سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: به نمایندگی از وزارت بهداشت هشدار می دهم که با افزایش قیمت شدید لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات در معرض کاهش قابل توجه قرار دارد.
کد خبر: ۶۸۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 19 November 2018

به گزارش تابناک : ایرج حریرچی، صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی، در ابتدا به تشریح وضعیت حوزه سلامت کشور در روزهای اخیر پرداخت و ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی با عنوان این مطلب که متاسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات که قبلا هم در کشور پایین بود، با حذف یارانه شیر و لبنیات در سال ۸۹ و به دنبال اجرای هدفمندی یارانه ها، تورم شدید سال های ۹۰ و ۹۱ و کاهش قدرت خرید خانوارها، در سال های ۹۰ و ۹۱، کاهش قابل توجهی یافته و در سال های بعد هم، کاهش تدریجی در مصرف شیر و لبنیات داشتیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: در همین سال ها بیماری ها و عوارض مربوط به مصرف کم شیر و لبنیات در کشور به وضوح افزایش یافته است.

حریرچی گفت: به نمایندگی از وزارت بهداشت هشدار می دهم که با افزایش قیمت شدید اخیر شیر و لبنیات و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات در معرض کاهش قابل توجه قرار گرفته است.

وی افزود: کنترل قیمت، اختصاص منابع هدفمند برای تامین شیر و لبنیات مورد نیاز مردم و همچنین اقدامات حمایتی نظیر توزیع شیر در مدارس و یا بسته های غذایی حمایتی غنی از شیر و لبنیات برای فقرا و اقشار آسیب پذیر جامعه، از ضروریات این مقطع زمانی است.

سخنگوی وزارت بهداشت، در خصوص موضوع کنترل تورم هزینه های سلامت از سال ۹۶ تا کنون، گفت: با اقدامات انجام شده، ۹ ماه متوالی است که تورم حوزه سلامت از تورم عمومی جامعه به میزان معنی دار و کاملا واضحی پایین ‌تر است.

وی افزود: تورم حوزه سلامت که در ربع قرن گذشته ۴۰ درصد به طور متوسط از تورم عمومی جامعه بیشتر بوده است، در سال ۹۶ تقریبا به سطوح مشابه تورم عمومی جامعه کاهش پیدا کرد.

حریرچی گفت: از آبان ۹۶ روند نزولی تورم سلامت شدت بیشتری پیدا کرد و در دوره ۹ ماهه بهمن ۹۶ تا مهر ۹۷ هر ماه نرخ تورم سلامت از تورم عمومی کشور کمتر بوده است. در مهرماه امسال تورم عمومی ماهانه بهداشت و درمان ۲.۲ درصد در مقابل ۴.۶ درصد تورم عمومی بر اساس اعلام بانک مرکزی بوده است (کمتر از نصف) و تورم سلامت مهرماه نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱۹.۱ درصد است که تقریبا نصف تورم ۳۶ درصدی عمومی کشور در یک سال منتهی به آخر مهر ماه است.

وی ادامه داد: ممکن است با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم و گرانی، این موفقیت بسیار بزرگ از لحاظ ذهنی ملموس نباشد و نیز ممکن است گفته شود که تورم حوزه سلامت روند معمول خود را داشته است و در مقابل تورم عمومی که افزایش پیدا کرده است، کمتر خود را نشان می دهد.

حریرچی افزود: در سال های ۹۱ و ۹۲ و نیز نیمه اول دهه ۷۰ که تورم عمومی به صورت شدیدی افزایش پیدا کرد، تورم بخش سلامت به طور واضحی بیشتر از تورم عمومی بوده است که اقدامات وزارت بهداشت و همکاری جامعه پزشکی و تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و ملزومات پزشکی مانع تکرار این موضوع و جلوگیری از فشار بر مردم شد.

وی گفت: سیاست واضح و قطعی دولت و وزارت بهداشت در شرایط تورمی کنونی که قدرت خرید خانوارها خصوصا در مورد هزینه های خوراکی و مسکن دچار محدودیت است، کنترل قیمت در حوزه سلامت و جلوگیری از هرگونه فشار مضاعف به مردم عزیز و بیماران محترم بوده و خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: از جامعه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، پیراپزشکی و نیز تامین کنندگان ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی که به رغم افزایش هزینه ها در تعامل خوب با دولت، وزارت بهداشت و بیمه ها و با رعایت شرایط اقتصادی مردم با تعرفه های قانونی به خدمت رسانی مشغول هستند تشکر می کنم. البته افزایش هزینه های پشتیبانی سایر خدمات، اصلاح تعرفه بعضی خدمات مثل هتلینگ بیمارستان ها را ضروری می کند که شورای عالی بیمه در این زمینه پیشنهاد و مصوبه داشته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار