نمایندگان معتقدند که وزرای پیشنهادی بعد از گرفتن رای اعتماد باید پاسخگوی مجلس و مردم باشند و به وعده های داده شده عمل کنند.
کد خبر: ۶۷۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 27 October 2018

حسن روحانی رئیس جمهوری صبح روز یکشنبه ۲۸ مهر در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اسامی چهار وزیر پیشنهادی را معرفی کرد.

فرهاد دژپسند برای تصدی وزارت اقتصاد و دارائی، محمد شریعتداری برای تصدی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، رضا رحمانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمد اسلامی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی معرفی شدند.

بررسی صلاحیت این وزرا در دستور کار فردا شنبه مجلس قرار دارد.

در جلسه فردای مجلس برای هر وزیر ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق وزیر در صحن مجلس صحبت می کنند و دیدگاههای خود را درباره صلاحیت و توانائی وزرا بیان می کنند؛ البته رئیس جمهور و وزرا نیز ضمن صحبت در صحن مجلس و تشریح برنامه ها، به سوالات نمایندگان پاسخ می دهند.

خبرنگار الف به سراغ موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی رفت و نظرات آنها را جویا شد.

متن زیر حاصل این گفتگو است.

رحمانی از قائم مقامی وزیر تا مسند وزارت

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بعنوان یکی از موافقان رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت می گوید وی یکی از مدیران باسابقه کشور است.

وی افزود: آقای رحمانی 12 سال سابقه نمایندگی دارد و چند سال هم رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود. همچنین علاوه بر این موارد وی یک مدیر اجرایی قوی است که تجربه و تخصص لازم برای کار کردن در وزارت صمت را داراست.

نماینده کرمان اضافه کرد: آقای رحمانی مورد تائید ماست و ما به وی برای تصدی وزارت صنعت کمک می کنیم.

اما سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه مخالف تصدی رضا رحمانی بر وزارت صمت است، افزود: با توجه به اینکه آقای رحمانی در وزارت صمت سمت های مهمی داشته و حتی قائم مقام وزیر بوده، باید وضعیت صنعت، معدن و تجارت کشور ارزیابی شود تا میزان عملکرد آقایان مورد سنجش قرار گیرد.

وی افزود: امروز باید مشخص شود که چقدر صنایع ما در شهرهای مختلف فعال هستند و این صنایع با چه ظرفیت هایی در حال کار کردن هستند.
این نماینده گفت: من به هر چهار وزیر رای منفی می دهم.

شریعتمداری وزیر زیر تیغ استیضاح
قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان مخالف محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: شریعتمداری در وزارت صمت عملکرد خوبی نداشته و نمایندگان از وی ناراضی بودند به همین دلیل طرح استیضاح وی را تهیه کردند.

وی افزود: اینکه وزیر در آستانه استیضاح، برای یک وزارتخانه دیگر پیشنهاد شود، جای تعجب دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر شریعتمداری وزیر قوی بود، چرا در وزارت صمت نماند؟.

اما سلمان خدادادی نماینده ملکان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که شریعتمداری فردی توانمند و از تعامل و ارتباط قوی هم برخوردار است.

وی با اشاره به برنامه های ارائه شده از سوی شریعتمداری برای اداره وزارت تعاون گفت: واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، ایجاد اشتغال و تلاش برای رفع بیکاری ازجمله برنامه های خوب شریعتمداری برای اداره وزارت تعاون است.

جاده های خاکی و قدیمی در انتظار وزیر جدید
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس معتقد است که محمد اسلامی سابقه اجرایی خوبی در کشور دارد و فردی متخصص در امور وزارتخانه است.

وی می گوید: آقای اسلامی با حضور در کمیسیون عمران مجلس برنامه های خود را ارائه کرده که نظر در خصوص این برنامه ها بخصوص در بخش حمل و نقل و مسکن مثبت است.

نماینده اردبیل در مجلس گفت: هم دولت و هم مجلس باید برای کاهش مشکلات جاده ای، حمل نقل ریلی و هوایی به وزیر راه و شهرسازی کمک کنند.

اما شهاب نادری نماینده پاوه و اورامانات معتقد است که وزرای راه و شهرسازی به مناطق محروم کشور توجهی نکردند. هر وزیری وعده هایی می دهد اما اقدامی نمی شود.

وی افزود: آقای اسلامی وزیر پیشنهادی راه هم برنامه ای برای توسعه، عمران و آبادی مناطق محروم نداده و در در صورت موفقیت در جلب رای اعتماد نمایندگان، دوران وی هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

این نماینده گفت: هنوز که هنوز است جاده های حوزه های انتخابیه اینجانب قدیمی، خاکی و غیر استاندارد است و معلوم نیست این جاده ها کی درست می شود.

آیا دژپسند می تواند دژی در مقابل قاچاق کالا و فراریان مالیاتی باشد؟
رسول خضری نماینده پیرانشهر در مجلس در موافقت با دژپسند وزیرپیشنهادی اقتصاد و درائی گفت: پایه اصلی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه است که آقای دژپسند سوابق و تجربیات خوبی در آنجا دارد.

وی همچنین توانمندی، پاکدستی و علاقه به خدمت را از دیگر ویژگیهای این وزیر پیشنهادی دانست و گفت: رشد هشت درصدی اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ رشد و کاهش تورم و شیب نرخ آن از برنامه های دژپسند است که می تواند با اجرای این برنامه ها مشکلات موجود وزارتخانه را کاهش دهد.

اما کریمی قدوسی نماینده مشهد معتقد است که وزیری که از مجلس رای اعتماد گرفته باید پاسخگوی نمایندگان باشد.

وی افزود: آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چندی پیش گفت که اجازه انتخاب منشی خودم را هم ندارم. باید توجه داشت که رئیس جمهور حق دارد شرط کند که معاون اولش در دفترش چه کسانی را بکار گیری کند. اما یک وزیر وقتی از مجلس رای اعتماد گرفت، قدرت دارد و باید با قدرت عمل کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با طرح این سوال که آیا دژپسند قدرت انتخاب مدیرانش را دارد، افزود: در نشست با این وزیر پیشنهادی در مجلس به وی گفتم که 2 موضوع مهم در وزارت اقتصاد مطرح است. یکی موضوع قاچاق که همچنان بصورت گسترده و با حجم زیاد از گمرکات عبور می کند.شبکه قاچاق با رانت های سنگین در حال عبور دادن کالای قاچاق هستند آیا شما قدر مقابله با این باندها را دارید؟.

کریمی قدوسی افزود: دومین مساله که به وی گفتم در خصوص سازمان امور مالیاتی است. افرادی که باید سالانه 200 میلیارد تومان مالیات بدهند، یک ریال مالیات پرداخت نمی کنند. آیا وزیر پیشنهادی اقتصاد توانائی مقابله با این افراد را دارد؟.
وی تاکید کرد: وزیر وقتی از مجلس رای اعتماد گرفت باید این مسائل را ساماندهی کند.الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :