آن که اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران معترض شرکت هفت تپه در اینستاگرام مدعی شکنجه در دوران بازداشت خود شد، رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور دستور داد که با اعزام تیمی مستقل به منطقه، ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و گزارش آن را هر چه سریع‌تر به اطلاع مردم برساند.

آخرین وضعیت پرونده یک مدیر بازداشتی

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: هنوز حکمی برای رئیس جهاد کشاورزی استان صادر نشده و وی همچنان مدیریت این سازمان را بر عهده دارد. علیرضا قامتی سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: پرونده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در حال پیگیری است و وی در بازداشت به سر می‌برد، اما هنوز حکمی صادر نشده است. وی افزود: در صورتی که حکمی برای وی صادر شود مطمئنا برای سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز سرپرستی از سوی وزارت متبوع انتخاب خواهد شد. قامتی همچنین در خصوص آخرین وضعیت انتخاب فرماندار مشهد نیز اظهار کرد: با توجه به انتخاب استاندار خراسان رضوی به زودی آقای رزم حسینی جایگاه‌هایی در استان را که با سرپرست اداره می‌شوند را تعیین تکلیف خواهند کرد.

توضیح صادقی درباره ماجرای تعرض یک نماینده

نماینده مردم تهران در مجلس از ادعای یک زن در خصوص مورد تعرض واقع شدن توسط یک نماینده خبر داد. محمود صادقی در حساب توییتری خود نوشت: چند ماه پیش خانمی با من تماس گرفت و ادعای تعرض یکی از نمایندگان به خود را مطرح کرد. به اوگفتم برای پیگیری باید به هیأت نظارت شکایت کند. موضوع رابا سخنگوی هیأت در میان گذاشتم. ایشان شماره تلفن آن خانم را از من گرفت. اما گویا نه آن خانم به هیأت شکایت کردنه کسی از هیأت با او تماس گرفت.

رهامی: نگرانی مردم از آینده جدی است

رهامی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان می‌گوید: کاهش اقبال مردمی به دو جریان سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان طی سال‌های اخیر رو به تزاید گذاشته است و مردم نگرانی‌های جدی نسبت به آینده زندگی خود دارند، اما از آن نمی‌توان به عنوان بن بست سیاسی یاد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار