تابناک گزارش می دهد؛
"چاله گرم کنون" شب یلدای مردم کهگیلویه و بویراحمد با رسوم خاص مردم این استان همراه است.
کد خبر: ۶۹۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳ 22 December 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، پاییز در حال سپری شدن است و زردی فصل پاییز می خواهد جای خود را به سفیدی زمستان بدهد، در پایان پاییز و آغاز زمستان شب چله را در پیش داریم که همان شب یلداست این شب با تفاوت یک دقیقه ای که با دیگر شب ها دارد به عنوان طولانی ترین شب سال نامگذاری شده است.

مردم این استان در شب چله یا یلدا که به «چاله گرم کِنون» معروف است تلاش می کنند با گرم نگه داشتن اجاق خانه و استفاده از غذاهای گرم که با خواندن یار یار، شاهنامه و نی زدن همراه است سرمای زمستان را کمتر احساس کنند و خانواده ها در کنار هم یلدا را زیباتر حس کنند.

شب یلدا بهانه ای است تا در این شب، صله رحم که همواره مورد تاکید ائمه اطهار بوده است به جای آورده شود و مردم کمی خوشحال تر و پر شور تر باشند چرا که هم دورهمی های بیشتری دارند و هم یادی از گذشته ها می کنند. 

کهگیلویه و بویراحمدی ها که مردمی لر زبان هستند در این شب رسومات خاصی دارند که باعث می شود این شب یکی از به یاد ماندنی ترین شب ها در طول سال باشد.

در برخی از آداب و رسوم ایران باستان این شب را به نام شب چله نیز می شناسند که مادر بزرگ ها و پدر بزرگ های این استان شب چله را بیشتر از شب یلدا بر زبان می آورند، آتش روشن کردن و نشستن دور این آتش از قدیم ها رسم بوده است و هنوز هم در میان برخی از خانواده ها دیده می شود یکی از اهداف این آتش روشن کردن دوری از اهریمن و زنده داری یک خانواده است.

خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی شب یلدا را به واسطه داستان ها و دورهمی هایش می شناسند افسانه هایی که توسط پدربزرگ ها نقل می شود و کودکان و بزرگترها برای شنیدن این داستان ها با جان و دل سراپا گوش می شوند.

یکی دیگر از زیبایی های این شب داستان سرایی مادر بزرگها برای نوه ها است، در ایام قدیم با جمع شدن نوه ها دور مادر بزرگ، او برایشان از متیل ها و داستان های باستانی سخن به میان می آورد و آنها را مجذوب این داستان سرایی ها می کرد که تا سالها در ذهن خردسالان جاری باشد و بماند.

در میان این دورهمی های شب یلدا رسمی نیز وجود دارد که از قدیم وجود داشته و طرفداران زیادی دارد آن هم شاهنامه خوانی است گاهی در میان خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی و در میان دورهمی ها فردی که صدای بهتری دارد شاهنامه را باز می کند و جذاب ترین بخشش را با صدای بلند برای بقیه می خواند. 

از خوراکی محبوب مردم کهگیلویه و بویراحمد در شب چله آش دوغ، آش ماش(شله ماشکی) است.

  البته مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز برای این شب آجیل خاص خودشان را دارند که همان گندم برشته است؛ گندم را چند روز در آب نگه می دارند، بعد روی تابه می گذارند که برشته شود و سپس موادی از جمله کلخنگ، بادام و کشمش به آن اضافه می کنند و جلوی مهمانان شب یلدا می گذارند.

انار و سایر میوه ها نیز در شب چله مردم استان استفاده می شود که هر کدام نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند که انار با رنگ سرخش نماینده خورشید در شب به‌شمار می‌رود.

حافظ نیز در کنار سفره تزیین شده شب یلدای مردم کهگیلویه و بویراحمد حضور دارد، فردی که از همه سن بیشتری دارد کتاب حافظ را باز می کند و از بقیه می خواهد که نیت کنند و بعد به نیت هر کس صفحه ای را با صدای بلند می خواند و مفهوم شعر را نیز بیان می کند.

شب یلدا برای همه مردم کهگیلویه و بویراحمد در کنار پدر بزرگ و مادربزرگ ها لذت بخش و فراموش نشدنی است در کنار بزرگترها سپری می شود تا به آنها بگویند ما قدردان زحماتتان هستیم و هیچ گاه فراموشتان نخواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار