افرادی که مبتلا به افسردگی هستند ممکن است فکر کنند هیچ امیدی برای زندگی بهتر وجود ندارد. این نا امیدی بخشی از بیماری است نه واقعیت.
کد خبر: ۶۸۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱ 09 December 2018

تابناک رضوی: شاید نزدیکان یک مرد افسرده حتی پزشکش نتوانند افسردگی او را تشخیص دهند. علت آن این است که مردان نسبت به زنان، کمتر در مورد احساساتشان صحبت می کنند و برخی از مردان افسرده، ناراحتی و غم خود را بروز نمی دهند.

 

همه افراد پس از حوادث ناگوار زندگی احساس ناراحتی و ناامیدی می کنند ولی به این ناراحتی های گذرا افسردگی بالینی نمی گویند. ناراحتی بعد از مرگ، طلاق، از دست دادن شغل یا تشخیص یک مشکل جدی سلامتی، طبیع است. یک سرنخ برای شروع درمان نیاز است: ناراحتی و غم دائمی و هر روزه شده و در اغلب مواقع روز احساس ناراحتی داشته باشید.

 

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند ممکن است فکر کنند هیچ امیدی برای زندگی بهتر وجود ندارد. این نا امیدی بخشی از بیماری است نه واقعیت. با درمان به تدریج افکار مثبت را جایگزین افکار منفی می کنیم. خواب و اشتهاب بهبود پیدا کرده و خلق و خوی فرد افسرده بهتر می شود و با روان درمانی مهارت های مقابله ای با فشار های زندگی را می آموزید.

 

کار زیاد افسردگی را مغلوب می کند؟

 

تقریبا در هر لحظه افسردگی روی یک ششم افراد در برهه ای از زندگی تاثیر می گذارد بنابراین حقایق و باورهای غلطی در مورد این بیماری در بین مردم رایج است. مثلا تصور می کنند کار زیاد می تواند بر بسیاری از ناراحتی ها غلبه کند ولی کار بیش از احد می تواند نشانه ای از افسردگی بالینی به خصوص در مردان باشد.

 

این بیماری واقعی نیست؟

 

افسردگی یک بیماری جدی پزشکی است و علت اصلی ناتوانی در بزرگسالان آمریکایی محسوب می شود. اما هنوز هم با ناراحتی های عادی اشتباه می گیرند. در افراد افسرده، مدارهای عصبی که در قسمت خلق و خوی مغز واقع شده اند به صورت غیر طبیعی عمل می کنند.

 

مردان افسردگی نمی گیرند؟

 

شاید نزدیکان یک مرد افسرده حتی پزشکش نتوانند افسردگی او را تشخیص دهند. علت آن این است که مردان نسبت به زنان، کمتر در مورد احساساتشان صحبت می کنند و برخی از مردان افسرده، ناراحتی و غم خود را بروز نمی دهند. در عوض تحریک پذیر، عصبانی و بی قرار می شوند. برخی ممکن است به دیگران سخت بگیرند و بخی با رفتار بی پروا نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر با افسردگی خود کنار می آیند.

 

افسردگی فقط دلسوزی برای خود است؟

 

فرهنگ ما قدرت و استقامت فکری را ستایش کرده و روی هر کسی که خلاف آن باشد برچسب می زند. ولی افرادی که افسردگی بالینی دارند تنبل نیستند یا برای خودشان احساس ناراحتی ندارند و نمی توانند افسردگی را از خود دور کنند. افسردگی یک بیماری بالینی است که با تغییرات ایجاد شده در مغز مرتبط است و مانند سایر بیماری نیاز به درمان مناسب برای بهبود دارد.

 

هر کسی می تواند افسرده شود

 

چه شاعر باشی یا ورزشکار، خجالتی یا برونگرا، هر کسی از هر قومیتی ممکن است دچار افسردگی شود. این بیماری در زنان دو برابر بیشتر از مردان است ولی شاید دلیل این آمار برای این باشد که زنان بیشتر به دنبال درمان این بیماری می روند. افسردگی برای اولین بار در اواخر نوجوانی و 20 سالگی دیده می شود ولی در هر سنی می تواند رشد کند. گاهی اوقات تجربه های شخصی ممکن است موجب افسردگی در افرادی شود که مستعد این بیماری هستند.

 

افسردگی به آرامی رشد می کند

 

افسردگی می تواند به تدریج افزایش پیدا کند بنابراین تشخیص آن را نسبت به بیماری هایی که به یکباره ایجاد میشوند، سخت تر می کند و ناگهان یک روز بد همه چیز را به هم ریخته و شما را از کار، درس یا مکان های اجتماعی دور می کند. این بیماری سال ها به صورت مزمن و کم کم رشد کرده و به یکباره شما را تضعیف می کند. معمولا افراد پس از شروع درمان در عرض 4 تا 6 هفته بهبود قابل ملاحظه ای پیدا می کنند.

 

آیا تنها راه درمان افسردگی دارو است؟

 

دارو تنها یکی از روش های درمانی افسردگی است و دکترتان ممکن است در برخی موارد لزومی برای تجویز دارو نبیند گرچه اغلب برای درمان افسردگی می توان از دارو استفاده نمود که البته در زمان مناسب باید مصرف آن را کنار بگذارید.

 

آیا افراد افسرد ه زیاد گریه می کنند؟

 

همیشه این گونه نیست برخی افراد افسرده عمیقا غمگین می شوند ولی گریه نمی کنند در عوض احساس پوچی، بی ارزشی و بی فایده بودن به آن ها دست می دهد و مانع از تلاششان برای رسیدن به کمال شده و خانواده ها عوارض زیادی را از این مشکل متحمل می شوند.

 

سابقه خانوادگی نقش زیادی در افسردگی ندارد

 

افرادی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند به احتمال بیشتری مبتلا به افسردگی خواهند شد ولی حتمی نیست بنابراین باید با مشاهده اولین علایم افسردگی سریعا اقدامات لاطم مثل کاهش استری، ورزش و مراجعه به مشاور را انجام دهید.

 

آیا افسردگی بخشی از روند افزایش سن است؟

 

اغلب مردم چالش پیری را بدون افسردگی طی می کنند. افراد سالمند ممکن است غم و انده خود را پنهان کنند یا علایم متفاوتی داشته باشند مثلا دیگر طعم غذا را حس نکنند، دردشان بیشتر شود یا الگوی خوابشان تغییر کند. مشکلات پزشکی در افراد سالمند از قبیل حمله قلبی یا جراحی می تواند افسردگی آن ها را بیشتر کند.

 

افسردگی در سالمندان روی حافظه تاثیر می گذارد

 

افسردگی در سالمندان می تواند عامل اصلی مشکلات حافظه، سردرگمی و در برخی موارد توهمات باشد که مراقبین و پزشکان ممکن است این علایم را با مشکلات زوال عقل یا کم شدن حافظه بر اثر افزایش سن، اشتباه بگیرند. روان درمان نقش مهمی در درمان افسردگی سالمندان دارد.

 

صحبت کردن همه چیز را بدتر می کند؟

 

قبلا به افراد توصیه می شد که با صحبت نکردن در مورد مشکلشان، آن را بهتر حل می کنند. امروزه شواهدی وجود دارد که بحث هدف دار با یک حرفه ای می تواند همه چیز را بهتر کند. الگوهای روان درمانی افسردگی منفی، احساسات ناخودآگاه یا مشکلات ارتباطی به درمان افسردگی کمک می کند و تفکر مثبت به درمان افسردگی کمک می کند.

 

یکی از قدیمی ترین توصیه ها برای درمان افسردگی برجسته کردننکات مثبت است. رفتار ها و تفکرات مثبت باید جایگزین تفکرات منفی گرایانه فرد افسرده شود. این روش برای بسیاری از افراد موثر واقع می شود.

 

ورزش برای درمان افسردگی خوب است

 

مطالعات نشان می دهد که ورزش منظم و شدید می تواند نشانه های افسردگی را در افرادی که مبتلا به افسردگی خفیف و متوسط هستند درست به اندازه دارو بهبود دهد. ورش های گروهی به همراه دوستان بهترین اثر را در این زمینه دارند.

 

درمان افسردگی سخت نیست

 

تقریبا 70 درصد افرادی که درمان افسردگی را شرع می کنند خیلی زود به داروها واکنش مثبت نشان می دهند. البته اغلب بهترین روش درمان افسردگی ترکیبی از دارو و روان درمانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار