رئیس اتاق بازرگانی ایران:
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در سه الگوی مطرح شده برای صادرات بین زمین و آسمان مانده‌ایم، گفت: همه این مشکلات این است که ما برنامه‌ای نداریم و اگر مشکلاتی امروز مطرح شد ناشی از برنامه اقتصادی نیست بلکه ابزاری هستند که فکر می‌کنیم می‌توانند ما را به توسعه اقتصادی برسانند.
کد خبر: ۶۸۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ 22 November 2018
غلامحسین شافعی ظهر امروز در بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» در مجتمع پتروشیمی تبریز اظهار کرد: آنچه از دید دنیا برای بخش صادرات توجه می‌شود در سه دسته از جمله توسعه درون‌گرا، برون‌گرا و مختلط تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه الگوی تکیه بر امکانات داخلی و راهبرد جایگزینی واردات در اقتصاد کشور همان الگوی درون‌گرا بوده و مدام این موضوع را تکرار کرده‌ایم، گفت: از این سیاست در عرصه جهانی نه تنها نفعی نبردیم بلکه زیان قابل توجهی نیز دیدیم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تکیه الگوی اقتصاد آزاد و مالکیت خصوصی و نقش حداکثری و پیوند با اقتصاد جهانی، توضیح داد: از این الگو نیز نتوانستیم نتایج ارزنده‌ای را به دست بیاوریم چراکه در عمق اندیشه‌های خود اعتقادی به آن نداشتیم. 

وی بیان کرد: توفیق صادرات بدون تولید و پشتوانه قوی امکان‌پذیر نیست و برای صادرات قوی باید یک تولید قوی داشته باشیم به طوریکه اقتصاد مقاومتی اهرم قوی آن است.

شافعی با بیان اینکه در سه الگوی مطرح شده بین زمین و آسمان مانده‌ایم، اضافه کرد: همه این مشکلات این است که ما برنامه‌ای نداریم و اگر مشکلاتی امروز مطرح شد ناشی از برنامه اقتصادی نیست بلکه ابزاری هستند که فکر می‌کنیم می‌توانند ما را به توسعه اقتصادی برسانند. 

وی خاطرنشان کرد: به علت اینکه ابزار را جزو برنامه قرار می‌دهیم باعث می‌شود تا به توسعه‌ای دست نیابیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته سهم مانده تسهیلات کل نظام بانکی برای صادرات غیرنفتی از یک درصد به ۲/۲ درصد رسیده است. 

 برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در موضوع اقتصاد با یک دست گلوی خود را فشار می‌دهند و با دست دیگر دست طلب کمک می‌کنند

وی ابراز کرد: برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در موضوع اقتصاد با یک دست گلوی خود را فشار داده و با یک دست طلب کمک می‌کنند به طوریکه هر مشکلی که ایجاد می‌شود ناشی از خودمان است. 

وی با بیان اینکه شعارهایی از قبیل صادرکنندگان سربازان فداکاران و سرداران شریف اقتصاد هستند که مدام می‌شنویم، گفت: در واقع این شعارها را داده ولی بزرگترین اتهام این است که این صادرکنندگان ارز را از کشور خارج نکنند چراکه قبلا این افراد اقتصاد را انجام داده و ارز را به کشور بر می‌گرداندند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید به اینکه در بخش تولید و صادرات با وجود مسائل مشکلات یک فرصت بی‌بدلیل به وجود آمده است که خودمان  این فرصت را می‌سوزانیم، گفت: در حال حاضر  در صنعت پوشاک می‌توان گفت که با وجود همه مشکلات فرصت بی‌بدلیل ایجاد شده و حتی قاچاق نیز نمی‌تواند با آن  مقابله کند که البته این شامل تولیدات دیگری هم می‌شود. 

شافعی اذعان داشت:  صادرات در بیشتر موارد توجیه ارزی دارد و  این قدر هم که برخی مسوولان حرف‌های حماسی می‌زنند، نیست. 

وی گفت: سهم ایران از بازار صادرات جهانی ۰/۲۴ درصد است و اصلا عددی در مقابل بازارهای جهانی نیست ولی از لحاظ ظرفیت‌ها دارای منابع بی‌بدیل هستیم. 

رئیس اتاق بازرگانی کشور خاطرنشان کرد: کشور مالزی ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات با ۳۰ میلیون جمعیت دارد به طوریکه با تمام تاسف ایران به دلیل سیاست‌های نادرست در کشور  ارزش  هر تن صادرات  در کشور ۳۴۱ دلار و ۱۳۰۸ دلار رقم واردات است. 

وی ابراز کرد: در اخبار شنیدم که گمرکات کشور را گمرکات صادرات تخصصی کرده‌اند و این یک تصمیم عجله‌ای است به طوریکه دولت باید در طول تصمیم گیری جدید تعجیل و دستپاچگی را کنار بگذارد و تاکید  مقام معظم رهبری را مبنی بر توجه به بخش خصوصی را اجرا کند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با هیات دولت در هفتم شهریورماه تاکید کردند که نظر اتاق بازرگانی را خوانده و اجرا کنید، گفت: چراکه نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری را حتما غایب دیده‌اند و حتما نظرات بخش خصوصی در اقتصاد کشور را لازم دانسته‌اند.

شافعی یادآور شد: در دیدار هیات هلندی آنها گفتند که  ایران شیر خفته‌ای است که وای به روزی که بیدار شود.

وی گفت: در طول تاریخ همه ایرانیان به آذربایجان بدهکار هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :