رییس دانشگاه فردوسی مشهد، توسعه خراسان رضوی از مسیر دانش، بهره‌برداری علمی از منابع، واگذاری پروژه‌های بزرگ به دانشگاه‌ها و تقویت ارتباط با آن‌ها را از جمله انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی این استان از استاندار جدید عنوان کرد.
کد خبر: ۶۸۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 21 November 2018
به گزارش تابناک : دکتر محمد کافی اظهار کرد: استان خراسان رضوی در طول تاریخ حیات خود، به خاطر حساسیت‌هایی که در آن وجود داشته، همواره از اهمیت ویژه‌ای برای حکومت‌های‌ قبل و بعد انقلاب برخوردار بوده است. چراکه استاندار خراسان رضوی تنها مسئولیت استانداری نداشته بلکه در تولیت آستان قدس رضوی نیز نقش ایفا می‌کند، لذا انتخاب فردی در این مسئولیت از حساسیت بالایی برخوردار است و باید فردی انتخاب شود که بتواند تنوع مسائل مختلف در استان را به خوبی جمع‌آوری کند. 
 
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد استانداران از میان روسای دانشگاه انتخاب می‌شوند، اما به دلیل حساسیت‌های ویژه می توان گفت نه تنها دانشگاه نقشی در انتخاب استانداران خراسان رضوی نداشته، بلکه استانداران نیز تعاملی با مراکز دانشگاهی نداشته‌اند، اما آقای علیرضا رشیدیان، تنها استانداری بود که تا حدودی از دانشگاه‌ها در حل معضلات استان نظرخواهی می‌کرد و شبکه جامع دانشگاه‌ها و مراکز علمی خراسان رضوی در دوره ایشان تشکیل شد و اساتید دانشگاه در کارگروه‌های استان مشارکت داشتند.
 
 رییس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: می‌‌توان گفت دوره استاندار اخیر تجربه  بسیارمطلوبی از روابط میان استانداری با دانشگاه‌ها نسبت به استانداران سابق در خراسان رضوی محسوب می‌شد.
 
استاندار جدید توسعه استان را از مسیر دانش پیش ببرد
 
کافی در خصوص انتظار جامعه دانشگاهی خراسان رضوی از استاندار جدید، بیان کرد: انتظار ما از استاندار جدید این است که توسعه همه جانبه‌ در استان را از مسیر دانش پیش ببرد چراکه توسعه بدون حرکت از مسیر دانش همان توسعه ای است که ما طی چند سال گذشته داشته‌ایم. ما در 40 سال گذشته قصد داشتیم که با کاشت گندم در خراسان رضوی، ایران را به خودکفایی گندم برسانیم و به همین دنبال تمام مراتع و جنگل ها را تخریب کردیم در حالی که بارندگی در استان کمتر از ۳۰۰ میلی متر است. 
 
لزوم بهره‌برداری علمی از منابع استان
 
وی ادامه داد: اکنون از استاندار جدید انتظار داریم به تمام منابعی که خود و تصمیم سازان و برنامه‌ریزان استان در اختیار دارند، توجه کنند زیرا این‌ها میراث آیندگان است و ما امانت‌داران و بهره‌برداران آن هستیم و اگر از آن‌ها بهره‌برداری علمی نکنیم، به نسل‌های آینده خیانت خواهیم کرد.
 
رییس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: ۲۰۰ مرکز علمی و آموزشی در استان خراسان رضوی فعال هستند که دانشگاه فردوسی در رأس آن‌ها قرار دارد لذا از این دانشگاه در این استان انتظار می‌رود که در تولید علم دنیا شریک باشد. 
 
علم و تحقیقات خراسان رضوی مورد توجه جهانیان است
 
کافی گفت: زمانی که شاهد حضور اساتیدی در خراسان رضوی هستیم که جزو دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار دارند و مقالات اساتید ما در مجلات برتر علمی پژوهشی دنیا چاپ می‌شود، این پیام را درمی‌یابیم که تحقیقات و علم  استان ما مورد توجه دنیا قرار گرفته است.
 
وی عنوان کرد: حکم یک رئیس دانشگاه توسط رئیس جمهور و اعضای شورای انقلاب فرهنگی تایید می‌شود و این جایگاهی است که که در قانون برای رئیس دانشگاه قائل هستند، درحالی که برای استانداران چنین قانونی وجود ندارد، لذا ضرورتی وجود ندارد که رئیس دانشگاه از استاندار تبعیت کند و از طرفی استاندار نیز نیازی به دانشگاه در خود نمی‌بیند.
 
رییس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در طول تاریخ به دلیل اینکه روسای دانشگاه‌ها و استانداران به یکدیگر نیاز پیدا نمی‌کردند، دلیلی نمی‌دیدند که با یکدیگر تعامل برقرار کند لذا تنها روحیه همکاری و احساس نیاز است که آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. اگر ما در این دوره توانستیم با استاندار ارتباط برقرار کنیم به خاطر همین حس مشترک بود.
 
پروژه‌های بزرگ استان به دانشگاه‌ها واگذار شود
 
کافی، علت عدم ارتباط میان استانداری‌ها و دانشگاه‌ها را نبود منابع مالی مشترک میان آن‌‎ها دانست و ادامه داد: درحال حاضر که دانشگاه‌ها به شدت نیاز مالی دارند، اگر پروژه‌های بزرگ استانی با نظام مشخصی را به آن‌ها واگذار شود و بخشی از بودجه دانشگاه‌ها از طریق این پروژه‌ها تامین شود به صورت اتوماتیک ارتباط ما با استانداری برقرار خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: به غیر از جذب اعتبارات استانی، به جرات می‌توان گفت خراسان رضوی جزو سه استان برتر از جهت توفیق در انجام تعاملات با استانداری محسوب می‌شود. طی سه سال گذشته که هفته پژوهش را با تعامل استانداری برگزار کردیم، موفق شدیم رتبه اول کشور را کسب کنیم.
 
رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ضمن اینکه برای ما اهمیت داشته که دانشگاه فردوسی در تارک دانشگاه‌های ایران باشد اما هدف دیگر ما این است که تمام دانشگاه‌هایی که در خراسان رضوی بر آن‌ها نظارت داریم، بتوانند از نظر کیفی بهبود پیدا کنند و این اتفاق نسبتاً رخ داده است.
 
کافی یادآور شد: خراسان رضوی رضوی تنها استانی است که دانشگاه‌های آن با یکدیگر رقابتی ندارند و ما توانستیم حوزه آموزش عالی استان را به یک‌پارچگی برسانیم که این‌ها را مرهون مساعدت‌های آقای رشیدیان، استاندار سابق هستیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار