رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان فارس با اشاره به ثبت اطلاعات 102 هزار انبار در سامانه جامع انبارها، گفت: درصورتی‌که بازرسان انبارهایی را کشف کنند که در سامانه ثبت‌نشده آن اقلام را در حکم کالای قاچاق محسوب می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 14 November 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:علی همتی صبح امروز در جمع خبرنگاران پیرامون ثبت اهداف سامانه جامع انبار اظهار داشت: این سامانه به‌منظور شناسنامه‌دار کردن همه انبارها و مراکز نگهداری کالا در سطح استان باهدف شناسایی کالاهای قاچاق و الزام به ثبت 25 گروه کالایی شامل 120 قلم کالا شامل انبارهای مواد غذایی، دارویی، دام و طیور، لاستیک و غیره راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات 102 هزار انبار در سامانه جامع انبارها، افزود: این مراکز شامل انبارها، مراکز انباشت کالا، سیلوها، سردخانه‌ها، واحدهای تولیدی، کارخانه‌ها، معادن، اصناف و مزارع کشاورزی است که باید همه ورودی و خروجی‌های خود را در این سامانه ثبت کنند.

رئیس صنعت،‌ معدن و تجارت استان فارس گفت: ثبت روزانه کالاها در سامانه جامع انبارها، تشخیص کمبود یا اضافه بودن اجناس جلوگیری از قاچاق کالا، رصد جریان گردش کالا و دسترسی به آمار و میزان موجودی کالا، ساماندهی شناسه دار کردن تمامی انبارها و مراکز نگهداری کالا، شفافیت در توزیع کالا، مالکیت و میزان موجودی کالا با جزییات در سطح استان، ازجمله اهداف سامانه جامع انبار است.

همتی بابیان این‌که طبق این سامانه هر شخص حقیقی و حقوقی فعال دارای انبار کالا مکلف به ثبت اطلاعات است، تصریح کرد: درصورتی‌که ثبت انبار صورت نگیرد، فعالیت‌ها قانونی نخواهد بود زیرا فعالیت انبارها بدون واردکردن اطلاعات در این سامانه و شناسایی هر کالایی خارج از این شبکه قاچاق، احتکار، گران‌فروشی و عدم توزیع مناسب تلقی می‌شود.

وی با اشاره به روند فعالیت سامانه جامع انبارها از سال گذشته تاکنون بیان کرد: هدف از این کار رصد کالاهای شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی درباره فروش این تولیدات به بنکداران، عمده‌فروشان و مقصد آن است و در صورت ثبت کالاها در این سامانه، کالای مورد حمل، بیمه خواهد شد و درصورتی‌که ثبت انجام نشود بارنامه برای جابه‌جایی کالا صادر نمی‌شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: ازجمله مزایای این سامانه جامع گزارش‌گیری مستمر و رفع شائباتی درباره احتکار و اختفای کالاست به‌این‌ترتیب که درصورتی‌که طی این گزارش‌گیری اگر محل انبار کالایی مراجعه کنیم که انبار نباشد، شائبه احتکار و اختفای کالا می‌رود و چنانچه با بررسی اسناد و مدارک از فرد ارتباطی بین کالا و فرد نباشد بر اساس قوانین قاچاق کالا با افراد برخورد خواهد شد.

همتی مطرح کرد: سامانه جامع انبار برای تمامی افرادی که در این سامانه ثبت‌نام کردند، حساب کاربری ایجاد کرده که بر مبنای آن انباردار باید به این حساب کاربری واردشده و علاوه بر اینکه موجودی کالای خود را ثبت می‌کند، کلیه ورودی و خروجی کالا را نیز چه توسط بارنامه انجام‌شده و چه غیر بارنامه‌ای باشد در حساب کاربری انبار درج کند.

وی با اشاره به اهمیت شفاف‌سازی نگهداری کالاها در انبار خاطرنشان کرد: سامانه جامع انبار در فاز نهایی به این قابلیت خواهد رسید که بارنامه در صورتی صادر می‌گردد که اطلاعات انبار مبدأ و مقصد در سامانه انبار ثبت‌شده باشد، به‌عبارت‌دیگر بارنامه فقط زمانی صادر می‌شود که بار در انبار موردنظر موجود است.

رئیس صنعت،‌ معدن و تجارت استان فارس عنوان کرد: درصورتی‌که بازرسان این سازمان انبارهایی را کشف کنند که در سامانه ثبت‌نشده آن اقلام را در حکم کالای قاچاق محسوب می‌کنند و با صاحبان کالا برخورد خواهد شد.

همتی با اشاره به لزوم ثبت‌نام انبارداران 25 گروه کالایی در سامانه جامع انبارها، گفت: برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سرد (سنگین)، گوشت قرمز سبک (گرم)، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی ضروری، انواع کود شیمیایی، سموم تکنیکال شیمیایی و انواع بذر تعدادی از این گروه کالایی است.

وی شکر خام، روغن خوراکی نیمه جامد و مایع، روغن خام، حبوبات شامل عدس، لپه، نخود و انواع لوبیا، انواع دانه‌های روغنی سویا، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، خمیرکاغذ، چای خشک، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدکننده کالاهای اساسی مثل کمباین و نشاکار برنج از دیگر کالاهایی عنوان کرد که باید در سامانه ثبت شود.

این مقام مسؤول راه ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها را پایگاه www.nwms.ir عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار