همه ما در وعده‌های غذایی از گوجه‌فرنگی به‌عنوان یک طعم و رنگ‌دهنده غذا و همچنین در آماده کردن انواع سالاد‌ها و چاشنی غذا استفاده می‌کنیم.در ادامه به گوشه‌ای از فواید گوجه‌فرنگی اشاره می‌شود.
کد خبر: ۶۸۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 06 December 2018

تابناک رضوی به نقل از مدیکال دیلی: در طول سال‌ها طی مطالعات بسیاری ارتباط بین گوجه‌فرنگی و خطر ابتلا به سرطان پروستات به‌دست آمده است. یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که مردانی که بیش از 10 قسمت گوجه‌فرنگی را در هفته مصرف می‌کنند، 20 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند.ونساار از دانشگاه بریستول در این‌باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که گوجه‌فرنگی ممکن است در پیشگیری از سرطان پروستات موثر باشد؛ با این وجود، محققان تاکید کردند که مردان باید انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات را بخورند تا اینکه بسته به چند مورد خاص باشد.»

 

تقویت باکتری خوب در روده

 

قطعا شما موقع خوردن پاستا یا پیتزا احساس گناه می‌کنید. در اینجا یک دلیل برای احساس گناه کمتری داشته باشید را بیان می‌کنیم.امسال طی مطالعه‌ای که در اسپانیا انجام شد، ارتباط بین آنتی‌اکسیدان‌ها و باکتری‌های روده مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد که سس گوجه‌فرنگی می‌تواند فعالیت پروبیوتیک‌ها را در روده بهبود ببخشد.محقق ارشد این تحقیقات، در این‌باره گفت: «ما با گوجه‌فرنگی خام و سرخ شده کار کردیم تا تاثیر پردازش را تعیین کنیم و در بین نتایج، دریافتیم که وعده‌های غذایی غنی از پروبیوتیک‌ها با سس گوجه‌فرنگی سرخ شده باعث افزایش اثر پروبیوتیک می‌شود.»

 

 حافظ چشم‌ها

 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی « نه تنها لیکوپن بلکه لوتئین و بتا کاروتن» می‌توانند شما را در برابر بیماری آب مروارید و پیرچشمی محافظت کند؛ از طرفی این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند آسیب‌دیدگی ناشی از نور را نیز کاهش دهند.همچنین گوجه‌فرنگی یک منبع ویتامین A است که یک ماده غذایی مهم برای سلامت چشم است.همانطور که می‌دانید کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به آسیب شبکیه و خشک‌شدن قرنیه شود که در طول یک دوره طولانی، هر دو عوارض می‌توانند ابتلا به کوری را سریع‌تر کنند.

 

 رژیم غذایی دیابتی

 

انجمن دیابت آمریکا گوجه‌فرنگی را به‌عنوان یک غذا مفید معرفی کرد: «خبر خوب این است که مهم نیست که چقدر گوجه‌فرنگی‌ را دوست دارید، خالص شده، خام یا سس، باید بدانید که شما مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین C، ویتامین E و پتاسیم می‌خورید.» گوجه‌فرنگی در گروه خوراکی‌های دارای کربوهیدارت کم دسته‌بندی می‌شود که یکی از دلایل اصلی توصیه مصرفش به بیماران دیابتی است؛ به‌عبارت دیگر، آنها به آرامی هضم می‌شوند و بدین معنا که سطح قند خون به سرعت افزایش می‌یابد.

 

 مفید برای سلامتی قلب

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته؛ گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و لیکوپن است. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان است که باعث رنگ قرمز گوجه‌فرنگی می‌شود. اگر چه این مواد مغذی برای بدن ضروری نیست؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که لیکوپن دارای مزایای بسیاری برای سلامت قلب است که به غیر از کاهش فشار خون، ممکن است به کاهش سطح LDL یا کلسترول بد خون نیز کمک کند.همچنین کارشناسان بر اساس یک مطالعه که روی مردان در فنلاند انجام شد دریافتند که مصرف لیکوپن به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط است. علاوه بر این، تحقیقات حیوانی نیز نشان داده است که لیکوپن می‌تواند شدت آسیب ناشی از حملات قلبی را محدود کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار