رئیس جمهوری آمریکا می‌‏گوید علیرغم باور مجلس سنا به دخالت ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی، به حمایت از وی ادامه می‎دهد چرا که عربستان متحد خوبی برای آمریکا است.
کد خبر: ۶۸۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 12 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از مشرق، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رویترز مدعی شد که علیرغم ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) مبنی بر دخالت ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی، وی همچنان در کنار محمد بن سلمان خواهد ایستاد.

 

ترامپ بی‌ آنکه درباره احتمال همدستی بن سلمان در این جنایت، اظهارنظری کند؛ مدعی شد: وی رهبر عربستان سعودی است. آنها (سعودی‌ها) متحد بسیار خوبی (برای آمریکا) بوده‌اند.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایستادگی در کنار عربستان سعودی به معنای ایستادگی در کنار ولیعهد است، گفت: خوب در حال حاضر، قطعاً این چنین است.

 

درحالی که برخی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان خواهان برکناری بن سلمان از مقام ولیعهدی هستند و تصمیم ترامپ را در این مقوله مهم تلقی می‌کنند؛ وی مدعی شد: من چنین موضوعی را نشنیده‌ام. صادقانه بگویم که نمی‌توانم در این باره اظهارنظری کنم چون چیزی در این باره نمی‌دانم اما واقعیت را بخواهید آنچه شنیده‌ام این است که جایگاه او (بن سلمان) در قدرت محکم است.

 

گفتنی است درحالی که ترامپ به بهانه حفظ رابطه راهبردی واشنگتن- ریاض، نقش بن سلمان را در قتل خاشقجی نادیده می‌گیرد، مجلس سنای آمریکا با استناد به اظهارات «جینا هاسپل» رئیس سیا، به دنبال محکوم کردن ولیعهد سعودی و واداشتن وی به مسئولیت‌پذیری است.

 

در همین راستا، روز گذشته، «باب کورکر» عضو جمهوریخواه و رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنا، اعلام کرد به زودی قطعنامه‌ای را ارائه خواهد داد که بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی معرفی می‌کند.

 

هفته گذشته نیز سناتور جمهوریخواه «لیندسی گراهام» از سوی شماری از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات قطعنامه ای را ارائه کرد که بن سلمان را در قتل خاشقجی «همدست» معرفی می کند.

 

«کریس مورفی» سناتور دموکرات، «مایک لی» سناتور دموکرات و «برنی سندرز» سناتور مستقل هم قطعنامه مشترکی ارائه کرده اند که هدف آن پایان دادن به حمایت آمریکا از تجاوز سعودی ها و ائتلاف عربی تحت سرکردگی ریاض به یمن است. انتظار می رود سنا روز چهارشنبه این قطعنامه را بررسی کند.

 

در خصوص این قطعنامه، واشنگتن پست گزارش داد که سنای آمریکا تا پیش از پایان سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را  به دلیل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی محکوم خواهد کرد.

 

همچنین بر اساس این طرح، از ولیعهد عربستان خواسته خواهد شد تا دیگر سیاست‌های خصمانه در خلیج فارس را متوقف کند.

 

علاوه بر آن، گزینه توبیخ ترامپ به دلیل حمایت از بن سلمان در این طرح گنجانده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار