سرپرست اداره کل امور اتباع استانداری خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی حدود 320 هزار نفر اتباع خارجی وجود دارد که بالغ بر 150 نفر از آنها پناهنده و دارای کارت آمایش هستند.
کد خبر: ۶۸۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 12 December 2018

به گزازش تابناک رضوی،حسین احمدی در جشن نخستین سالگرد پیروزی ملت عراق و جبهه مقاومت اسلامی در برابر شجره خبیثه داعش در محل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب پذیرای خیل عظیمی از مهاجرین کشور عراق و افغانستان بوده و در حال حاضر همچنان پناهندگان این دو کشور میهمان ما هستند.

وی افزود: در استان خراسان رضوی حدود 320 هزار نفر اتباع خارجی وجود دارد و بالغ بر 150 نفر از آنها پناهنده و دارای کارت آمایش هستند.

سرپرست اداره کل امور اتباع استانداری خراسان رضوی بیان کرد: ما در شرایطی پناهندگان را پذیرفتیم که خود درگیر مشکلات داخلی، جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی و بحران‌های دیگر بوده‌ایم، خدمات جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان در ابتدا ایجاد سرپناه و مسکن بوده و با گذشت زمان و باتوجه به شرایط خدمات را در سطح بالاتر و با توجه به نیاز پناهندگان افزایش داده‌ایم.

احمدی خاطرنشان کرد: سه کمیسیون در اداره اتباع خارجی تشکیل شده است. اول کمیسیون ساماندهی که بالغ بر 23 سازمان و نهاد دولتی عضو آن هستند و در این کمیسیون تمام مسائل، مشکلات و نیازهای پناهندگان مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: در ارتباط با مشکلات داخلی کشور عراق و با توجه به بصیرت مقام معظم رهبری، کمیته اجرایی فرهنگی در کل ایران تاسیس شد. در خراسان رضوی نیز به ریاست مدیر کل اتباع برگزار و جلسات آن با حضور سازمان‌های فرهنگی و آموزشی کار خود را انجام می‌دهد.

سرپرست اداره کل امور اتباع استانداری خراسان رضوی گفت: مدافعین حرم نیز از بین همین افراد سازماندهی می‌شود و این پناهندگان با شوق در عملیات‌های دو کشور سوریه و عراق شرکت می‌کنند. امروز تعداد زیادی از پناهندگان جمهوری اسلامی ایران به خیل شهدا پیوسته‌اند که جای آنان در این جمع خالی است.

احمدی عنوان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به کنوانسیون‌های بین المللی متعهد به انجام خدمات به پناهندگان است. یک نمونه از این کنوانسیون‌ها، کنوانسیون بین المللی 1951 ژنو است. در ایران با توجه به اینکه اصل مهاجرت و پناهندگی جزئی از اصول و مذهب ما بوده قبل از وجود چنین کنوانسیون‌هایی، آیین‌نامه‌های پناهندگی وجود داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در راستای آموزش، توانمند سازی و مسائل فرهنگی اقدامات خوبی به پناهندگان داده شده و حدود 73 هزار نفر از اتباع خارجی از مقاطع ابتدایی تا دبیرستان در مدارس ما مشغول به تدریس هستند.

سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین 6 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و 2 هزار و 500 نفر در دارالمصطفی و حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند.

احمدی در خصوص میزان سکونت اتباع خارجی در مشهد یادآور شد: پناهندگان زیادی از عراق در شهر مشهد ساکن بودند که پس از سقوط صدام به کشور خود بازگشتند ولی در حال حاضر 10 هزار نفر پناهنده در شهر مشهد زندگی می‌کنند. حدود 5 هزار نفر از اتباع افغانستانی در مهمانشهر زندگی می‌کنند و از خدمات خوبی نیز برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود: خوشحالیم که کشور دوست و همسایه ما عراق امروز به ثبات سیاسی رسیده و به برکت خون شهدا مرزها باز شده و پناهندگان می‌توانند به زیارت عتبات و مرقد امام حسین(ع) و دیگر شهرهای عراق مشرف شوند، این امر یکی از آرزوهای ایرانیان و امری باورنکردنی برای پناهندگان است.

سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز بر اساس مراودات و مناسبات خود توانسته‌ایم شرایط حضور اتباع را برای مراسم اربعین فراهم کنیم و امسال 33 هزار نفر از اتباع افغانستانی با بهترین خدمات در این مراسم باشکوه شرکت کردند.

احمدی اظهار کرد: همچنین 12 هزار نفر از اتباع افغانستان و عراق از شهر مشهد به اربعین مشرف شدند. هرچه کشور همسایه دارای ثبات اقتصادی و امنیت بیشتری باشد برای ما همچون نعمتی است و امیدواریم که تمام مناسبات با کشور عراق به ثبات سیاسی و اقتصادی شکوهمند نائل شود.

انتهای پیام

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار