طبق گزارش‌های مردمی که ارسال شده است، در برخی از مدارس ورزقان به روش‌های مختلفی از دانش‌آموزان پول دریافت می کند.
کد خبر: ۶۷۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ 29 October 2018

طبق ارسال گزارش‌های مردمی در برخی مدارس ورزقان به روش‌های مختلفی از دانش‌آموزان پول دریافت می‌کنند.

گفته می‌شود، در مدارس راهنمایی و دبیرستان منطقه ورزقان دریافت پول از دانش‌آموزان با شدت بیشتری انجام می‌شود و حتی در برخی موارد کار به تهدید دانش‌آموزان نیز می‌انجامد.

داستان اینجا جالب‌تر می‌شود که مدیران مدارس از دانش‌آموزان متاهل پول بیشتری درخواست می‌کنند و در توضیح این کار می‌گویند، شما متاهل هستید، باید بیشتری هزینه کنید!!

در چند سال گذشته دریافت هزینه از دانش‌آموزان ورزقانی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد؛ از جمله (زمان ثبت‌نام، نزدیک امتحانات،برای پیک نوروزی، زمان دریافت کارنامه)، انتظار می‌رود آموزش و پرورش ورزقان به این موضوع ورود جدی انجام دهد و جلو این کار غیرقانونی مدیران مدارس را بگیرد، چرا که ادامه این کار عواقب بد روحی و روانی در پی خواهد داشت.

از آنجا که تعداد زیادی از خانواده‌های ورزقانی از نظر مالی وضعیت خوبی ندارند و درآمد درست و ثابتی نیست، اضافه کردن هزینه مدارس بر خانواده‌ها فشار مالی وارد می‌کند و موجب ناراحتی در بین خانواده‌ها می‌شود.

شاید در نگاه اول مدرسه مجبور باشد برای گذراندن آمورش از دانش‌آموزان پول بگیرد و موضوع خیلی هم عادی باشد، اما واقعیت این است که این موضوع آینده دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مسوولان باید برای این مشکل راهکار درستی ارائه بدهند.

براساس اصل30 قانون اساسی تحصیل در مدارس دولتی رایگان است و مدارس دولتی نباید در قبال خدمات آموزشی و پرورشی که به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند شهریه دریافت کنند. کمک‌های داوطلبانه مردمی به مدارس اشکالی ندارد ولی اجباری شدن کمک مالی به مدارس غیرقانونی است.

وزارت آموزش و پرورش هر سال بخشنامه صادر می‌کند که گرفتن هر گونه وجهی ممنوع است، اما مدیران مدارس دولتی با وجود بخشنامه‌های قاطع وزارت آموزش و پرورش تحت عناوین گوناگون از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها پول می‌گیرند. با این حال مدیران وزارتخانه، گرفتن هر میزان پول با هر بهانه‌ای را تخلف می‌دانند.

گفتنی است، دریافت پول از دانش‌آموزان تنها در صورتی مجاز است که با رضایت کامل والدین و برای کمک به بهبود خدمات کمی و کیفی در مدرسه باشد که در غیر این صورت کاملاً غیرقانونی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار