تماشای مستندهایی درباره مهاجران افغان که بصورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، رویدادهای تاریخی- سیاسی میدان بهارستان تهران، تفاوت‌های بین نسلی متولدین دهه‌های ۴۰ تا ۹۰ شمسی تا ماجرای خودکشی دو دختر اصفهانی و جوان ۳۰ ساله که در کمتر از یک سال از ازدواجش متوجه سرطان پیشرفته‌اش می‌شود را در بخش مستندهای بلند جشنواره حقیقت از دست ندهید.
کد خبر: ۶۸۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 11 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایسنا، اعضای هیات انتخاب جشنواره «سینماحقیقت» متشکل از محمد شکیبانیا، آزاده موسوی، سیدمحمدرضا هاشمیان بودند که ۲۴ مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) را برای نمایش در این بخش انتخاب کردند. مروری بر مستندهای حاضر در این بخش:

 

آبی به رنگ آسمان )امیر رفیعی(

 

«آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی که در ابتدا «چهار فینال آسیا» نام داشت، به تاریخ باشگاه استقلال تهران از زمان تأسیس(۱۳۲۴) تا به امروز می‌پردازد.

 

به ترتیب ورود، چهره هایی مثل همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی در این فیلم حضور دارند و حدود هفتاد نفر از مجموعه آبی‌های پایتخت نیز در پیشبرد روایت، این چهره‌ها را همراهی می‌کنند.

 

رضا یزدانی تیتراژ پایانی «آبی به رنگ آسمان» را خوانده است و موزیک‌ویدیوی تیتراژ با همراهی گروه این خواننده در زمین اصلی ورزشگاه آزادی ضبط گردیده است.

 

خشایار الوند به عنوان نویسنده «آبی به رنگ آسمان» حضور داشته، شهاب کاظمی مشاور پروژه بوده و رضا تاری‌وردی نیز تدوین را انجام داده است. امیر رفیعی که پیشتر تهیه‌کنندگی، پژوهش و طراحی  فیلم «من ناصر حجازی هستم...» را برعهده داشت، در «آبی به رنگ آسمان» علاوه بر کارگردانی، مسئولیت تهیه کنندگی و پژوهش کار را نیز برعهده دارد.

 

فهرست عوامل تولید «آبی به رنگ آسمان» عبارتست از: علی فتح الله زاده (دیگر تهیه کننده)، نیاز افشین‌کیا (مجری طرح)، شهاب کاظمی (مشاور پروژه)، سعید اژدر (مدیر تولید)، شرکت هورشیدفیلم (پشتیبانی فنی)، گشسب بانو بحرینی و گشتاسب بحرینی (موسیقی متن)، بهرام بحرینی(تهیه کننده و طراح موسیقی متن)، میثم نظیمی (مدیرتصویربرداری)، محمدرضا مرتضایی (مدیرصدابرداری)، محمد خرمی نژاد (صدابردار استودیو)، نعیم مسچیان (طراحی و ترکیب صدا)، مریم سجادیان (طراح پوستر)، گروه مدیاژورنال (مدیریت تبلیغات و اطلاع رسانی).

 

 

آن زمستان (احمد شریف‌زاده)

 

«آن زمستان» به کارگردانی «احمد شریف‌زاده» که تصویرگر یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی است، یکی از آثار مستند بلند شرکت کننده در بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است.

 

 این فیلم که مراحل ساخت آن ۴ سال به طول انجامیده، روایتگر یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی، مصادف با انتخابات سال ۹۴ است.

 

عوامل تولید این فیلم مستند ۷۵ دقیقه‌ای عبارتند از: نویسنده، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: احمد شریف‌زاده، پژوهشگر: حسن ابراهیم‌زاده، تصویربرداران: سیدمحمد حسینی، مجتبی پرگر، امین محقق‌راد، صدابردار: مجتبی آقاپور، صداگذار: حسین ابراهیمی، مدیر تولید: روح‌الله محقق‌راد، عکاس: جواد یقموری، تهیه شده در: سازمان هنری رسانه‌ای اوج

 

 

آواز جغد کوچک (مهدی نورمحمدی)

 

مهدی نورمحمدی، عکاس و مستندساز حیات‌وحش است که با ساخت مستند «در پناه بلوط» طی دو، سه سال اخیر موفق به دریافت ۱۹ جایزه بین‌المللی از جشنواره‌های مختلف جهانی شده است.

 

او در جدیدترین اثر خود چالش‌های پرندگان را به تصویر کشیده‌. به این شکل که از نگاه یک جغد تنازع بقا و تقابل انسان با سایر موجودات نمایش داده می‌شود. به این دلیل داستان از نگاه یک جغد کوچک روایت می‌‎شود که این پرنده در تمام زیستگاه‌های مختلفی که انسان آن‌ها را تخریب کرده حضور دارد و این موجود جذاب و باهوش به مخاطب کمک می‌کند که قصه را دنبال کند. این پرنده برخلاف باقی جغدها در روز هم فعالیت دارد و چون داستان ما در روز روایت می‌شود، این جغد گزینه مناسبی برای روایت داستان این جانداران بود.

 

 

اسرار دریاچه (آرمین ایثاریان)

 

«اسرار دریاچه» به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و بازمانده بناهای تاریخی این محوطه پرداخته و در طول این معرفی، مراحل اکتشاف و رسیدن به اعماق دریاچه به تصویر کشیده می‌شود. ساختار فیلم در گونه مستند علمی پژوهشی و اکتشافی است و برای ساخت آن از دانش و تخصص حوزه‌های مختلفی از استادان دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه قزوین و موسسه باستان شناسی آلمان استفاده شده است.

 

عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: آرمین ایثاریان، تصویربردار و تدوین‌گر: پویان آقابابایی، صدابردار: سهراب کاظمی، صداگذار: محمدمهدی جواهری‌زاده، آهنگساز: صدرالدین طاهری، مدیر تولید: غلامرضا احمدی، دستیار کارگردان: کامیار لطفی، عکاسی: عباس کوثری، حسام موفق، آرش محرمی، تهیه شده در: موسسه فرهنگی هنری ققنوس هنر شرق.

 

 

اِکسُدوس (بهمن کیارستمی)

 

این فیلم درباره‌ی مرکز بازگشت امام رضا(ع) است. این مرکز توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور گردانده می‌شود. مسئولیت ثبت‌نام اعزام مهاجران افغان که بصورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند را برعهده دارد.

 

عوامل تولید این فیلم ۸۰ دقیقه‌ای عبارتند از: کارگردان: بهمن کیارستمی، پژوهشگر: بهمن کیارستمی، فیلمبردار: داود ملکی، صدابردار: علی علوی، تدوینگر: بهمن کیارستمی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، مدیر تولید: کامبیز صفاری، تهیه‌کننده: بهمن کیارستمی.

 

 

بهارستان، خانه‌ی ملت (بابک بهداد)

 

بابک بهداد در فیلم جدید خود روایتی از رویدادهای تاریخی- سیاسی میدان بهارستان تهران را به تصویر کشیده است.

 

عوامل تولید این مستند ۷۵ دقیقه‌ای «بهارستان، خانه‌ی ملت» عبارتند از: پژوهشگر، فیلمبردار، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: بابک بهداد، صدا: استودیو فراز، صداگذار: آرش اسحاقی، نویسندگان گفتار متن: بابک بهداد و رضا نوری، گوینده: شهرام درخشان، مدیر تولید: جواد وطنی، دستیار کارگردان: سولماز افتخاری، عکاس: ساسان زالی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند.

 

 

پدر طالقانی (محمدعلی محمددوست)

 

این مستند که تولید مشترک سازمان رسانه‌ای اوج و شبکه افق است، روایتی از زندگی آیت الله طالقانی را در قالب یک مستند سینمایی به کارگردانی محمدعلی محمددوست و تهیه کنندگی اباذر صالحیان به تصویر می‌کشد.

 

برای ساخت این مستند با حدود ۷۰ نفر از کسانی که از نزدیک آیت الله طالقانی را می شناختند و افرادی از جناح های مختلف، مصاحبه‌هایی انجام شده است.

 

 

پنهان‌شدگی (سیدرضا رضوی)

 

رضوی درباره ساخت مستند «پنهان‌شدگی» توضیح داده است: سال ۱۳۹۲ در جریان تحقیق و پژوهش برای ساخت مستند بلند «ثانیه‌های سربی» به فیلم کوتاهی از وقایع و درگیری‌های روزهای انقلاب رسیدم که صحنه‌های بسیار عجیب و تکان‌دهنده‌ای در آن وجود داشت. با تماشای این فیلم فکر کردم که فیلمبردار آن کیست و حالا کجاست؟ این سوال و سوالات دیگری که در آن زمان به ذهنم رسید، همگی باعث شدند که پس از چهار سال و نیم تحقیق و تلاش و تحمل سختی‌های فراوان، مستند بلند «پنهان‌شدگی» را بسازم.

 

عوامل تولید مستند «پنهان‌شدگی» عبارتند از: پژوهش، مجری طرح، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: سیدرضا رضوی، با حضور: رایا نصیری، محمد شجاعی، سیداحمد عبدالصالحی، احمد پساوند، علی‌اکبر نجاتی، محمدتقی شاهرخ، جواد زنگنه، حمیدرضا کیائی، یدالله یزدان‌شاد، سیدمنصور حسینی‌ارانی، حسن سلم‌رودی، مژده واحدی، رمضانعلی و محمدرضا معصومی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مهدیار شهریسوند، تصویربرداران: فرزام گل‌سفیدی، احد عاقلی، مهدی اصلانی، صدابرداران: حسن شبانکاره، جلال سعادت‌یار، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، تدوینگر: سروش مرشدیان، دستیار تدوین: مطهره روحی‌نیا، دستیار تولید: منصور امامی، جلوه‌های ویژه: وحید ربانی، علی تصدیقی، عکس: احد عاقلی، مهدیار شهریسوند، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با مشارکت موسسه تصویر شهر.

 

 

تاریخ صدور (مجید عزیزی)

 

«تاریخ صدور» عنوان فیلم مستند بلندی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «مجید عزیزی» است.

 

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۸۳ دقیقه‌ای آمده است: «تاریخ صدور» نگاهی به تفاوت‌های بین نسلی متولدین دهه‌های ۴۰ تا ۹۰ شمسی دارد. افرادی که با عنوان‌هایی شبیه دهه شصتی‌ها، دهه هفتادی‌ها یا دهه هشتادی‌ها شناخته می‌شوند و هر یک با توجه به زمانه‌ای که در آن به دنیا آمده‌اند، ارزش‌ها و رفتارهای متفاوتی از سایرین دارند.

 

عوامل تولید مستند «تاریخ صدور» عبارتند از: کارگردان و تهیه‌کننده: مجید عزیزی، پژوهشگر و نویسنده: فاطمه داودی، فیلمبرداران: مسلم تهرانی، محمد رحیمی، مصطفی سیفی، علی‌اکبر عطایی، میثم بابایی، صدابردار: احمد افشار، صداگذار و تدوینگر: وحید عباسی، گوینده: الهه ساسانی، مدیر تولید: محمدعلی طهرانی.

 

 

تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست (زینب تبریزی)

 

این فیلم مستند روایتگر زندگی دو زن به نام‌های مهناز و جمیله است که هردو به سرطان پستان مبتلا بوده‌اند؛ یکی با وجود مبارزه‌ای طولانی از دنیا می‌رود و دیگری بعد از بهبودی کامل، به فعالیت‌های خیریه و آگاهی‌بخشی به بیماران مبتلا مشغول می‌شود.

 

روایت این فیلم از زبان «مهناز» زن درگذشته، بیان می‌شود که در طول فیلم با «جمیله» شخصیت بهبودیافته آشنا می‌شود.

 

عوامل تولید مستند- داستانی۷۴ دقیقه‌ای «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: زینب تبریزی، فیلمبردار فاز اول: محمد عاشقی، فیلمبردار فاز دوم: علی رشیدی‌‎فر، صدابردار فاز اول: علی علوی، صدابردار فاز دوم: امیر پرتو زاده، تدوینگر: فرحناز شریفی، آهنگساز: صبا ندایی، نویسندگانگفتار متن: سینا دادخواه و مریم صابری،راوی: سولماز غنی، مشاور کارگردان: عطیه عطارزاده، مشاور تهیه‌: امید بلاغتی، صداگذار: حسن شبانکاره، طراح لباس: نرگس موسوی، توازن نورورنگ: رضا تیموری، طراح پوستر: طاها ذاکر، مدیر تولید: روح‌الله فرح، مدیر اجرایی پروژه: احد محمدکرمی، ترجمه: حسن شرف‌الدین، تهیه‌کنندگان اجرایی: ناصر تبریزی، ندا نوبری، با حمایت سایت حامی‌جو، تهیه‌کننده : زینب تبریزی، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 

 

جای خالی دوست (محمدعلی طالبی)

 

مستند «جای خالی دوست» به کارگردانی محمدعلی طالبی، داستان عسل و نیلوفر دو دختر نوجوان اصفهانی است که شاد و سرخوش یک ویدیوی ۳ دقیقه‌ای در موبایل خود ضبط می‌کنند و چند دقیقه بعد خود را از بالای یک پل هوایی که ۲۸ متر ارتفاع دارد، به پایین پرت می‌کنند!

 

هدف کارگردان از ساخت این مستند ۷۷ دقیقه‌ای پرداختن به دلایل واقعی افزایش خودکشی میان نوجوانان ایرانی بوده در این مستند با یکی از این دختران که جان سالم به در برده‌اند صحبت شده و دلایل این دو دختر و چند نوجوان دیگر برای خودکشی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

عوامل تولید این مستند عبارتند از: کارگردان و تهیه‌کننده: محمدعلی طالبی، فیلمبردار: ایمان صالحی، صدابردار: علی کاظمی‌نژاد، صداگذار: بهروز شهامت، تدوینگر: زهره صباغیان، مدیر تولید و مجری طرح: لعیا پالیزبان، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 

 

چریکه‌ی بهرام یا ایمان به قدرت تصویر(فرشید قلی‌پور)

 

این مستند درباره بهرام بیضایی است و ۱۰ فیلم سینمایی این کارگردان شامل «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «چریکه تارا»، «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران»، «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» بررسی شده‌ است.

 

عوامل تولید این پروژه را پژوهشگر و کارگردان: فرشید قلی‌پور، تصویربردار: وحید گلریز، صدابردار و صداگذار: فرامرز نصیری، تدوینگر: ژینوس پدرام، گویندگان: نصراله مدقالچی و زهره شکوفنده، راوی: پیام دهکردی، مدیر تولید: ساسان عبدی، مدیر صحنه: آرمین به‌فروزی، عکاس: آرش ملاحسنی، تهیه‌کنندگان: امیر ملاحسنی و فرشید ‌قلی‌پور تشکیل می‌دهند.

 

 

حافظ و گوته (فرشاد فرشته‌حکمت)

 

فیلم مستند بلند «حافظ و گوته» که به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است، به بررسی بخش‌هایی از زندگینامه شمس‌الدین حافظ شیرازی شاعر بزرگ ایرانی و یوهان ولفگانگ فون گوته شاعر و درام‌نویس نامدار آلمانی می‌پردازد. در این فیلم همچنین تاثیرات ادبی حافظ بر برخی از آثار گوته به ویژه دیوان شرقی- غربی و الهام‌پذیری از فرهنگ ایرانی و شرقی در آثار این نویسنده بزرگ جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

فیلمبرداری سکانس‌های خارجی این پروژه در بهار سال گذشته در شهرهای مختلف آلمان از جمله فرانکفورت، وایمار، برلین، هایدلبرگ، لایپزیک، ینا، پلینز، شویتزینگن و... انجام شد و فیلمبرداری بخش‌های داخلی آن نیز در پاییز سال گذشته و بهار ۹۷ در شهرهای شیراز و تهران به اتمام رسید.

 

عوامل تولید فیلم مستند داستانی «حافظ و گوته» عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: فرشاد فرشته‌حکمت، فیلمبردار: حامد فرشته‌حکمت، بازیگران: ناصر آقایی، آرش رحیمی، غزل زنگویی، ناتاشا الکساندرف، لادن کامیاب، فاطمه رزمجو، پانته‌آ پارسا و...، مدیران تولید: امید زنگویی، امید صادقی، طراحان صحنه و لباس: نعیمه فرشته‌حکمت، سیما قاسمی، دستیاران کارگردان: شایان بهنامی، آنوش عزیزی، کورش غنیون، عرفان فرشته‌حکمت، طراحان چهره‌پردازی: حامد بداغی، نعیمه فرشته‌حکمت، مدیران تدارکات: محمد موسوی، بهرام بهرامی، تدوین: مسعود سفلایی، صداگذاری و میکس: رضا دلپاک، آهنگساز: آفتاب درویشی، مدیر هماهنگیهای بین‌المللی: فاطمه فرشته‌حکمت، کارشناسان: دکتر شفیعی کدکنی، دکتر محمود حدادی، عبدالعلی دستغیب، دکتر کاووس حسن‌لی، دکتر موید شیرازی، دکتر کمالی سروستانی، دکتر منصور رستگار فسایی، دکتر اسکندری و...، برنامه‌ریز و مجری طرح: ناهید فرشته‌حکمت، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 

خاتمه (هادی زارعی، مهدی زارعی)

 

«خاتمه» داستان زندگی دختری افغان است که به دلیل ازدواج زودهنگام و خشونت توسط خانواده، از خانه فرار می‌کند و به اورژانس اجتماعی بهزیستی شیراز پناه می‌برد.

 

این مستند که ساخت آن دو سال زمان برده، در مدت زمان ۹۰ دقیقه تولید شده و برای نخستین بار در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت نمایش داده می‌شود.

 

عوامل تولید مستند «خاتمه» عبارتند از: فیلمبردار، صدابردار، کارگردان و تهیه‌کننده: هادی و مهدی زارعی، تدوینگر: بابک حیدری، صداگذار: علیرضا علویان، آهنگساز: ستار اورکی، مدیر تولید: علی‌اکبر زارعی، دستیار کارگردان: عسل ستایش، عکاس: محمد دهقانی.

 

هادی و مهدی زارعی ساخت ۲۵ مستند برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مستند سینمایی «چوخا» را در کارنامه کاری خود دارند.

 

خانه‌ای برای تو (مهدی بخشی‌مقدم)

 

«خانه‌ای برای تو» عنوان مستندی از مهدی بخشی‌مقدم، به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی است که برای نخستین بار در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت رونمایی خواهد شد.

 

موضوع این فیلم ۷۳ دقیقه‌ای درباره داوود جوان ۳۰ ساله‌ای اهل یکی از روستاهای اطراف گیلان است که کمتر از یک سال از ازدواجش می‌گذرد. در شغلش دچار ورشکستگی شده و همزمان متوجه می‌شود که به سرطان پیشرفته‌ای دچار شده است. او در این شرایط برای زندگی‌اش تصمیمات جدیدی می‌گیرد...»

 

عوامل تولید مستند «خانه‌ای برای تو» عبارتند از: کارگردان: مهدی بخشی‌مقدم، پژوهشگران: مهدی شامحمدی و مهدی بخشی‌مقدم، فیلمبردار: محمد حدادی، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: حسین ابراهیمی، تدوینگر: عطا مهراد، آهنگساز: افشین عزیزی، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، عکاس: ایلیا شامحمدی، تهیه‌کننده: مهدی شامحمدی، تهیه شده در: مرکز مستند سوره.

 

دلبند (یاسر طالبی)

 

این مستند قصه‌ی زندگی دشوار اما دلخواه یک مادر هشتاد ساله و تنها به نام فیروزه است؛ پیرزنی که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد. او همراه با گله گاوهایش، به تنهایی در دامنه کوه زندگی می‌کند و علی‌رغم اصرار فرزندان و دوستان خود حاضر نیست محل زندگی‌اش را ترک کند.

 

این مستند در آخرین حضور بین‌المللی خود در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) به نمایش درآمد.

 

عوامل تولید مستند «دلبند» عبارتند از: تصویربردار و کارگردان: یاسر طالبی، تهیه کننده: الهه نوبخت، تدوین گر: رضا شیروانی، آهنگساز: اکبر رستگار، صدابردار: میثاق مدانلو، صداگذار: حسین ابوالصدق، پژوهشگر: دکتر علی رمضانی پاجی، نویسنده سرگذشت: فرزانه فتحی، آواز: راضیه احمدی پرچینکی، مدیرتولید: الهام نوبخت، مترجم انگلیسی: محسن محسنیان، مدیر تدارکات: صفر طالبی دادوکلایی، طراحی پوستر و رنگ آمیزی تصاویر: محمد رضایی، نقاشی پوستر : حمید رضا درواری. تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شرکت تصویرگستر الهه پارسی - الی ایمیجگ

 

روابط خانوادگی (ناصر ضمیری)

 

«روابط خانوادگی» عنوان مستندی از ناصر ضمیری است که ارتباط پیرمردی ۸۰ ساله با فرزندانش را به تصویر می کشد. این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده​ است.

 

در این مستند به ارتباط حاجی بابا با فرزندانش می‌پردازد که در یک موقعیت خاص و ویژه قرار گرفته‌اند. این موقعیت باعث رفتارهایی از سوی خانواده می‌شود که شناخت بهتری نسبت به آن‌ها پیدا می‌کنیم.

 

عوامل تولید مستند «روابط خانوادگی» عبارتند از: فیلمبردار، کارگردان و تهیه‌کننده: ناصر ضمیری، پژوهشگران: ناصر ضمیری و ندا اسدی، صدابردار: معین اسدی، صداگذار: احسان افشاریان، تدوینگران: ناصر ضمیری و ندا اسدی، آهنگساز: عبدی بهروانفر، مدیر تولید: آمنه رحمانی، دستیار کارگردان: محسن صادقی، عکاس: ساغر صادقی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

ناصر ضمیری ساخت فیلم‌های «انسان سپید»، «لالایی برای بیداری»، «سوم شخص مفرد»، «جایی دنج برای ماهی‌ها»، «آسمان بدون گذرنامه»، «شیر تلخ» و سینمایی «با دیگران» را در کارنامه فیلمسازی خود دارد.

 

زیر حکم (سعید کشاورز)

 

موضوع مستند «زیر حکم» درباره آسیب‌هایی است که پس از زندان رفتن یک نفر متوجه خانواده او خواهد شد. داستان این اثر مربوط به خانواده‌ای در شیراز است که پدر به جرم مواد مخدر زندانی شده و به آسیب‌های این اتفاق برای خانواده اش پرداخته شده است.

 

عوامل ساخت این اثر مستد محمد حسین ابراهیمی (صداگذاری)، صبا ندایی (آهنگسازی)، نوید جهوانی (طراحی لوگو و پوستر)، حسن شرف الدین (ترجمه)  و رضا تیموری (تصحیح رنگ) هستند.

 

شهسوار [جهان پهلوان تختی] (علی شاه‌محمدی)

 

فیلم مستند «شهسوار» به جنبه‌های ورزشی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی زندگی غلامرضا تختی پرداخته است.

 

عوامل تولید مستند ۷۴ دقیقه‌ای «جهان پهلوان تختی» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده و کارگردان: علی شاه‌محمدی، فیلمبردار: سام سلیمانی، صدابردار و صداگذار: جمال دهقان، تدوینگران: علی شاه‌محمدی و نیما حسندوست، آهنگساز: رامیار بهزادی، گوینده: پرویز پرستویی، مدیر تولید: علیرضا قدرتی، دستیار کارگردان: علیرضا علیاری، عکاس: نوید سجادی‌حسینی، تهیه‌کننده: هارون یشایایی، تهیه شده در: شرکت سهامی پخشیران.

 

مادرم ملکه (علی زمانی‌عصمتی)

 

سوژه اصلی مستند «مادرم ملکه» در ابتدا ارتباط میان مادر و فیلمساز و تلاش‌ها و نگرانی‌هایی که مادر نسبت به پسرش و پسر نسبت به مادر دارد، بوده اما به مرور مادر تبدیل به شخصیت اصلی فیلم می‌شود.

 

عوامل تولید مستند ۸۱ دقیقه‌ای «مادرم ملکه» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: علی زمانی‌عصمتی، فیلمبردار: احسان دادرس، صداگذار: حسین قورچیان، تدوینگران: علی زمانی عصمتی، پویان شعله‌ور، مدیر تولید: امیر زمانی، دستیار کارگردان: مهدی مرعشی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نماهنر.

 

مثل اسمم پگاه (سودابه بیضایی)

 

این فیلم ۷۵ دقیقه‌ای به بچه‌های نسل دهه ۱۳۷۰ می‌پردازد. در فیلم گروهی از بچه‌های دهه ۷۰ که تعدادشان رو به زیاد شدن نیز است دیده می‌شوند و زندگی آن‌ها پرداخته شده است.​ در این مستند به تمام ابعاد زندگی آن‌ها می‌پردازد، اما بیشتر نگاهش در ارتباط با مصرف مواد مخدر در این نسل است. البته موضوع اصلی این نیست و تلاش شده یک رخ انسانی از آن‌ها نشان داده شود.

 

«مثل اسمم پگاه» نخستین تجربه سودابه بیضایی در حوزه فیلمسازی است. او پیش از این تجربه بازیگری و نویسندگی سینما و تلویزیون را در کارنامه کاری‌اش داشته است.

 

همایون (پیروز کلانتری)

 

«همایون» ساخته پیروز کلانتری درباره زندگی همایون صنعتی زاده موسس و مدیر انتشارات فرانکلین است.

 

همایون صنعتی زاده در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد و پدرش عبدالحسین صنعتی زاده، از اولین رمان نویسان ایرانی بود. او که به عنوان یک کارآفرین، نویسنده، مترجم و ناشر ایرانی شناخته می‌شود در سال ۸۸ درگذشت.

 

همه بچه‌های مامان (رضوان سرمد)

 

این فیلم مستند ۸۰ دقیقه‌ای که تولید سال ۱۳۹۷ است، داستان مرضیه زن مُسنی است که می‌خواهد برای حمایت مالی از فرزندانش، خانه محبوبش را خراب و تبدیل به آپارتمان کند؛ اما در این بین تلاش می‌کند درختان حیاط خانه‌اش که برای او بسیار مهم است را نیز حفظ کند، ولی قوانین شهرداری در مقابلش قرار دارد...

 

عوامل تولید مستند «همه بچه‌های مامان» که در اولین نمایش بین‌المللی خود در جشنواره فیلم «مونترال» کانادا به نمایش درآمد عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، فیلمبردار، صدابردار، گوینده، کارگردان و تهیه‌کننده: رضوان سرمد؛ تدوینگر: مرتضی پایه‌شناس؛ صداگذار: پیمان توسلی؛ موسیقی: یونس اسکندری.

 

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد که در لینک قابل مشاهده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ساسان محبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
سلام وقت شما بخیر،
در متن بالا اسم آهنگساز فیلم مستند حافظ و گوته به اشتباه آفتاب درویشی قید شده. اسم آهنگساز این فیلم مستند خود من هستم یعنی: ساسان محبی.

لینک اطلاعات این فیلم در جشنواره حقیقت:
http://irandocfest.ir/fa/news/3712/%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%DA%AF%D9%88%D8%AA%D9%87

لینک پوستر این فیلم با اسم آهنگساز روی آن:
http://irandocfest.ir/fa/news/3509/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%DA%AF%D9%88%D8%AA%D9%87

لطفا در متنی که نوشتید اسم آهنگساز را تصحیح کنید.

با احترام و مهر
ساسان محبی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار