سلفی گرفتن در هر مکانی به کنار اما عکس سلفی در مساجدی که در تاریخی و مقاصد گردشگری هستند، باید با رعایت اصول حفظ قداست آنها انجام شود.
کد خبر: ۶۹۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 19 December 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: پا به اماکن مذهبی، تفریحی، هنری، تاریخی و ... که در شهر می‌گذارم اولین چیزی که توجهم را جلب می‌کند گرفتن گوشی تلفن همراه افراد به سوی خودشان است تا به اصطلاح با یک منظره عکس سلفی بیندازند.

من و اینجا یهویی

سارا دلیل عکس گرفتن سلفی را نگه داشتن خاطراتش عنوان می‌کند می‌گوید: دوست دارم مجموعه‌ای از عکس‌هایم را در اماکنی که می‌روم به صورت آلبوم ذخیره کنم.

وی ادامه می‌دهد: اماکن خاصی با گروه‌بندی خاص در نظرم نیست اما عکس سلفی گرفتن را دوست دارم و این نوع عکس گرفتن در بین تمامی دوستانم اقدام روزمره و عادی است.

این دختر 16 ساله در جواب به اینکه تصویر یک نقطه گردشگری یا تاریخی برایش در عکس مهم‌تر است تا چهره خودش، عنوان می‌کند: راستش را بخواهید به خوب افتادن عکس و چهره خودم اهمیت بیشتری می‌دهم تا منظره‌ای که با آن عکس می‌گیرم.

عکس گرفتن برای شاخ شدن

یک جوان 22 ساله نیز که روزانه چندین عکس سلفی در صفحه اینستاگرام شخصی خود می‌گذارد نیز با اشاره به معروف شدن بسیاری از افراد این طریق اظهار می‌کند: عکس و فیلم سلفی در این فضا باعث معروف شدن بسیاری از افراد شده است.

 

 

امید می‌افزاید: دارندگان صفحات فعال در این فضا به علت اینکه فالوورهای زیادی دارند توسط شرکت‌ها و موسسات برای تبلیغ محصولات نیز انتخاب می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: این یک پیامد درآمدزا برای بسیاری از افرادی که در این فضا معروف شده‌اند تبدیل شده و علاوه بر آن با همین شیوه یک فرد گمنام، ناگهان حسابی معروف می‌شود.

نظارت در اماکن گردشگری مقدس

سلفی گرفتن در هر مکانی به کنار اما عکس سلفی در مساجدی که در تاریخی و مقاصد گردشگری هستند، باید با رعایت اصول حفظ قداست آنها انجام شود.

مدیریت موقوفه و مسجد نصیرالملک شیراز با تاکید بر ضوابط و اصولی که باید در اماکن تاریخی مقدس رعایت شود، بیان می‌کند: در مساجد تاریخی به دلیل اینکه اماکن گردشگری مقدسی به شمار می‌روند موارد و ضوابطی برای عکسبرداری باید رعایت شود.

کاظم شفیعی ادامه می‌دهد: برای کارهای تحقیقاتی و دانشجویی در مسجد نصیرالملک تنها با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه و مراکز معتبر اجازه عکسبرداری و فیلمبرداری صادر می‌شود.

وی تصریح می‌کند: همچنین از افرادی که قصد انجام امور تحقیقاتی در این مسجد دارند ضمن دریافت کارت ملی و دانشجویی و ... فرم تعهدنامه کتبی با ذکر نوع کار، زمان و ... اخذ می‌شود.

شفیعی می‌افزاید: نیروهای نظارتی در مسجد و دوربین‌ها نیز بر عکسبرداری و فیلمبرداری‌هایی که انجام می‌شوند نیز نظارت دارند تا به اصل این اثر ماندگار لطمه و آسیبی نرسد.

عکس سلفی با حفظ حرمت

شفیعی با ابراز گلایه از بازدیدکنندگان و گردشگرانی که حرمت مسجد را در عکس گرفتن از خودشان با گوشی تلفن همراه رعایت نمی‌گنند، بیان می‌کند: همین هفته گذشته با 3 خانم که مشغول عکس گرفتن از خودشان در وضعیت نامناسبی از پوشش و حجاب بودند، دچار مشکل شدیم و پای نیروی انتظامی هم به ماجرا کشیده شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در آرامش فضای این مسجد که به مسجد صورتی در جهان معرف است، خدشه ایجاد کنیم، می‌گوید: واقعا مسوولان در این مسجد تمایل ندارند یک روز خاطره انگیز برای بازدیدکننده خراب شود اما این گردشگران هستند که با رعایت اصول حفظ حرمت مسجد می‌توانند با ما همکاری مطلوبی داشته باشند.

 

 

مدیریت موقوفه و مسجد نصیرالملک شیراز می‌افزاید: در بسیاری از نقاط گردشگری جهان نیز ضوابط و اصول پوشش حتی برای مردان نیز وجود دارد که گردشگران با حفظ آنها وارد این اماکن می‌شوند و از مردم به ویژه بانوان انتظار داریم با حفظ پوشش مناسب اقدام به عکسبرداری از خود و خانواده‌شان در این مسجد زیبا کنند.

شفیعی تصریح می‌کند: هیچ منعی برای عکسبرداری در این مسجد برای افراد با استفاده از گوشی تلفن همراه وجود ندارد مگر قسمت‌هایی همچون محراب، بخشی از طاق مروارید و 5 کاسه و ... که عکسبرداری در آنها مجاز نیست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار