همزمان با دهه آخر ماه صفر همه دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی سرزمین خورشید به‌واسطه انجام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود برای میزبانی بهتر از زائران امام هشتم(ع) آمادگی لازم را پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۷۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 04 November 2018

به گزارش تابناک : همه سالانه خیل عظیمی از زائران امام هشتم (ع) همزمان با دهه آخر ماه صفر به‌سرزمین خورشید سفر می‌کنند تا همزمان با روز شهادت امام رئوف در کنار مرجع شریف ایشان به‌عزاداری بپردازند.

این رسم هر ساله است و همه از مجاورین گرفته تا دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تلاش می‌کنند تا بهترین میزبانی را از زائران امام رئوف انجام دهند.

امسال نیز از چند هفته گذشته، دستگاه‌های مختلف با اعلام برنامه‌های خود برای میزبانی بهتر از سال‌های قبل از زائران شمس شموس تلاش می‌کنند، در این گزارش به‌برخی از فعالیت‌های انجام شده اشاره می‌شود.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی و برپایی نمایشگاه از سوی آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی همزمان با دهه آخر ماه صفر علاوه بر اینکه قصد دارد برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی متنوعی را برگزار کند، نمایشگاهی نیز برپا کرده است.

همه مسؤولان و مدیران آستان قدس رضوی میزبانی متفاوت و بهتر از سال‌های گذشته از زائران را مد نظر فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و در حرم مطهر رضوی علاوه بر برگزاری همه برنامه‌های اعلام شده، قرار است مراسم عزاداری نیز برگزار شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درخصوص تشریح برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی این آستان به‌این نکته اشاره دارد که رسالت اصلی معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی تبلیغ معارف اسلام ناب و بینش دینی با محوریت معارف رضوی است، بنابراین، این معاونت برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم‌های عزاداری دهه پایانی صفر از دو ماه قبل جلسات هیات اندیشه‌ورزی را درخصوص مناسبت دهه پایانی صفر تشکیل داده و نظام موضوعات برنامه‌های این ایام را جمع‌بندی و برنامه‌ریزی کرده است.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی این نکته را نیز اشاره کرده که مجموعه موسسات و معاونت‌های آستان قدس رضوی برای برپایی برنامه عزاداری و میزبانی از زائران عزیز در دهه پایانی صفر آمادگی کامل دارند.

براساس این گزارش، علاوه بر اینکه قرار است، سخنرانان در سخنرانی‌های خود به‌موضوعاتی از جمله جایگاه وقف، آموزه‌های اخلاقی و سیاسی در سیره رضوی، جلوه‌های زندگانی پیامبر اعظم(ص) و بیان سیره و زندگانی امام رضا(ع) توجه کنند، باشکوه‌ترین مراسم عزاداری و سوگواری نیز در دهه پایانی صفر بعد از هر نوبت از اقامه نماز با حضور مداحان برجسته کشوری در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، البته در این ایام روزانه 9 برنامه سخنرانی و سوگواری ویژه خواهران هر روز قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و قبل از نماز مغرب در رواق‌های دارالحکمه، حضرت معصومه(س) و حضرت زهرا(س) نیز  برگزار می‌شود، محمود کریمی، میثم مطیعی، مهدی رسولی، سعید حدادیان، سیدمهدی میرداماد، اصغر زنجانی، ولی‌الله کلامی‌ زنجانی، بهلول حبیبی و غلام‌رضا عینی‌فرد از مداحانی هستند که در این دهه به‌روضه‌خوانی، سینه‌زنی و مرثیه‌سرایی در حرم مطهر می‌پردازند.

آستان قدس برای زائران پیاده نیز ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است، براساس نظر معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، هر روز صبح با حضور سخنرانانی نظیر حجج اسلام ماندگاری و پناهیان و ذاکران اهل‌بیت(ع)، در رواق شیخ حرعاملی برای زائران پیاده برنامه مذهبی دارند و بسته‌های فرهنگی ویژه‌ای نیز به‌هیات‌های مذهبی اهدا می‌شود.

همچنین در ایستگاه‌های ورودی شهر و در پایگاه‌های داخل شهر اطلاع‌رسانی برنامه‌های فرهنگی حرم به‌صورت عمومی انجام می‌شود، البته قرار است برنامه‌های قرآنی با توجه به‌پیوند ناگسستنی قرآن و عترت در دهه پایانی صفر در قالب برگزاری محفل انس با قرآن، مسابقات، نشست‌ها و ختم قرآن برگزار ‌شود که مهم‌ترین آنها محفل انس با قرآن در شب شهادت امام رضا(ع) از ساعت 22 در رواق امام خمینی(ره)  بوده که این مراسم به‌صورت زنده نیز از شبکه قرآن و معارف پخش می‌شود.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی نیز به‌برگزاری نمایشگاهی به‌مناسبت شهادت امام هشتم (ع) اشاره دارد و به‌گفته وی، نمایشگاه «در سوگ خورشید» به‌همت واحد کودک و نوجوان در دارالقرآن الکریم حرم رضوی برپا شده است.

حجت‌الاسلام مهدی شجاع هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی زائران کودک و نوجوان با زندگانی امام رضا(ع) و معارف والای ایشان دانست و گفت: نمایشگاه «در سوگ خورشید» در ایام دهه پایانی ماه صفر هر روز از ساعت 9 تا 13 و عصرها از ساعت 15 تا 19 در اتاق 12 دارالقرآن الکریم حرم رضوی پذیرای زائران نوجوان است، همچنین، در کنار برپایی این نمایشگاه، بازی‌های خلاق و هوشمند همچون معمای قرآنی، کتاب داستان مصور، قصه خلاق سه بعدی، بازی گردونه طلایی درخصوص سیره عملی امام رضا(ع) ویژه کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

توزیع بسته‌های فرهنگی از سوی اوقاف خرسان رضوی به‌زائران پیاده

اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی امسال برنامه ویژه‌ای را برای زائران پیاده برنامه‌ریزی کرده است؛ این اداره کل قصد دارد با برپایی 65 ایستگاه پذیرایی از زائران پیاده امام هشتم(ع) میزبانی خوبی نسبت به‌سال‌های گذشته انجام دهد.

به‌گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی این ایستگاه‌های پذیرایی همزمان با آغاز دهه آخر ماه صفر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، البته حجت‌الاسلام محمد احمدزاده آمار دقیق‌تری از جزئیات این ایستگاه نیز ارائه کرده است و به‌گقته وی، هم‌اکنون ۶۵ ایستگاه پذیرایی از زائران پیاده امام رضا(ع) در بقاع متبرکه، مساجد و اماکن مذهبی ۱۴ شهرستان برپا شده است.

توزیع بسته‌های فرهنگی از سوی اوقاف خرسان رضوی به‌زائران پیاده دیگر برنامه این سازمان است که در 50 ایستگاه قرار است در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی به‌زائران ارائه شود، همچنین، خدمات فرهنگی از جمله برگزاری جلسات سخنرانی و تشکیل حلقه‌های معرفت به‌ایستگاه‌ها در حالی توسط 120 مبلغ مذهبی خوهر و برادر به‌زائران انجام می‌شود که هر کدام از آنها قرار است به‌ایستگاه های مختلف اعزام شوند.

توزیع ۱۲۰ هزار آب معدنی در بین زائران پیاده، توزیع ۱۰ هزار نقشه، ۳۰ هزار لوح فشرده محتوای فرهنگی، ۲ هزار کاور ویژه زائران پیاده و ۲۴ هزار قلم مورد نیاز شامل چفیه، جوراب و هدبند  نیز از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف خراسان رضوی محسوب می‌شود که از محل موقوفات مرتبط با همکاری اعضای هیات امنای و خادمان بقاع متبرکه در دهه پایانی ماه صفر صورت می‌گیرد، البته در این ایستگاه‌های صلواتی از زائران پیاده با سه وعده غذایی، شربت، کیک و کلوچه نیز پذیرایی می‌شود.

دست پر شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به‌زائران سرزمین خورشید

شهرداری مشهد از روزهای گذشته طی انتشار اخبار مختلف از آمادگی این سازمان برای خدمت‌رسانی به‌زائران اشاره داشته، اما معاون خدمات شهری شهرداری مشهد که اتفاقا به‌عنوان قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد نیز فعالیت دارد، روز گذشته رسما اعلام کرد که این سازمان نیز همچون سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان قصد دارد امسال میزبانی بهتری از زائران انجام دهد.

این میزبانی قرار است از فعالیت 6 پایگاه و 8 مرکز اسکان زائر در مناطق مختلف مشهد باشد تا آماده‌باش اتوبوس‌ها و تاکسی‌های درون شهری، از آماده‌باش 5600 نیروی پاکبان و خدماتی تا هماهنگی‌های لازم با پلیس راهور برای برقراری نظم و کنترل ترافیک و هماهنگی‌هایی نیز درخصوص تامین اتوبوس دربستی درون شهری برای کاروان‌های زائران پیاده با سازمان اتوبوسرانی.

در حوزه جابه‌جایی و حمل و نقل درون شهری زائران نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده، این سازمان علاوه بر اینکه 350 دستگاه اتوبوس را برای جابه‌جایی مسافر در مسیرهای منتهی به‌حرم مطهر در حالت آماده باش قرار داد، از یک سو قطارشهری مشهد در سه روز پایانی صفر از ساعت 6 تا 24 فعال است و از سوی دیگر 100 دستگاه ون و 100 دستگاه تاکسی در خیابان‌های اطراف حرم مطهر سرویس‌دهی می‌کنند، این نکته را نیز باید اضافه کرد که 80 دستگاه تاکسی نیز داوطلبانه اقدام به‌جابه‌جایی زائران به‌صورت رایگان در مسیرهای منتهی به حرم مطهر می‌کنند، همچنین، 30 دستگاه تاکسی دیگر نیز صلواتی به‌زائران پیاده در مبادی ورودی شهر مشهد خدمات‌رسانی می‌کنند.

به‌این فعالیت‌ها باید آماده‌سازی پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر و آماده شدن فضای پارک برای 3000 خودرو را نیز اضافه کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار