معاون اجرایی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: پایش فرونشست زمین در پنج دشت بحرانی استان خراسان رضوی توسط کارشناسان و مهندسان این اداره کل آغاز شد.
کد خبر: ۶۷۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶ 22 October 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ جعفر رکنی روز دوشنبه علت فرونشست زمین در دشتها را استخراج بی‌ رویه آبهای زیرزمینی اعلام و بیان کرد: پایش با هدف شناسایی مناطق دارای فرونشست و تعیین نرخ سالیانه آن در دشتهای مشهد، نیشابور، خواف، جوین و بردسکن از محل اعتبارات ملی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال انجام است.


وی ادامه داد: تاکنون بررسی و برداشت‌های صحرایی زمین در دشتهای مشهد، نیشابور، جوین، خواف و بردسکن توسط مجریان طرح پایش به اتمام رسیده و مناطق دارای عوارض سطحی ناشی از نشست زمین شامل گسیختگی سطحی و فروچاله ‌های موضعی شناسایی و اطلاع رسانی شده اند.


معاون اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: هم اینک پایش میزان فرونشست به همراه پهنه بندی خطر نشست با در نظر گرفتن سایر شاخصه های مؤثر از جمله زیرساختها و مراکز جمعیتی در حال انجام است که به زودی نتایج آن در اختیار مراجع تصمیم گیر استانی قرار خواهد گرفت.


وی افزود: طبق بررسیها اثرات فرونشست زمین در اشکال مختلفی مانند شکاف در زمینهای کشاورزی، ترک خوردگی سازه‌های دائمی و جاده‌ ها، کج ‌شدگی خانه‌ ها و ساختمانها و فرورفتن آنها، تغییر در مسیر کانالهای رودخانه ای و سامانه های تخلیه جریان و گسترش سیلابها ظاهر می شود. همچنین فرونشست زمین کیفیت محیط و زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌ دهد.


رکنی ادامه داد: فرونشست زمین در بیشتر دشتهای ایران در حال رخ دادن است و اثرات محیطی و مورفولوژیکی متفاوتی را در این آنها رقم زده که پرداختن به آن و بررسیهای علمی در این زمینه مورد نیاز است.


وی همچنین اظهار امیدواری کرد که دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی که موضوع تامین اعتبار برای تکمیل اطلاعات فرونشست در دشتهای استان را از دو سال پیش مطرح کرده، اعتبار لازم برای نصب شبکه دائم GPS به منظور پایش دائمی فرونشست به ویژه در دشتهای دارای نرخ بالا را تامین کند.


استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی 118 هزار و 851 کیلومترمربع معادل11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار وسعت دارد. 34 دشت از مجموع 37 دشت آبی این استان در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار