مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۳ شهر تهران، مشهد، و شیراز ۳۰ درصد خون مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.
کد خبر: ۶۹۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 25 December 2018

به گزارش تابناک رضوی، سیدحمیدرضا اسلامی  در جلسه انعقاد تفاهم‌نامخ  همراهی شرکت هوشمند الیت و اداره کل انتقال خون خراسان رضوی، اظهار داشت: اهداکنندگان خون که به تعبیری قهرمان اجتماعی ما به حساب آمده و عموم اهداکنندگان به‌ویژه اهداکنندگان مستمر ثروت و قهرمان حقیقی استان هستند و اهداکنندگان مستمر از فرهنگ بالاتری برخوردار بوده و بهداشت فردی را بهتر عمل می‌کنند و نسبت به عامه مردم از خون سالم‌تری برخوردار هستند.

وی افزود: در سال گذشته ۱۸۰ هزار نفر مراجعه‌کننده داشته که از این تعداد از ۱۴۰ هزار نفر عمل خون‌گیری انجام شده است و با اهدای خون هم فرد از صحت و سلامتی خود آگاه شده و نیز با اهدای این خون جان ۳ نفر دیگر را نجات داده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط اهدای خون بسیار ساده و قابل عمومیت بوده است، خاطرنشان کرد: افرادی که در رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سالگی هستند و وزن بالای ۵۰ کیلوگرم را دارند می‌توانند عمل اهدای خون را انجام داده و از مزایای آن بهره‌مند گردند. 

اسلامی با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته ۷۷ هزار نفر از اهداکنندگان انتقال‌دهنده‌ مستمر بودند که در حال حاضر ۹۵ درصد از خون گرفته شده فرآوری شده است و تنها ۵ درصد از آن به‌طور مستقیم به افراد نیازمند منتقل شده و به این ترتیب ما توانسنتیم نیاز استان به ۳۵۲ هزار کیسه خون را در سال گذشته مرتفع کنیم. 

وی تاکید کرد: ما جزو بزرگترین پایگاه‌های انتقال خون کشور بوده و 60 مرکز درمانی و بیمارستان را تحت پوشش خود داریم و در حال حاضر ۳ شهر تهران، مشهد، و شیراز ۳۰ درصد خون مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند که این عمل تنها با همکاری و همگامی مردم میسر شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه برای هر جراحی قلب نیاز به ۱۰ واحد خون است، گفت: با توجه به استقبال خوب مردم نسبت به اهدای خون موفق شدیم تا خون مورد نیاز اتاق‌های عمل را تامین کنیم، بدین معنا که اکنون دیگر هیچ عمل جراحی به‌خاطر نبود خون به تاخیر نیفتاده و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود و خانواده بیمار دیگر در این زمینه نگرانی ندارد، این در حالی است که در برخی کشور‌ها حتی نظیر آمریکا نوبت جراحی قلب به یک سال و نیم رسیده که این زمان در ایران کمتر از یک هفته بوده و یکی از دلایل تاخیر در کشورهای مذکور نیاز به خون است.

اسلامی گفت: وجود بارگاه منور رضوی پتانسیل بالایی را برای گردشگری سلامت در این شهر ایجاد کرده که با استفاده بهینه از این پتانسیل می‌توانیم مشهد را به یکی از قطب‌های درمانی آسیا تبدیل کنیم.  وی افزود: پایگاه‌های ثامن و امید در حرم مطهر رضوی قرار دارند و این پایگاه‌ها به دلیل کمبود نیرو فقط شیفت صبح کار می‌کنند که امید است به زودی با همکاری سپاه پاسداران این مراکز را در شیفت‌های عصر نیز توسعه داده و فعال نگهداریم تا زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای اهدای خون نیز دعدغه‌ای نداشته باشند. مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: بنا شده است در پارکینگ‌های متعلق به الیت که در مجاورت مراکز انتقال خون قرار دارند برای کسانی که قصد اهدای خون دارند خدمات رایگان ارائه دهند و خودروی خود را به‌صورت رایگان پارک کنند.

اسلامی با بیان اینکه ۹۴ درصد اهدای خون استان متعلق به آقایان بوده و ۶ درصد دیگر متعلق به خانم‌ها است، گفت: نسبت اهدای خون خانم به آقا بسیار پایین است و این به خاطر باور غلط عموم جامعه است که زنان به دلیل از دست دادن خون ماهیانه نمی‌توانند خون بدهند و این در حالی است که خون دادن در بانوان سبب تقویت سیستم خون‌رسانی بدن می‌شود. 

در این جلسه محمدمهدی اسدی مدیرعامل شرکت الیت، اظهار داشت: با ابلاغ پیام شورای شهر و شهرداری مشهد در خصوص فعالیت ایثارگونه شما در سطح شهر که شاهد آن هستیم و این ایده اولین بار در شورای شهر مطرح شد و این فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: با تعبیر اهداکنندگان به قهرمانان اجتماعی باید برای این افراد که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند فرش قرمزی گسترانده باید هر کار و همکاری برای راحتی این افراد باید صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت الیت با بیان اینکه یکی از وظایف شرکت حمل و نقل شهری تسریع و تسهیل عبور و مرور است، خاطرنشان کرد: در این راستا هر فعالیتی که باید انجام داده و با توجه به تبدیل شهد مشهد به توریست سلامت باید ساز و کارهای لازم را برای این شهر ایجاد کرد تا عبور و مرور راحت‌تری را داشته باشند.

اسدی تصریح کرد: پارکینگ‌های شرکت الیت که در مجاورت پایگاه‌های اهدای خون است و از فردا به اهداکنندگان خون جای پارک رایگان می‌دهند و برای فرهنگ‌سازی اسید محمد امام پور:

ین عمل نیک از نهایت ظرفیت خود در جهت همکاری با اداره کل انتقال خون خراسان رضوی استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه روی آموزش نیرو‌های پارکبان خود بسیار زیاد کار شده و تمرکز داشته‌ایم، تاکید کرد: نیرو‌های پارکبان جزو اولین نفر‌های مواجه با یک سانحه رانندگی هستند و در نتیجه باید بتوانند برای اقدامات اولیه جهت سلامتی شهروندان در مواجهه با تصادفات اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت الیت ضمن استقبال از امضاء تفاهم‌نامه مشترک با اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی، بیان کرد: این تفاهم‌نامه که در جهت رایگان بودن پارکینگ‌های مجاور حرم مطهر رضوی امضا شده و تنها محدود به همین پارکینگ‌ها بوده و جای پارک‌های حاشیه خیابان جزو این تفاهم‌نامه به حساب نمی‌آید، چرا که بحث ترافیکی پیش می‌آید و ما بر روی این موضوع همیشه تاکید داشته که در نزدیکی این سازمان ماشینی پارک نکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار