تاکید معاون برنامه‌ریزی شهرداری در صحن علنی شورا بر لزوم برنامه‌ریزی سودمند برای شهر:
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: برنامه‌ریزی شهرداری مشهد در یک سال اخیر با دو رویکرد «شهر هوشمند» و «شهروند محوری» برنامه‌های مختلفی را تحت پوشش قرار داده و ذیل این دو محور، دو برنامه اصلی«توسعه مدیریت هوشمندسازی» و «شفافیت و پاسخگویی» را اجرا نموده است.
کد خبر: ۶۷۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹ 22 October 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، صبح امروز در سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی مشهد، ضمن تبریک روز ملی آمار و برنامه‌ریزی ، به فعالیت‌های مجموعه برنامه‌ریزی شهری در مشهد اشاره کرد و با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی درست، آینده خوب را برای شهر و کشور خواهد ساخت، گفت: آنچه امروز در کشور عزیزمان با تمام منابع خدادادی و توانمندی‌های مردمی و موقعیت جغرافیایی و تجاری داریم، حاصل برنامه‌ریزی‌ها یا عدم برنامه‌ریزی‌های گذشته است.


وی افزود: آنچه امروز مدیریت شهری مشهد با آن مواجه است، چالش‌های بزرگ منابع آب، آلاینده‌‌های هوا و خاک، ترافیک، بحران فقر و بیکاری، فقدان عدالت توزیع امکانات شهری و نبود صنایع بزرگ و پایه‌ای است که همه این‌ها حاصل نوع برنامه‌ریزی در گذشته است.


آل شیخ با بیان اینکه برنامه‌ریزی امروز، افق فردا را ترسیم می‌کند، خاطر نشان کرد: کم و زیاد آنچه داریم حاصل نهالی است که در گذشته کاشته شده و آنچه فردا خواهیم داشت، حاصل بذری است که در امروز خواهیم کاشت.
وی افزود: با توجه به محدودیت منابع، محدودیت زمان و محدودیت نیروی انسانی کارآمد، برای حل مسائل باید با پشتوانه آمار و اطلاعات دقیق، انتخاب درست شاخص‌ها و بررسی گزارش‌های صادقانه و شفاف، تمامی برنامه‌ها را متناسب با تغییرات روز، مکررا پایش و به‌روز کرد.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد به برخی برنامه‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: در بخش «توسعه و مدیریت هوشمندسازی»، تدوین و تصویب چارت سازمانی شهرداری بعد از 11 سال، به عنوان یک اقدام زیرساختی محقق شد که بر اساس آن می‌توان ساختار منابع انسانی را بازنگری و فرایندهای کاری دقیق را پیش‌بینی کرد. همچنین «کانون ارزیابی و توسعه مدیران» با هدف ارزیابی درست و علمی از ظرفیت مدیریتی مجموعه شهرداری تشکیل شده است که با انجام یک پژوهش دقیق میدانی و عملیاتی، اصلاح و بهبود ظرفیت‌های فردی مدیران و ارتقای بدنه مدیریتی مجموعه را به دنبال خواهد داشت.


آل شیخ خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌های حوزه برنامه‌ریزی به نتیجه رسیده و برخی تا پایان آذرماه و در هفته پژوهش، نهایی می‌شود و بر اساس زمان‌بندی، رونمایی و افتتاح خواهد شد.


وی با اشاره به برخی اقدامات در خصوص «اصلاح ساختار قراردادهای پرسنلی» و «اصلاح ساختار منطقه‌بندی شهری»، به طرح «نظام ارزیابی عملکرد» اشاره کرد و در این خصوص گفت: با تحقق این سامانه، ارزیابی عملکردها، مبتنی بر سامانه‌های ثبتی در حال انجام است و هدف‌ نهایی آن ارائه شاخص عملکردی هفتگی به افراد است.


آل شیخ خاطرنشان کرد: «در حوزه هوشمندسازی» نیز موضوع «تجمیع سامانه‌های شهری و بانک‌های اطلاعات» و تشکیل «میز کار یکپارچه» را در دستور کار قرار دادیم و در «موضوع شهرداری الکترونیک»، طرح یکپارچگی سامانه‌های مناطق و اتصال سامانه‌های مالی را برای ارائه گزارش یکپارچه، اجرا کردیم.


وی به موضوع «هفته‌های خلاقیت» با رویکرد فعالیت‌های خلاقانه و نوآور شهری نیز اشاره کرد و از افتتاح «مرکز نوآروی» و «رصدخانه شهری هوشمند» برای پایش داده‌های برخط، خبر داد.


شهریار آل شیخ با بیان اینکه در بعد شهروندمحوری ایجاد «نظام پاسخگویی »، از مهم‌ترین افتخارات این دوره از شهرداری است، به موضوع زمان‌بندی پروژه‌های شهری اشاره کرد و گفت: تمام برنامه‌های حوزه شهرسازی، گام به گام زمان‌بندی می‌شود. در حال حاضر ۱۷ هزار پرونده در حال بررسی است و با شهروندان مرتبط با آن پروژه، در هر گام صحبت می‌شود. کاهش نارضایتی‌ها، پاسخ‌دهی به‌موقع و معیار کردن زمان در پروژه‌های شهری، از نتایج این طرح است.


وی « سامانه سبد » را ابتکار بزرگ شهرداری مشهد معرفی کرد که طبق آن با اشتراک‌گذاری تمامی منابع پژوهشی در بین شهرداری‌های کشور، از موازی‌کاری و اتلاف منابع جلوگیری می‌شود.
آل شیخ در موضوع کسب‌وکارهای نوین شهری نیز طرح «نظام داده‌های باز» را معرفی کرد که در آن تمام پایگاه‌های اطلاعاتی شهرداری در قالب یک پلت‌فرم در اختیار کسب‌وکار های نوآور قرار می‌گیرد. به گفته آل شیخ، این مجموعه، تضمین‌کننده شفافیت و پایداری کسب‌وکارهای شهری است.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: طرح «شهروندسپاری» با هدف شهروندمحوری انجام شده است که بر اساس آن خدمات، خارج از واسطه‌ها و به صورت مستقیم از طریق تعامل با شهروندان ارائه می‌شود. در همین راستا «سامانه چشم شهر» که یک سامانه مکان‌مبنا با قابلیت تعامل اجتماعی است، برای رصد پیشنهادات مردمی و معضلات شهروندی طراحی شده است.


شهریار آل شیخ در پایان، ضمن تقدیر از حمایت‌های بی‌دریغ رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و معاونان و مدیران همراه شهرداری، ابراز امیدواری کرد که برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در این دوره، جهشی مطلوب را در آینده زندگی شهروندان مشهدی رقم بزند.


پیش از سخنان شهریار آل شیخ، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تیریک روز آمار و برنامه‌ریزی، خدمات شکل‌گرفته در دوره جدید معاونت برنامه‌ریزی را مثال‌زدنی و موفق عنوان کرد و از تمامی همکاران و مدیران این حوزه تقدیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار