علی اکبری، نماینده شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار برنا در مورد وضعیت پیوند اعضا در این شهر گفت: شیراز قطب بهداشت و درمان و توریسم درمانی در کل کشور به ویژه جنوب و همچنین خاورمیانه است. بیمارستان‌های شیراز در زمینه پیوند اعضا نه تنها به خود این شهر، بلکه به تمام استان‌های کشور به خصوص استان‌های مجاور و بخش عمده‌ای از کشورهای حاشیه خلیج فارس سرویس می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 07 January 2019

تابناک فارس به نقل از برنا: رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از کاهش اعتبار ردیف بودجه‌ای بیماران خاص در لایحه بودجه سال 1398 از 216 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان خبر داد و آن را زنگ خطری برای این بیماران دانست.

علی اکبری، نماینده شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی، در مورد وضعیت پیوند اعضا در این شهر گفت: شیراز قطب بهداشت و درمان و توریسم درمانی در کل کشور به ویژه جنوب و همچنین خاورمیانه است. بیمارستان‌های شیراز در زمینه پیوند اعضا نه تنها به خود این شهر، بلکه به تمام استان‌های کشور به خصوص استان‌های مجاور و بخش عمده‌ای از کشورهای حاشیه خلیج فارس سرویس می‌دهند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از بیمارستان‌های شیراز در همین راستا تجهیز و سرمایه‌گذاری شده و خوشبختانه کادر بهداشت و درمان و امکانات پیوند اعضا در این شهرستان حرف اول را می‌زند. در شرایط فعلی با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، فرصتی است که از نظر کسب درآمد و گردشگری می‌تواند توریسم سلامت را زنده نگه دارد و کمک بزرگی به اقتصاد این منطقه باشد.

دکتر یزدان شفیع‌خانی نیز به اهمیت توجه به مبحث پیوند اعضا اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیماران خاص بیمه هستند و هزینه‌های آنان توسط دولت پرداخت می‌شود، از نظر اقتصاد سلامت، هر بیمار دیالیزی 5 برابر پیوند عضو برای دولت هزینه دارد. از نظر درمانی هم روزانه 10 تا 12 نفر از لیست انتظار فوت می‌کنند و حدود 14 نفر به این لیست اضافه می‌شوند.

هرچه میزان بودجه بیشتر باشد، می‌توان فرهنگ‌سازی بیشتری انجام داد و از روش‌های نوین بهره گرفت.

وی افزود: برای نمونه، در حال حاضر ما فقط از مرگ مغزی اهدای عضو داریم اما در دنیا روش جدیدی ابداع شده که از بیماران مرگ قلبی هم اهدای عضو دارند که می‌توان این تکنولوژی را وارد کشور کرد اما بی‌تردید هزینه بر است و با کاهش بودجه این بخش آسیب جدی می‌بیند.

کوردیناتور ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص لزوم توجه به همه استان‌های کشور گفت: همه استان‌ها زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند و نباید قطب‌سازی کنیم. مشهد امسال در پیوند قلب رشد چشمگیری داشته است و شاید به زودی به رتبه اول در این زمینه برسد. بیمارستان امام خمینی رشد بالایی در پیوند کبد دارد و مرکز لبافی‌نژاد دوباره پیوند را از سر گرفته و نتایج بسیار عالی داشته و درصد موفقیت پیوند آن بسیار بالا بوده است. تمام کشور در حال کار هستند و توسط وزارت بهداشت سیاست‌گذاری‌های خوبی در حال انجام می‌باشد اما همه اینها مستلزم بودجه مناسب است.

شفیع خانی بیشترین تأثیر کاهش بودجه در این حوزه را متوجه بخش فرهنگ‌سازی دانست و تأکید کرد: در کشور ما فعالیت در راستای فرهنگ‌سازی به خوبی در حال انجام است. فرهنگ‌سازی امری است که هم زمان بر است و هم نیازمند همدلی همه عناصر از جمله شهرداری، فرمانداری، صداوسیما، مجلس و ... است.

امسال وزارتخانه با همکاری سمن‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام داده و سایر دستگاه‌ها هم باید وارد این پروسه شوند.

وی افزود: در بحث کاهش بودجه، نمی‌توان از بودجه بخش درمان کاست، چون رسالت اصلی وزارت بهداشت هم همین است. در نتیجه بخشی که آسیب بیشتری خواهد دید، فرهنگ‌سازی است و ممکن است تمام تلاش‌های انجام شده تا امروز- که حاصل آن را در افزایش میزان اهدای عضو در برخی استان‌ها می‌توان مشاهده کرد- از دست برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار