تابناک چهارمحال وبختیاری- کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: شب یلدا جزء میراث معنوی ایرانیان بوده که در تاریخ باستان به معنای زایش و تولد دوباره است، باید به همان شکلی که به ما ارث رسیده حفظ شود، زیرا میراث فرهنگی جزء هویت ما محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۹۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 19 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد– سمیه قربانی در جشنواره شب یلدا، اظهار کرد: میراث فرهنگی تمامی آثار فرهنگی هستند که از گذشته برای ما به ارث رسیده است.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی به دو گروه میراث مادی و معنوی تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: میراث مادی آن دسته از میراثی هستند که قابل لمس بوده مانند بناها، مساجد و میراث معنوی شامل بازی‌ها، آیین‌ها، رسم و رسوم است.
قربانی در ادامه با اشاره به اینکه شب یلدا یکی از میراث ایرانیان باستان است، تصریح کرد: این شب به معنای بلندترین شب سال است که  از این شب به بعد روز بر شب غالب می‌شود.
وی گفت: شب یلدا جزء میراث معنوی ایرانیان بوده که در تاریخ باستان به معنای زایش و تولد دوباره است، باید به همان شکلی که به ما ارث رسیده حفظ شود، زیرا میراث فرهنگی جزء هویت ما محسوب می‌شود.
قربانی بیان کرد: دلیل قرار دادن انار و هندوانه در سفره شب یلدا، نشانه برکت و رزق و روزی است که خدا در زمستان برای مردم در نظر می‌گیرد.
وی اضافه کرد: تمام خوراکی‌ها و میوه‌هایی که در سفره یلدا قرار داده می‌شود، نماد برکت و رزق و روزی است.
قربانی تصریح کرد: یکی از نمادهایی که در گذشته برای ایرانیان اهمیت داشته درخت سرو بوده که نماد و مظهر قدرت در برابر پلیدی‌ها است، تمام کسانی که در گذشته دور سفره شب یلدا جمع بودند با یکدیگر عهد می‌بستند تا شب یلدای بعدی درخت سرو بکارند.
وی ادامه داد: شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی از دیگر کارهایی است که در شب یلدا به آن‌ها پرداخته می‌شود.
قربانی خاطرنشان کرد: روز اول دی‌ماه در ایران باستان، به معنای خرم روز است، روزی که خورشید متولد می‌شود و روشنایی بر تاریکی غالب می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار