عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: نگذاریم لایحه CFT مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد و حواشی به آن اضافه کنند.
کد خبر: ۶۷۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 13 November 2018

تابناک فارس به نقل از آنا: محمدجواد جمالی‌نوبندگانی درباره بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بدون حضور نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: روال کار در لوایح و طرح‌ها این گونه است که با فوریت یا به‌‌صورت عادی از کمیسیون به صحن می‌آید و پس از رأی‌آوری، رئیس مجلس در تاریخ از پیش مشخص شده، آن را به شورای نگهبان ارسال می‌کند.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان مصوبات را بررسی کرده و اگر ایراداتی داشته باشد آن را به مجلس بازمی‌گرداند و هیأت رئیسه مجلس هم آن را برای بررسی و رفع ایراد مجدد به کمیسیون یا کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌دهد. وقتی کمیسیون اشکالات حقوقی یا شرعی شورای نگهبان را رفع کرد، مصوبه مجدداً به شورای نگهبان می‌رود و معمولاً تصویب می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر این ایرادها در رفت و برگشت‌ها میان مجلس و شورای نگهبان رفع نشد، در مرحله سوم به مجمع تشخیص مصلحت خواهد رفت.

جمالی‌نوبندگانی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام دستش برای تصمیم‌گیری‌ها بازتر از شورای نگهبان است، تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان طبق شرع و قانون نسبت به مصوبات نظر می‌دهند، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام برای گنجاندن مسائل در مصالح کشور دستش باز است. بنابراین اگر مجمع تشخیص مصلحت مصوبه‌ای را قبول کند، آن مصوبه به قانون تبدیل می‌شود و برای اجرا به نهادهای مختلف ابلاغ می‌شود و در صورتی که مجمع مصوبه را نپذیرد و آن را مغایر با مصالح نظام بداند، موضوع خاتمه یافته است.

وی در توضیح عدم حضور نماینده مجمع در جلسه یکشنبه بررسی CFT گفت: تاکنون عرف اینگونه نبوده که مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از اینکه مجلس مصوبه را برای آنان بفرستد، اظهار نظر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توجه به مهلت چهارماهه برای تصویب لایحه CFT اظهار کرد: معتقدم با توجه به اینکه بار سومی است که این لایحه میان مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت‌ داشته است، تصمیم‌گیری درباره آن بیش از این طول نخواهد کشید.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم با تعاملی که میان این سه نهاد صورت می‌گیرد، مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمی که صلاح کشور در آن است را بگیرد و تکلیف این لایحه هم مشخص شود. چرا که نباید بیش از این ذهن جامعه را درگیر موضوع CFT کنیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: نباید بگذاریم این لایحه مورد سوءاستفاده دشمنان قرار بگیرد و حواشی اطراف آن اضافه کنند و از طرف دیگر مردم، سرمایه‌گذاران، تجار، بانک‌ها و کشورهایی که قصد برقراری ارتباط‌های اقتصادی با ایران را دارند بلاتکلیف بمانند و نتوانند تصمیم درستی بگیرند.

وی گفت: به هرحال شرایط ویژه‌ای است که آمریکایی‌ها تمام توان خود را به میدان آورده‌اند و ما هم باید با تعامل قضایا را به نفع کشور پیش ببریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار