مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد؛
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که جذب و استفاده از ظرفیت بانوان در انجمن های میراث فرهنگی یک ضرورت است انجمن های میراث فرهنگی را دارای قدرتی دانست که می توانند مقابل طرح های تخریب کننده میراث فرهنگی بایستند.
کد خبر: ۶۸۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 06 December 2018

به گزارش تابناک رضوی، ابوالفضل مکرمی فر در نشست رابطان انجمن های میراث فرهنگی روستایی استان با بیان این مطلب افزود: انجمن های میراث فرهنگی می توانند تمام وظایف میراث فرهنگی را انجام دهند.

وی با بیان این که جذب و استفاده از ظرفیت بانوان در انجمن های میراث فرهنگی یک ضرورت است، یادآورشد: انجمن های میراث فرهنگی قدرتی دارند که می توانند مقابل طرح های تخریب کننده میراث فرهنگی بایستند.

مکرمی فر تشکیل انجمن ها را اقدامی بسیار شایسته عنوان کرد و افزود: باید داشته های تاریخی و فرهنگی را قدر بدانیم و از این ثروت ملی برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهرستان ها و به ویژه روستاها استفاده کنیم، ایجاد انجمن های میراث فرهنگی آغاز این حرکت اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان این که انجمن می تواند تملک ها را برای میراث فرهنگی انجام دهد، یادآور شد: انجمن های میراث فرهنگی می توانند حساب مالی دارند و می تواند منابع مالی را دریافت و برای میراث فرهنگی هزینه کنند.

وی با اشاره به این که اکنون مردم آگاه تر شده اند و نسبت به داشته های فرهنگی حساسیت دارند ، تصریح کرد: اعضای انجمن های میراث فرهنگی باعث احیای هویت روستا ، بخش و شهر ها خواهند شد

وی درباره تعداد آثار تاریخی استان اظهار کرد: پیش بینی ما این است که در خراسان رضوی بیش از 100 هزار اثر و ابینه  و محوطه تاریخی داریم که حدود 2 هزار مورد شناسیایی شده و 1500 اثر ثبت شده است اما خیلی بیشتر از این باید شناسایی شوند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در کشورهای اروپائی و آمریکائی انجام داده اند این است که عمراثار برای ثبت را کاهش داده اند و آثاری که 50 سال عمر دارند را نیز در فهرست آثار ملی شان ثبت می کنند ولی ما 100 سال باید از تاریخی اثری بگذرد تا آن را به ثبت برسانیم البته در مواردی که اثرشاخص باشد به صورت استثناء به ثبت می رسد، این باعث شده تا آثار تاریخی ما کمتر باشد.

وی با بیان این که انجمن های میراث فرهنگی می توانند زمینه حضور مردم در خانه های بوم گردی را فراهم کنند، گفت: با توجه به این که کشور ما 7 هزار سال تاریخ و 800 هزار سال تمدن دارد ، سرانجام گردشگران به این فرهنگ و تاریخ باشکوه پی خواهند برد، باید این گنجینه ها را برای سربلند و اعتلای کشور حفظ کنیم.

 هم چنین مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی دراین نشست گفت: انجمن های میراث فرهنگی ظرفیت های مردمی است که در گذشته جایگاه داشته اند و  به مرور از نقش آن ها کاسته شده است اکنون دوباره این انجمن ها احیا می شود.

وی ادامه داد: این ساختارو نظام برنامه ریزی ما در قالب انجمن ها پایدار خواهد بود و انجمن ها با تغییرات مدیریتی به راه خود در حفظ و حراست از میراث فرهنگی ادامه خواهند داد.

هم چنین در این نشست سرهنگ مجید کیانی مقدم فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی دراین نشست برضرورت استفاده از ظرفیت و توان مردمی برای حفاظت از میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکید کرد و گفت: در افراد امین و شایسته برای عضویت در انجمن میراث فرهنگی پس از ملاحظات حفاظتی و تائید صلاحیت انتخاب خواهند شد.

هم چنین مهدی علیپورمدیر انجمن های میراث فرهنگی خراسان رضوی  در این نشست گفت: روستاییان در حفظ میراث فرهنگی پیشگام هستند و همیشه در حفاظت میراث فرهنگی همکاری همه جانبه داشته اند و اکنون قرار است با تشکیل انجمن های میراث فرهنگی روستایی ساختار را ایجاد کنیم.

در پایان این نشست از جواد رجبی دبیر انجمن های میراث فرهنگی روستایی بردسکن، قاسم خانزاده دبیر انجمن های میراث فرهنگی روستایی تربت حیدریه، نظام الدین کارگزار دبیر انجمن های میراث فرهنگی روستایی شهرستان خواف ، مجتبی تیجانی دبیر انجمن های میراث فرهنگی روستایی شهرستان نیشابور، علیرضا عباسی دبیر انجمن های میراث فرهنگی روستایی شهرستان کاشمر به عنوان ۵ انجمن میراث فرهنگی خراسان رضوی که بیشترین فعالیت را داشته‌اند با اهدای لوح تقدیرشد.

هم چنین دبیران انجمن های میراث فرهنگی شهرستان های استان احکام خود را از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی دریافت کردند و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی و مسئول انجمن های میراث فرهنگی استان و دیگر اعضای انجمن های میراث فرهنگی استان میثاق نامه حفظ میراث فرهنگی استان را امضا کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار