احمدعلی هراتی با بیان اینکه نیم درصد از بودجه محقق شده شهرداری‌ها مطابق قانون برای کتابخانه‌ها می باشد، گفت: ‌این در حالی است که کتابخانه عمومی استان البرز مدت ١٠ سال است از شهرداری مطالبات خود را دریافت نکرده است.
کد خبر: ۶۸۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 21 November 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ احمد علی هراتی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: کتابخانه های عمومی در گذشته فقط به امانت و تحویل کتاب خلاصه می شدند اما در حال حاضر دستگاهی فرهنگی و اجتماعی با رویکرد آموزشی قرآنی و فرهنگی هستند.

وی افزود:‌برگزاری نشست های عمومی کتابخوانی وبرگزاری مسابقات داستان نویسی، توجه به بخش کودک در شاهنامه خوانی و قصه گویی، نقاشی  و دیگر موارد نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

هراتی به فضای کتابخانه های عمومی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۱هزار و ۲۰۰ نفر عضو در کتابخانه‌های عمومی ما فعال است  و۲۹ هزار و ۴۷۵ مترمربع فضای کتابخانه‌های عمومی استان البرز است.

وی افزود: استان البرز جز ۱۰ استان برتر درزمینهٔ مطالعه است.

هراتی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در البرز فقط یک کتابخانه داشتیم، ‌گفت: این رقم اکنون به ۶۸ باب کتابخانه رسیده است که در حال حاضر ۴۵ باب کتابخانه نهادی، ۲۲ باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل در استان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز خاطرنشان کرد: در سال جاری در بازدیدی که وزیر ارشاد از استان داشتند مقرر شد در ٣ شهرستان طالقان، آسارا و تنکمان کتابخانه تاسیس شود که در طالقان این مهم صورت گرفت.

وی اضافه کرد: ‌در بخش آسارا هم مجوز احداث کتابخانه عمومی گرفته شد که در دهه فجر امسال آغاز میشود و کتابخانه بخش تنکمان سال آینده به بهره برداری می رسد.

این مسئول به احداث کتابخانه مرکزی در استان اشاره کرد و گفت: احداث کتابخانه مرکزی به عنوان حلقه مفقوده استان البرز در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به اینکه البرز قطب علم و فناوری در کشور است این مهم باید محقق شود.

هراتی با اعلام اینکه ۹ کتابخانه در شهرستان نظرآباد، ۸ باب در ساوجبلاغ، ۴ باب در اشتهارد، ۴ باب در فردیس و ۱۸ باب کتابخانه در شهرستان کرج فعال هستند، گفت: در سطح کتابخانه‌های استان البرز بیش از یک‌میلیون و ۱۱۴ هزار نسخه کتاب وجود دارد.

وی به سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: با احتساب فضای مجازی ۷۶ دقیقه در شبانه‌روز است ‌که این رقم در استان البرز ۷۹ دقیقه می باشد.

هراتی با اشاره به اینکه بخشی از درآمد کتابخانه‌ها از شهرداری است، بیان کرد: نیم درصد از بودجه محقق شده شهرداری‌ها مطابق قانون برای کتابخانه‌ها می باشد این در حالی است که کتابخانه عمومی استان البرز مدت ١٠ سال است از شهرداری مطالبات خود را دریافت نکرده است اما با تعامل خوبی که با شورا و شهرداری صورت گرفت این امر محقق خواهد شد.

وی گفت: طی تفاهمنامه ای که با آموزش و پرورش انجام گرفت مقرر شد تا جشنواره نقاشی در مدارس ابتدایی عملیاتی شود و برای انگیزه کتابخوانی در ساعات کلاس تربیتی دانش آموزان در کتابخانه ها حضور داشته باشند و کتاب های مورد علاقه خود را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: نشست مشترک کتابخوانی درمدارس می تواند کمک کند و معاونت توسعه کتابخانه ها نشست هایی با موضوعات و کتبی که در فهم دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم است را انجام می دهد.

هراتی در پایان گفت: به مدارسی که کتابخانه مستقل دارند اهدا کتاب خواهیم داشت و با توجه به نیاز سنجی مدارس انجام می دهیم.

برچسب ها: کتابخانه ، مطالعه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار