نماینده مجلس نهم گفت: این‌ ادعا که مخالفان پیوستن به FATF پولشویی‌های ۱۰۰۰ میلیاردی دارند، خصمانه و ضد منافع ملی است.
کد خبر: ۶۷۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 13 November 2018

به گزارش تابناک : بیژن نوباوه، نماینده مجلس نهم با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره مخالفان اجرای برنامه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در داخل کشور گفت: طرفداران FATF همان طرفداران برجام هستند؛ برجامی که امروز بر همه دنیا معلوم شده است که قراردادی یکطرفه، بدون تأمل، تعمق و تأنی کافی و بایسته بود که از سوی دیپلمات‌های ما امضا شد و حتی از داخل همان تیم مذاکره‌کننده جاسوس پیدا شد.

وی با تأکید بر اینکه FATF به معنای واقعی کلمه مبارزه با پولشویی نبوده و این عنوان صرفاً صورت ظاهر آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر FATF، کنوانسیون‌های مربوط به آن مانند CFT و پالرمو هم در ظاهر با عنوان مبارزه با پولشویی، خود را مطرح کردند، البته مبارزه با پولشویی از منویات نظام ما و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و باید پیگیری شود، اما این کنوانسیون‌های بین‌المللی به این بهانه می‌خواهند فرصتی برای خود فراهم کنند تا همه تراکنش‌های مالی داخل کشور ما را رهگیری کنند.

نوباوه در این باره گفت: آنها که امروز ادعا می‌کنند FATF و کنوانسیون‌های مرتبط با آن با هدف مبارزه با پولشویی امضا می‌شود، فردا و پس از اجرای مفاد این کنوانسیون‌ها خواهند فهمید که حتی اضافه و کسر حقوق ماهانه خودشان هم برای آمریکایی‌ها مشخص خواهد شد.

* دهه‌های آینده، دهه محاکمه عاملان امضای FATF و برجام است

وی در ادامه تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها که مخالفان پیوستن به FATF پولشویی‌های ۱۰۰۰ میلیاردی دارند، یک خیانت آشکار و بر ضد منافع ملی است؛ الحمدالله چهره کسانی که این اتهامات را به مخالفان FATF در کشور می‌زنند، در برجام آن‌چنان برای مردم روشن شده است که دهه‌های آینده را باید دوران محاکمه این افراد دانست و دست‌کم می‌توان گفت که تاریخ آنها را محاکمه خواهد کرد و مردم خواهند فهمید که چه کسانی پشت این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها بودند و چه جریانی در دستگاه دیپلماسی کشور این‌گونه اقدامات را هدایت می‌کرد.

* حامیان FATF جز اتهام‌زنی به مخالفان کار دیگری بلد نیستند

نماینده مجلس نهم با تأکید بر اینکه برخی‌ حامیان داخلی FATF به جز اتهام‌زنی به مخالفان آن کار دیگری بلد نیستند، گفت: وقتی آقای طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد بدون اینکه قراردادی را به تصویب مجلس برسد با طرف خارجی امضا می‌کند، آن طرف می‌فهمد که با چه افراد بی‌اطلاعی مواجه است، از این رو دوباره قرارداد را برای آنها می‌فرستد و آنها هم دوباره امضا می‌کنند.

* طرف خارجی از ناآگاهی دستگاه دیپلماسی ما مطلع است

وی اظهار داشت: طرف خارجی کاملا آگاه است که دستگاه دیپلماسی ما از حقیقت این کنوانسیون‌ها بی‌اطلاع است؛ به‌علاوه بسیاری از آقایانی که در مجلس جزو حامیان FATF بودند و ادعا می‌کردند کاملا از مفاد آن باخبر هستند، حتی اصول اولیه آن را هم نمی‌دانستند، همان‌طور که دستگاه دیپلماسی ما هم نسبت به اصول اولیه برجام ناآگاه بود به طوری که آقای ظریف خود اعتراف کرد که درباره قید «ضرورت بازگشت دلار» پس از اجرای برجام، آقای کری وزیر خارجه سابق آمریکا به او گفته است که قید آن در متن برجام کاری بچگانه است، اما همگان دیدند که اولین کاری که آمریکایی‌ها کردند همین جلوگیری از بازگشت دلار به ایران بود.

نوباوه در ادامه گفت: این قرائن در بهترین حالت نشانه خوش‌باوری اما به نظر من در حقیقت یک خیانت آشکار به کشور است.

وی‌ ادامه داد: در ضمن وقتی که مغایرت یک مصوبه با قانون اساسی از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود، اظهارنظر مبنی بر منتفع بودن مخالفان این مصوبه از پولشویی یک سخن کاملاً خصمانه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفت: آن کسانی که با این‌گونه اظهارنظرها نهادهای رسمی کشور را زیر سؤال می‌برند، خودشان زیر سؤال هستند؛ چراکه وقتی یک نهاد معتبر درباره یک کنوانسیون تشخیصی را می‌دهد، این‌گونه اظهارنظر غیر قابل پذیرش است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در یک گفت‌وگوی ویدئویی درباره مخالفت‌ها با پیوستن به کنوانسیون‌های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی ـ FATF ـ گفته است: پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار