زنجبیل با طعم تندی که دارد، هزاران سال است که به عنوان ادویه و برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
کد خبر: ۶۹۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 06 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، زنجبیل بومی آسیا است و گیاه گلدار خانواده Zingiberaceae است. ریشه یا ساقه آن به بسیاری از انواع غذاها طعم دلپذیری اضافه می‌کند، اما یک درمان گیاهی باستانی برای بسیاری از بیماری‌ها نیز هست.

 

نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند به همه چیز از بیماری حرکت (حالت تهوع ناشی از سوار شدن بر وسایل نقلیه) گرفته تا پیش گیری از سرطان کمک کند.

 

در اینجا فقط به برخی از مزایای شناخته شده چای زنجبیلمی‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

پزشکی سنتی توصیه می‌کند که چای زنجبیل می‌تواند به تسکین علائم بیماری حرکت مانند سرگیجه، استفراغ و عرق سرد کمک کند. بیشتر تحقیقات نتوانسته‌اند اثربخشی این گیاه را نشان دهند، داروهای بیماری حرکت به بهترین شکل عمل می‌کند.

 

 

یک مطالعه قدیمی نشان داد که زنجبیل باعث کاهش بیماری حرکت شد. اگر از حالت تهوع ناشی از حرکت با وسایل نقلیه رنج می‌برید، احتمالاً زنجبیل بتواند به کاهش آن کمک کند.

 

حالت تهوع از بارداری یا شیمی درمانی

 

برخی از کارشناسان معتقدند که اجزای فعال زنجبیل (روغن‌های فرار و ترکیبات فنول به نام گینگرول) می‌توانند به کاهش حالت تهوع ناشی از حاملگی، شیمی درمانی و یا جراحی کمک کنند.

 

پیش از شروع مصرف زنجبیل پس از جراحی حتماً با دکتر مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف آن با لخته شدن تداخل پیدا کند.

 

محققان پیشنهاد می‌کنند که زنجبیل می‌تواند یک جایگزین ارزشمند برای داروهای ضد تهوع مرسوم در افرادی باشد کهباردار یا تحت شیمی‌درمانی هستند و یا نمی‌توانند داروهای استاندارد را تحمل کنند.

 

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل می‌تواند در برابر بیماری‌های قلبی از افراد محافظت کند. این گیاه تند می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

 

فشار خون پایین‌تر

جلوگیری از حملات قلبی

جلوگیری از لخته شدن خون

تسکین سوزش معده

کلسترول پایین‌تر

بهبود گردش خون

 

کنترل وزن و قند خون

 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه کلمبیا که شامل ۱۰ مرد دارای اضافه وزن بود، نشان داد که نوشیدن چای زنجبیل (در این مورد، پودر زنجبیل حل شده در آب داغ) احساس آنها در مورد سیری و کاهش گرسنگی افزایش داد.

 

بررسی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند در مدیریت اضافه وزن مؤثر باشد. با این حال، اغلب آزمایش‌ها مطالعات روی موش‌ها بوده که نشان می‌دهند زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از چاقی و مشکلات مربوط به چاقی کمک کند.

 

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند به بهبود کنترل قند خون، کاهش A۱C، انسولین و تری گلیسرید در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

 

 

تسکین درد

 

قرن هاست که زنجبیل برای درمان التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و شواهد بسیار زیادی پشت این فایده است. در چندین مطالعه نشان داده شده است که به طور خاص به کاهش درد آرتروز زانو کمک می‌کند.

 

چای زنجبیل هم چنین می‌تواند به کاهش سردرد، گرفتگی عضلات ناشی از قاعدگی، ماهیچه‌های مجروح و انواع دیگر درد کمک کند.

 

 

حمایت ایمنی و پیش گیری از سرطان

 

این باور وجود دارد که آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل می‌تواند به تقویت ایمنی شما و کاهش استرس و فشار کمک کند. استفاده از چای زنجبیل نیز می‌تواند به تسکین گرفتگی بینی و دیگر مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی رایج و یا آلرژی‌های محیطی کمک کند.

 

تحقیقات حتی نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. تحقیقات آزمایشگاهی حاکی از آن است که، زنجبیل به مبارزه با انواع مختلف سلول‌های سرطانی از جمله سرطان لوزالمعده و سرطان روده بزرگ پرداخته است.

 

 

چگونه چای زنجبیل را در خانه درست کنیم؟

 

این یک دستور العمل آسان برای درست کردن چای زنجبیل است. مواد مورد نیاز شما عبارتند از:

 

۴ تا ۶ برش نازک زنجبیل خام پوست کنده شده (اضافه کردن برش‌های بیشتر برای چای زنجبیل قوی‌تر)

۲ پیمانه آب

عصاره نصف لیمو ترش و عسل یا شهد آگاو به عنوان مزه (اختیاری)

 

اول، ریشه زنجبیل را بشویید و تمیز کنید. سپس زنجبیل را پوست کرده و قطعه قطعه کنید. یک قابلمه کوچک با دو فنجان آب پر کنید. تکه‌های زنجبیل را در آب قرار دهید و به آرامی به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، بسته به اینکه چقدر چای تند دوست دارید، بجوشانید. حال آن را از روی حرارت بردارید، عصاره لیمو و عسل (یا آگاو) را در صورت تمایل به آن اضافه کنید.

 

شما همچنین می‌توانید چای زنجبیل را با شیر درست کنید. برش‌های ریشه زنجبیل خود را به مدت ۱۰ دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید و سپس آن را از روی حرارت برداشته و ۲ فنجان شیر به آن اضافه کنید. شیر و زنجبیل را به مدت پنج دقیقه بجوشانید و سپس در لیوان مورد علاقه تان سرو کنید.

 

 

نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند اثرات جانبی به همراه داشته باشد، اما به احتمال زیاد این مشکلات را تجربه نخواهید کرد مگر اینکه مقادیر بسیار زیادی از آن مصرف کنید.

 

افراد اغلب نفخ، تپش قلب و حالت تهوع را به عنوان اثرات جانبی مرتبط با زنجبیل گزارش می‌کنند. از آنجا که زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد و اثر رقیق کردن خون را به دنبال داشته باشد، افرادی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف زنجبیل اضافی با پزشک خود مشورت کنند.

 

اگرچه شما نباید در مصرف زنجبیل زیاده روی کنید، چای زنجبیل یک راه آسان، خوشمزه و همه جانبه برای ارتقا سلامت است.

 

منبع: مجله سلامت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار