شهردار منطقه ثامن خبر داد:
شهردار منطقه ثامن مشهد از جمع‌آوری بیش از ٢٩٠نفر متکدی و بیش از 138 کارتن‌خواب در سه ماهه نخست امسال در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی خبر داد.
کد خبر: ۷۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 02 August 2015

جمع آوری بیش از 290 نفر متکدی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

به گزارش تابناک خراسان رضوی، حمید ضمیری افزود: فراهم آوردن زمینه‌های آسایش و رفاه شهروندان و ایجاد نمایی زیبا در شهر از اهداف مهم اجرای طرح جمع‌آوری و سامان‌دهی دست‌فروشان و متکدیان است.
وی تصریح کرد: درهمین راستا با توجه به بازدیدهای شبانه‌روزی اکیپ‌های سد معبر از ابتدای سال٩٤ تاکنون ٢٩١متکدی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی جمع‌آوری شده‌اند.
شهردار منطقه ثامن در خصوص جمع‌آوری دست‌فروشان در منطقه ثامن خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از رشد دست‌فروشان در منطقه، اکیپ‌های رفع سد معبر به صورت ٢٤ساعته بر این حوزه نظارت دارند و تاکنون ٤٣٤دست‌فروش سیار و بساطی غیرمجاز از سطح منطقه جمع‌آوری شده است.
ضمیری تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ١٣٨ مورد کارتن خواب جمع‌آوری شده است.
همچنین روابط عمومی شهرداری ثامن در آماری کلی‌تر گزارش داد : 347 مورد اجناس کسبه ای که باعث سد معبر شده اند، 110 موتور سیکلت، 3220 مورد کارتن خواب، 267 مورد نان فروش، جمع آوری شده اند.
این درحالیست که فعالیت 24 ساعته واحد سد معبر و جلوگیری از چادرخوابی و اتراق در سطح منطقه، جمع آوری متکدیان و کودکان خیابانی با خودروی ون، ایجاد گشت جمع آوری بازیافت های غیرمجاز از سطح منطقه و جمع آوری موتور سیکلت ها از سطح پیاده روها و دوربرگردان های حرم مطهر از جمله برنامه های در نظر گرفته منطقه ثامن برای استقبال از زائران در تابستان 94 اعلام شده است.
شهردار منطقه ثامن همچنین از آغاز فاز نخست پروژه «تبدیل زمین های بایر به اماکن رفاهی» در بیش از 2 هکتار زمین در بافت پیرامون حرم رضوی خبر داد به طوریکه کاربری‌های موقتی مشتمل بر احداث 4 سرویس بهداشتی سیار، 3 مرکز اورژانس، 2 نانوایی سیار در این منطقه در دست اقدام است.ضمن اینکه اماکنی جهت استقرار 5 مرکز محله (شامل آلاچیق و مبلمان شهری) نیز پیش بینی شده است.
همچنین گزارش تابناک رضوی حاکیست شهرداری مشهد مرکز خانه سبز را در سالیان اخیر برای جمع آوری متکدیان آماده کرده‌ است درحالیکه بنا بر برخی آمارها عمده متکدیان در مشهد، غیرمشهدی هستند که گاهی تا حدود 70 درصد از متکدیان این شهر را اتباع خارجی تشکیل داده اند که برخی افراد ثروتمند و میلیونر نیز در میان آنها به چشم می خورند.
بنابراین گزارش طبق اعلام معاون فرهنگی و اجتماعی سابق شهرداری مشهد فقط در سال 1392 جمع‌آوری 7 هزار و309 متکدی توسط شهرداری مشهد با هزینه یک میلیارد تومان و در سال 93 با مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان انجام شده است.
همچنین تیم‌هایی از طریق مدیریت های حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد در هر منطقه به صورت شبانه روزی مستقر می شوند و در تمام مناطق شهرداری مشهد، متکدیان حرفه‌ای و غیر‌حرفه‌ای، کارتن‌خواب، درراه‌مانده و بدون جا و مکان ، بی سرپرست، مجهول الهویه و معلولان ذهنی و جسمی جمع‌آوری می‌شوند وبا حکم قضایی به همراه عوامل انتظامی به مرکز نگهداری مرتبط ، تحویل داده می‌شوند.
ضمن اینکه طبق گفته مسئولان در سالهای اخیر در نوروز به علت اوج ورود متکدیان به مشهد، مناطق یک، 3 و ثامن شهر مشهد به صورت ویژه در حال آماده‌باش هستند، زیرا جامعه هدف این متکدیان که از کل کشور به مشهد می‌آیند، زائران حرم مطهر رضوی هستند.
اما براستی معضل تکدیگری آن هم در شهری 3‌میلیونی و با 30‌میلیون زائر معلوم نیست کی به پایان می‌رسد؟!



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار