کارگردان مستند «سلطان بی‌تاج و تخت بخارا» در مشهد:
مسعود جعفری گفت: دیدن مستند مانند هر چیز دیگری باید تبدیل به فرهنگ مردم شود و مردم عادت کنند که فیلم‌های مستند را در تلویزیون ببینند.
کد خبر: ۶۹۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 17 December 2018

به گزارش تابناک رضوی، مسعود جعفری در جلسه نمایش و نقد و بررسی مستند «سلطان بی‌تاج و تخت بخارا» که در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد در ابتدا درباره دلیل انتخاب علی دهباشی به عنوان سوژه مستند خود گفت: واقعیتش من چند سال پیش برای ساخت اثر دیگری سراغ علی دهباشی رفتم که آن طرح به سرانجام نرسید پس از این که کمی با او نشست و برخاست داشتم و در شب‌های بخارا شرکت کردم متوجه شدم نوع کار کردن دهباشی عجیب است به گونه‌ای که هیچکدام از افرادی که در سایر مجلات کار می‌کنند به این شکل نیستند؛ یعنی سایرین دفتر و دستکی دارند اما او همه کارها را خودش انجام می‌دهد و اگر کاری به کسی محول کند حتما سراغ آن می‌رود و از درست انجام شدن آن اطمینان حاصل می‌کند.

وی افزود: با ساخت این فیلم می خواستم تا اهالی فرهنگ و هنر از نزدیک ببینند که دهباشی چگونه یک نشریه سراسری که به همه ایران و حتی اروپا و آمریکا و افغانستان و تاجیکستان می‌رود را مثل یک نشریه دانشجویی در می‌آورد. ابتدا فکر می‌کردم که دو یا سه ماه فیلم‌برداری کافی باید ولی کار به سه الی چهار سال کشید .

وی افزود: در این مدت 70 ساعت فیلم تهیه کردم و رسیدن به یک خط داستانی  وحفظ یک نخ تسبیح برای همه تصاویر باعث زمانبر شدن تهیه این فیلم شد.

 

 

 کارگردان مستند «سلطان بی‌تاج و تخت بخارا» درباره طرح وایده خود برای ساخت این فیلم گفت: پیش از این چند کار درباره دهباشی ساخته شده بود، من نمی‌خواستم در این فیلم همانند سایر فیلم‌های پرتره که در آن صرفا به گفت‌وگو می‌پردازند باشد البته این امکان را با حضور چهره های مختلف فرهنگی وهنری کشور که در مستند دیده میشوند امکان پذیر بود ولی من قصد داشتم روند کار و زندگی روزمره دهباشی را در تهیه مجله بخارا و مراسم های شبهای بخارا به تصویر بکشم.

وی درباره اینکه بخش عمده ایی از مستند به برنامه شبهای بخارا و چهره های فرهنگی می پردازد و دهباشی کمتر مورد توجه قرار می گیرد گفت:در خود مستند هم جناب دهباشی دیالوگی رو عنوان میکنند واشاره می کنند که خوشبختانه یا متاسفانه من زندگی شخصی ندارم و کارم زندگی من است و مستند هم بر همین محور حرکت نموده است.

این مستندساز درباره سختی‌های ساخت مستند بیان کرد: من خودم تا به حال با سینما حقیقت کار نکردم. ساخت فیلم مستند کمی دشوار است؛ یعنی فرد هم باید تهیه کنند و سرمایه گذار باشد و هم کارگردان، همچنین تمام کارهای آن را خودش انجام دهد. زمانی که فیلمی برای فروش به تلویزیون می‌سازی ناچار هستی اسم چند نفری را به عنوان عوامل فیلم بنویسی اما در کاتالوگ این فیلم تقریبا در اکثر بخش‌ها اسم من نوشته شده است.

 مسعود جعفری گفت: این کار هنر و تجربه قدمی مفید و مهمی است که برای نمایش و اکران آثار مستند برداشته است. برنامه‌هایی برای معرفی گذاشته‌اند و این کارها به مرور زمان نتیجه می‌دهد. دیدن مستند مانند هر چیز دیگری باید جزو فرهنگ مردم شود. در بین مردم عادت شد که فیلم‌های مستند را در تلویزیون ببینند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار