اسفناج یکی از غنی‌ترین منابع غذایی برای کوئرستین نیز است که این آنتی اکسیدان به مهار التهاب ناشی از فعالیت پروتئین های سیتوکین کمک می کند.
کد خبر: ۶۸۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 11 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، سبزی های برگدار منابع خوبی برای فیبر، آهن، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف محسوب می شوند. مصرف آنها می تواند به تقویت استخوان ها، مغز قلب، و سیستم ایمنی کمک کند. سبزی های برگدار گزینه های غذایی خوبی برای پیشگیری از سرطان، حملات قلبی، چاقی و پوکی استخوان هستند. در ادامه با برخی از بهترین نمونه ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

 

آراگولا

 

 

آراگولا از نظر تراکم مواد مغذی غنی‌تر از محصولاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، و حتی سیب زمینی شیرین است. اگرچه ممکن است به نظر نرسد، اما آراگولا به خانواده سبزی های چلیپایی که شامل محصولاتی مانند بروکلی و کلم می شود، تعلق دارد. ترکیبی به نام سولفورفان در این گروه از سبزی ها وجود دارد که از توانایی توقف رشد سرطان برخوردار است.

 

آراگولا حاوی مقدار قابل توجهی لوتئین و زیزانتین نیز است که این آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی در شبکیه چشم جمع می شوند. این دو کاروتنوئید به محافظت در برابر انحطاط ماکولا، یک بیماری چشم که بیشتر از آب مروارید و آب سیاه موجب نابینایی افراد می شود، کمک می کنند.

 

طعم تند و فلفلی آراگولا آن را به گزینه ای خوب برای افزودن به سالادهای سبز تبدیل می کند.

 

برگ چغندر

 

 

برگ چغندر یکی از سبزی های برگدار است که به واقع نادیده گرفته شده است. این محصول که به نام برگ چغندر سوئیسی شناخته می شود، دارای برگ هایی شبیه به اسفناج یا کیل با ساقه هایی بلند است.

 

ساقه های برگ چغندر می تواند قرمز، سبز یا زرد باشد. همچنین، نمونه چند رنگ از آن نیز وجود دارد که به نام برگ چغندر رنگین کمانی شناخته می شود.

 

برگ چغندر در خانواده ای مشابه با چغندرها قرار می گیرد. این محصول می تواند 636 درصد از نیاز روزانه به ویتامین K را تامین کند. بیشتر افراد توجهی به این ویتامین ندارند، اما ماده مغذی بسیار مهمی محسوب می شود. ویتامین K نه تنها به لخته شدن خون کمک می کند، بلکه با فعال کردن پروتئینی که به پیشگیری از رسوب کلسیم در سرخرگ ها کمک می کند در محافظت در برابر بیماری قلبی نیز نقش دارد.

 

کیل

 

 

کیل یک سبزی با بافت ترد و برگ های پیچ خورده است که طی سالیان اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. کیل می تواند 206 درصد از ارزش روزانه ویتامین A، 684 درصد از ارزش روزانه ویتامین K، و 26 درصد از ارزش روزانه منگنز، یکی دیگر از مواد مغذی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، همراه با گلوکوزامین، یک عامل درمانی برای تسکین التهاب ناشی از استئوآرتریت (آرتروز) را تامین کند.

 

برگ خردل

 

 

برگ خردل دارای عطر و طعمی تند و تیز است. این محصول ترد و سرشار از مواد مغذی حاوی کلروفیل بسیار زیاد است که این رنگدانه طبیعی می تواند فوایدی فراتر از رنگ سبز گیاهان را ارائه کند.

 

کلروفیل تولید آنزیم هایی که به سمزدایی کبد کمک می کنند را افزایش می دهد. همچنین، این ماده به بهبود زخم ها کمک می کند. از دهه 1940، نوع پزشکی کلروفیل در پمادهایی که برای درمان زخم های پوست تولید می شوند، استفاده شده است.

 

بوک چوی

 

 

بوک چوی که به نام کلم چینی نیز شناخته می شود، گزینه ای خوب برای استفاده در سوپ ها و سرخ کردنی ها است. این گیاه از ساقه های سفید و ترد و برگ های سبز و ظریف برخوردار است. بوک چوی نیز به خانواده سبزی های چلیپایی تعلق دارد و فواید سلامت مشابه با بروکلی و کلم بروکسل ارائه می کند. این محصول حاوی ترکیبات طبیعی است که به کاهش خطر سرطان کمک می کنند.

 

اسفناج

 

 

بدون تردید، هر فهرست سبزی های برگدار بدون اسفناج ناقص خواهد بود. اسفناج سرشار از دو کاروتنوئید خاص یعنی زیزانتین و لوتئین است که به پیشگیری از انحطاط ماکولا، دلیل اصلی نابینایی در افراد بالای 50 سال، کمک می کنند.

 

اسفناج یکی از غنی‌ترین منابع غذایی برای کوئرستین نیز است که این آنتی اکسیدان به مهار التهاب ناشی از فعالیت پروتئین های سیتوکین کمک می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار