کد خبر: ۶۸۹۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ 11 December 2018
حسن رسولییک عضو شورای شهر تهران درباره جزییات طرح الزام شهرداری به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت و حذف پست‌های قائم مقامی و مشاوره توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش «تابناک تهران»؛ صبح امروز حسن رسولی در نشست خبری که به منظور تشریح طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری تهران، حذف پست‌های قائم مقام یا جانشین و مشاور در کلیه واحدهای تجاری، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه‌ شهرداری تهران برگزار شد، گفت: این طرح یک اقدام بزرگ است که من آن را به جراحی شهرداری تهران تشبیه کرده‌ام و از آن دسته طرح‌هایی است که درباره آن جر و بحث و غرغر و غیره وجود دارد.

وی افزود: در ۱۶ ماهی که از عمر شورای پنجم شهر تهران می‌گذرد و با توجه به سند تغییر و تحول ارایه شده از سوی دکتر نجفی - شهردار اسبق تهران- تا حدودی به یک تصویر نسبتا گویا از شرایط مدیریت شهری دست یافته‌ایم.

رسولی با بیان این که به دلیل کم ثباتی شهرداری و تغییر سه شهردار می‌توان ادعا کرد که شورای شهر تهران اشراف بیشتری به مسائل شهر دارد، گفت: مسلم است که باید بحث اصلاح ساختار در شهرداری ، معاونت‌ها ، شرکت‌ها و .... را جدی بگیریم و بدون شک اصلاح ساختار تشکیلاتی شهرداری یکی از چالش‌های مدیریت شهری خواهد بود.

وی با اشاره به که معتقدیم که شهرداری تهران، بیش از حد بزرگ و فربه است و به همین دلیل کارها کند پیبش می‌رود،اظهارکرد: یکی از کارهای روتین در شهرداری تهران صدور پروانه است، اما برای ما تعجب آور است که چرا این کار با وجود این همه کارمند و کارشناس ۹ ماه به طول می‌انجامد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که شهرداری تهران نیاز به مهندسی مجدد ساختار و تجدید نظر در نظام تقسیم کار دارد، گفت: اگر نتوانیم این تشکیلات پهن‌پیکر را جراحی کنیم نمی‌توانیم موانع را از سر راهمان برداریم.

وی افزود: اگر شورای شهر تهران به دنبال ایجاد نظم و انضباط و به دنبال ایجاد نظارت حداکثری است باید بتوانیم به حد قابل قبولی از یکپارچگی در شهرداری برسیم. در این مدتی که از عمر شورای شهر می‌گذرد اصلاح ساختار و تشکیلات سازمان‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم حتی سازمان ورزش را نیز به عنوان سازمان پایلوت انتخاب کردیم اما برخی از دوستان معتقد بودند که در ابتدا باید اساسنامه‌ این شرکت‌ها و سازمان‌ها به تصویب برسد. بر همین اساس طی جمع‌بندی که با شهرداری تهران داشتیم مقرر شد آن‌ها لایحه‌ای را برای طراحی اساسنامه‌ شرکت‌ها و سازمان‌ها آماده کنند و در بخش دوم یعنی اصلاح تشکیلات که پرتنش‌تر است شورا طرحی را ارائه کند.

رسولی با بیان این که طی سال‌های اخیر شاهد توسعه‌ افقی و عمودی شهرداری تهران بوده‌ایم،اظهارکرد: علاوه بر این که به دلیل پهن‌پیکر بودن ساختار شهرداری شاهد کندی فعالیت‌ها هستیم متاسفانه موازی‌کاری و دوباره کاری در انجام ماموریت‌ها نیز وجود دارد. این مساله به این جا ختم نمی‌شود بلکه با کمال تاسف در برخی موارد این موازی کاری‌ها به تزاحم و کشیده شدن دیوارهای بلند بین بخش‌های مختلف شهرداری منجر شده است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهارکرد: از ۹ معاونت شهرداری تهران تنها شش معاونت مجوزهای لازم را دارند و شهرداری باید این معاونت‌ها را به شش معاونت کاهش دهد. اجازه دهید با توجه به مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود نام این معاونت‌ها را - که مصوبات لازم را ندارند - اعلام نکنم اما ما در شورا پیکره‌ اصلی را تصویب می‌کنیم و خود شهردار باید نسبت به ادغام و کاهش آن‌ها اقدام کند. در واقع ما همچون خیاطی هستیم که اندازه‌ها را مشخص می‌کنیم و شهرداری باید پیکره را ایجاد کند.

وی با بیان این که این طرح در راستای سبک و چابک سازی است، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در راستای چابک‌سازی شهرداری انجام خواهد شد، حذف پست‌های غیر ضرور و برخی از پست‌های فاقد شرح وظایف است. به عنوان مثال پست مشاوره، قائم مقام و جانشین نه تنها کمکی به ساختار شهرداری نمی‌کنند بلکه زاید و مضر هستند. 

رسولی در مورد سرانجام بانک شهر و سرپرستی ۷ ماهه سرپرست آن اظهارکرد: بانک شهر متعلق به ۸ کلان شهر است و شهرداری تهران نیز در این بانک سهام‌دار است.

وی با بیان این که  محمدعلی افشانی - شهردار سابق تهران - در طول مدیریت خود جلسات زیادی را برای تعیین تکلیف وضعیت این بانک برگزار کرد ،گفت: حکم سرپرستی در برخی از مشاغل قانونی محدودیت زمانی دارد اما در برخی از مشاغل محدودیتی وجود ندارد.

این عضو شورای شهر تهران  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اشاره به این که بررسی طرح اصلاح ساختاری شهرداری تاثیری بر وضعیت کارکنان آن ندارد، تصریح کرد: برای اولین بار در تلاش هستیم که تعدیل از بالا و از معاونان و مشاوران صورت بگیرد. هر چند که بر اساس مصوبات قانونی شهرداری باید هر ساله حدود ۶ درصد از حجم خود را سبک سازی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص لازم‌الاجرا بودن کاهش پست مشاوران و معاونان در شورای شهر نیز گفت: مشاورین شورا هیچ کدام دارای پست سازمانی ثبت شده نیستند و به صورت خرید خدمت برای جبران کم‌دانشی اعضا در حوزه‌های مختلف فعال هستند و ارتباط استخدامی با شورا ندارند.

رسولی با بیان این که تصویب این طرح تصمیم سختی است اما اگر اجرا شود به نفع حقوق عمومی مردم است، اظهارکرد: عوارض تصویب این طرح مربوط به مدیران خاص است.

وی با اشاره به این که در شهرداری مناطق، نواحی و سازمان‌ها و شرکت‌ها سه دسته مشاور وجود دارد، گفت: مشاورانی که دارای پست سازمانی هستند به‌طور قطع در این طرح حذف می‌شوند، برخی  مشاوران ابلاغ‌های انشایی دارند و بعضی دیگر نخبه و متخصص هستند. اعضای شورای شهر نسبت به حذف مشاوران دسته اول و دوم - که غیر ضرور هستند - تاکید دارند.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است با حذف پست مشاور و  قائم مقام کارهای مدیریتی سخت‌تر شود،اظهارکرد: شهردار یا مدیر عامل هر منطقه باید در ساختار رسمی جانمایی‌هایی داشته باشد و نظام تقسیم کار بدون قائم مقام و جانشین بازتعریف شود. دقت داشته باشیم که مردم به ما عوارض نمی‌دهند که دستمزد قائم مقامی را بدهیم که تنها در مراسم‌ها شرکت می‌کنند و یا در غیاب شهردار و مدیر عامل کارها را پیش می‌برد.

وی با بیان این که با تصویب این طرح حداقل ۲۵۰ مدیر ارشد اعم از مشاور، قائم مقام ، معاونان مناطق در سطح شرکت‌ها، سازمان‌ها و مناطق حذف می‌شوند، گفت: تصمیم سختی است که قطعا سبب نارضایتی برخی از افراد  نیز می‌شود اما اگر ما مدعی هستیم که نماینده مردم هستیم باید این عمل جراحی بزرگ را انجام دهیم.

رسولی در مورد وضعیت بازنشسته‌های شهرداری نیز اظهارکرد: معاون منابع انسانی لیست افراد بازنشسته در شهرداری را داد و عنوان کرد که این افراد از شهرداری رفته‌اند اما قانون منع به کارگیری بازنشستگان بیشتر برای افشانی بود و حالا که رفته ، رفتن یا نرفتن مابقی بازنشستگان در صدر اخبار نیست.

وی در ادامه در مورد بازنشستگی شهرداری منطقه  ۲ و رئیس سازمان بوستان‌ها نیز با بیان اینکه بازنشستگی تعریف خود را دارد، گفت: اگر کارمندی تقاضای بازنشستگی کند و رئیسش قبول نکند این کارمند بازنشسته تلقی نمی‌شود و اگر کارمندی متقاضی باشد و مقام مافوق آن نیز موافقت کند، این فرد بازنشسته نمی‌شود و از حالت اشتغال به بازنشستگی تبدیل می‌شود و مستمری دریافت می‌کند البته این توضیحات منطقی نیست اما قانونی است و کشت پور و مختاری تا زمانی که این اتفاق برایشان رخ ندهد( قبول مقام مافوق) بازنشسته تلقی نمی‌شوند.

این عضو شورای شهر تهران در مورد شخص مختاری گفت: مختاری تا زمانی که حکم بازنشستگی دریافت نکند، هر سنی داشته باشد کارمند رسمی شهرداری تهران است.

وی در پایان گفت: امیدواریم اعضای شورای شهر به طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری تهران و حذف پست‌های قائم مقام یا جانشین و مشاور در کلیه واحدهای شهرداری در روز یکشنبه هفته آینده (۲۵ آذرماه) رای مثبت دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار